به گزارش اکوایران، محمد رشیدی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز -29 مهر- درخواست مجدد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد، این درخواست هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود.

رشیدی همچنین از نامه مجدد مسعود پزشکیان، رییس جمهور درخصوص انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان معاونت رییس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد.

این عضو هیات رییسه مجلس در توضیح روند بررسی تقاضای استعفا گفت: بعد از دفاعیات حسین زاده و اظهارات مخالفان استعفا، رای گیری از نمایندگان صورت می‌گیرد که در صورت موافقت مجلس با استعفا، او امکان حضور در دولت و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور را دارد.

خبر مرتبط
ترجمه مخالفت مجلس با استعفای حسین‌زاده: حفاظت از سرمایه انسانی یا تبعیض؟

نمایندگان مجلس امروز با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مخالفت کردند. او از سوی مسعود پزشکیان به سمت معاونت رییس جمهور در امور توسعه روستایی منصوب شده بود. اما برای قرار گرفتن در این جایگاه باید ابتدا از مجلس استعفا می‌داد. این اقدام مجلس خلاف رویه متداول این نهاد بود و پرسش‌های مهمی را برانگیخت.

ماجرا چه بود؟

رییس‌جمهور، پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد.

این انتخاب پزشکیان از آن‌جایی که حسین‌زاده اهل سنت است از سمت بسیاری به عنوان تلاش دولت در به‌کارگیری اقلیت‌ها عنوان شد - مخصوصا پس از آن‌که برخلاف انتظارات اولیه هیچ یک از وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم از جامعه اهل سنت کشور نبودند. 

استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس برای حضور در دولت چهاردهم در جلسه علنی ۲۵ شهریور اعلام وصول و در جلسه علنی ۴ مهر مطرح شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند. اتفاقی که در رویه‌ها این چنینی اگر نه بی‌سابقه، قطعا کم‌سابقه بوده است. 

موضع مخالفان استعفای حسین‌زاده چه بود؟

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مخالفت با تقاضای استعفای حسین زاده گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مجلس را سکویی برای رفتن به جایگاه‌های دیگر نکنید، خودشان مخالف رفتن بودند. رییس جمهور ایشان را انتخاب کردند؛ اما تعداد نمایندگانی که از مجلس برای دولت رفته‌اند غیر متعارف است، فکر می‌کنم این عدم توجه به شانیت مجلس و نمایندگی مردم است.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مخالفت با تقاضای استعفای نماینده نقده و اشنویه در مجلس، گفت: برگزاری انتخابات میلیاردها تومان هزینه دارد. این چهارمین نماینده‌ای است که از مجلس به جایگاه‌های دولتی دعوت می‌شود و چه بخواهیم چه نخواهیم این حوزه بدون نماینده خواهند ماند که آسیب به کل این منطقه است.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن این مجلس انتخابات پیشاهنگام ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار شد و پزشکیان موفق شدبه ریاست‌جمهوری برسد. 

بنابراین نخستین نماینده‌ای که از مجلس دوازدهم به پاستور رفت، خود مسعود پزشکیان بود. او پیش از آن نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو بود. نفرات بعدی که مجلس به دولت پیوستند احمد دنیامالی، نماینده انزلی برای تصدی بر وزارت ورزش و جوانان و غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد برای وزارت جهاد کشاورزی بود.

آن‌طور که علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌ رییسه مجلس درخصوص انتخاب وزار از میان نمایندگان توضیح داد: زمانی که نمایندگان به فردی که نماینده مجلس بوده است برای تصدی وزارتخانه‌ها رأی اعتماد می‌دهند، به منزله پذیرش استعفای آن فرد از نمایندگی مجلس است. بنابراین دست‌کم مجلس فعلی با استعفا دو نماینده دیگر از نمایندگان خود تا به الان موافقت کرده بود. 

اگر این‌طور به نظر برسد که مجلس رفتن نمایندگان خود برای وزارت را راحت‌تر تحمل می‌کند تا جایگاه‌های دیگر، نگاهی به استعفاهای مجلس قبل نشان می‌دهد که موضوع از این قرار نیست. 

مجلس یازدهم و 4 نماینده در دولت سیزدهم

سید احسان خاندوزی که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس راهی بهارستان شده بود، برای تصدی بر وزارت‌خانه اقتصاد توانست از مجلس یازدهم رای اعتماد بگیرد.

متصدی وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم نیز از جمع بهارستانی‌ها بود. جواد ساداتی‌نژاد، نماینده وقت کاشان و آران و بیدگل در مجلس یازدهم، اولین وزیر کشاورزی در دولت سیزدهم بود. او در ۲۲ فروردین سال ۱۴۰۲ از سمت خود کناره‌گیری کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نفر سومی است که در دولت سید ابراهیم رئیسی پست گرفت. نماینده مشهد و کلات در مجلس یازدهم در دولت سیزدهم معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شد. قاضی‌زاده هاشمی در یازدهمین دوره بهارستان، نایب رییس اول مجلس بود اما با موافقت بهارستان‌نشین‌ها او از قوه مقننه به نهادهای اجرایی نقل مکان کرد.

دیگر نماینده‌ای که در مجلس یازدهم از این نهاد رفت، علیرضا زاکانی، شهردار تهران و دستیار ریاست جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران بود. او در مجلس یازدهم شورای اسلامی نماینده مردم قم بود.

اولین نه مجلس به دولت؟

بسیاری این اقدام مجلس را در 4 مهر اولین «نه» بهارستان به دولت و پیروزی طیفی عنوان می‌کنند که در هنگام رای اعتماد به وزار نتوانست مانع از ورود برخی از گزینه‌ها پزشکیان به دولت شود. اگر آن زمان رای برخی از وزرا لب‌مرزی بود اما به نفع دولت این بار به شکلی لب‌مرزی -علیه دولت- جلوی استفاده از یکی از جوانان اهل سنت در قوه اجرایی گرفته شد. 

حال باید این «نه» بهارستان به قوت خود باقی‌ است یا که اعلام وصل تقاضای مجدد استعفای حسین‌زاده چراغ سبز مجلس برای حضور او در دولت چهاردهم تلقی می‌شود.