به گزارش اکوایران، در جلسه‌ای غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی، دو سامانه جدید «قانون‌یار» و «چشم‌انداز اقتصادی» که با هدف ارتقای کیفیت قانون‌گذاری در کشور طراحی شده‌اند، برای نمایندگان معرفی و تشریح شدند.

سامانه «قانون‌یار» که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده، یک مرجع کامل و جامع برای دسترسی به قوانین و مقررات کشور در طول دو قرن اخیر است. این سامانه ابزارهای کاربردی و دسترسی‌های مناسبی را برای عموم مردم، پژوهشگران و نخبگان فراهم می‌کند که امکان بررسی و تجزیه‌و‌تحلیل دقیق‌تر قوانین و مقررات را به آنها می‌دهد.

 این سامانه به‌عنوان فاز اول از پروژه تنقیح قوانین، با هدف تجمیع بیش از ۱۲ هزار قانون پراکنده در حدود ۵۰ قانون جامع طراحی شده است. این اقدام می‌تواند جلوی تناقض‌ها و تضادهای موجود در قوانین را بگیرد.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، به این نکته اشاره کرد که در ایران بیش از ۱۲ هزار عنوان قانونی وجود دارد، در حالی که بیشتر کشورهای دنیا حدود ۲۵۰۰ قانون دارند.

 او اظهار داشت که تعدد زیاد قوانین باعث سردرگمی مردم و سوءاستفاده برخی دستگاه‌ها شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از هوش مصنوعی، قوانین مرتبط در ۵۰ کد قانونی تجمیع و از تضاد میان آنها جلوگیری شود.

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز اشاره کرد که این سامانه‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و برای توسعه آنها از ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بهره گرفته شده است.