به گزارش اکوایران، مهدی سنایی، معاون امور سیاسی دفتر رییس‌ جمهور امروز -30 مهر- در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رییس جمهور یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند.

طی ۲ روز اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.

پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت. حضور ایران در این اجلاس در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکردهای جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای حائز اهمیت است.

سنایی در پایان مطلب خود با بیان اینکه بریکس سال ۱۳۸۹ با حضور برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد، نوشت: سال بعد آفریقای جنوبی ملحق شد. مصر، اتیوپی، ایران و امارات نیز دیماه ۱۴۰۲ به آن پیوستند. روسیه با برگزاری گسترده بریکس و بریکس پلاس پویایی در عرصه بین‌المللی را با وجود تحریم‌های گسترده نشان می‌دهد.

عضویت ایران در بریکس یک‌ساله شد

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود و مسعود پزشکیان به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رییس‌جمهور روسیه فردا سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ عازم کازان روسیه خواهد شد.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی وقت دفتر رییس‌جمهور در دوم شهریور سال گذشته از عضویت دائم ایران در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی موسوم به «بریکس» خبر داده بود.

خبر مرتبط
پزشکیان اول آبان به روسیه می‌رود/ ۵ سفر خارجی در کمتر از ۳ ماه

اکوایران: مدیر روابط عمومی ریاست جمهوری از سفر رئیس جمهور به روسیه برای شرکت و سخنرانی در اجلاس بریکس خبر داد.

مروری بر سفرهای خارجی پزشکیان

مسعود پزشکیان در شهریور ۱۴۰۳ عراق را به عنوان اولین مقصد خود انتخاب کرد.این سفر به دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق انجام شد و شامل ملاقات‌هایی با مقامات عراقی از جمله نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور بود. هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور عنوان شد.

مهم‌ترین بخش این سفر بازدید از  شهر بندری بصره بود که مورد استقبال استاندار این استان قرار گرفت. او در این سفر با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار داشت و بر تعهد جدی ایران برای پیگیری پروژه خط‌آهن شلمچه-بصره تأکید کرد.

حضور در سازمان ملل، نیویرک

دومین سفر پزشکیان به نیویورک بود. او برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت. بسیاری سخنرانی او در مجمع عمومی را شاخه زیتون ایران به جهان قلم‌داد کردند. 

سفر به قطر،‌ تقویت روابط و حل اختلافات میان کشورها

رییس جمهور در سومین سفر رسمی خود به دوحه قطر به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی سفر کرد تا در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی شرکت کند در این سفر، رئیس‌جمهور از امضای ۶ سند همکاری بین ایران و قطر خبر داد.

سفر ترکمنستان و توافقات مهم در حوزه انرژی 

ترکمنستان چهارمین مقصد پزشکیان در سفرهای منطقه‌ای بود که با هدف شرکت در همایش بین‌المللی ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه انجام شد .در این سفر، مذاکرات و توافقات مهمی در زمینه‌های گاز، راه و برق صورت گرفت که می‌تواند به کاهش مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ارتقاء سطح روابط دو کشور کمک کند. پزشکیان همچنین در دیدار با رهبر ترکمنستان به توافقاتی برای تقویت بازارچه‌های مرزی و افزایش صادرات گاز به ایران رسید​.