به گزارش اکوایران، در بسته خبری آخرین روز مهر 1403 نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

پزشکیان فردا بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به مجلس تقدیم می‌کند

مسعود پزشکیان فردا -اول آبان- لایحه بودجه را تقدیم مجلس خواهد کرد. علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که طبق ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است بخش اول لایحه بودجه را حداکثر تا اول آبان به مجلس تقدیم کند.

رییس دستگاه دیپلماسی عازم بحرین شد

سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه عصر امروز -30 مهر- در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای منطقه‌ای خود عازم منامه پایتخت بحرین شد.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نخستین نشست خبری خود در این خصوص اظهار کرد: دغدغه ایران برای توقف نسل‌کشی به جنایات در غزه و لبنان به عنوان یک وظیفه اخلاقی، اسلامی و قانونی طبق قواعد حقوق بین‌الملل است. وزیر امور خارجه امروز سفری را به دو کشور مهم منطقه از جمله کویت و بحرین خواهد داشت. هیچ کشوری را از رایزنی‌های خودمان در منطقه مستنثی نمی‌کنیم.

خبر مرتبط
دیدارهای وزیر امور خارجه با همتایان خود در ترکیه/ عراقچی: احتمال بروز جنگ در منطقه یک احتمال جدی است

اکوایران: رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه اقدامات دیپلماتیک خود پس از حضور در مصر به منظور حضور در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ ترکیه رفت و امروز در حاشیه این اجلاس با وزرای امور خارجه ترکیه و ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

جلسه بررسی همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای عضو بریکس

در جلسه‌ای که شامگاه یکشنبه به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور رییس دفتر رییس جمهور، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسئولین اجرایی برگزار شد، مهم‌ترین تفاهمات، توافقات و پروژه‌های مشترک میان کشورمان و دیگر اعضای بریکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه وزرای حاضر گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین ایران و کشورهای عضو بریکس ارائه و ضمن تشریح موانع و مسائل پیش‌روی تکمیل و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، یا آغاز اجرای تفاهمات و توافقات، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز در این زمینه‌ها ارائه کردند.

خبر مرتبط
برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه تشریح شد

اکوایران : معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور برنامه‌های سفر سه روزه رئیس‌جمهور به کازان روسیه به منظور شرکت در اجلاس بریکس و بریکس پلاس را تشریح کرد.

 رییس جمهور یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند.

قالیباف ۲ قانون را برای اجرا به رییس‌ جمهور ابلاغ کرد

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به مسعود پزشکیان و مطابق با اصل ۱۲۳ قانون اساسی، ۲ قانون را به شرح زیر ابلاغ کرد:

۱- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار مصوب ۱۴٠۳/٠۶/۲۷ مجلس شورای اسلامی

۲- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه مصوب ۱۴٠۳/٠۷/٠۳ مصوب مجلس شورای اسلامی

متن قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه را اینجا و قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار را اینجا بخوانید.

دیدار وزیر جهاد کشاورزی با رییس‌جمهور زنگبار

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهادکشاورزی در سفر به تانزانیا با رییس‌‌جمهور منطقه خودمختار زنگبار دیدار کرد، پیگیری اسناد همکاری‌های ایران و تانزانیا و انتقال توانمندی‌های ایران به این کشور آفریقایی، محور این ملاقات بود.

نوری در این دیدار ضمن ابلاغ سلام مسعود پزشکیان، گفت: دولت چهاردهم رابطه با کشورهای آفریقایی را در اولویت برنامه‌های سیاست خارجی خود قرار داده و توسعه روابط در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و کشاورزی مورد توجه جدی دولت است.

عارف: سند راهبردی حل مشکلات مبتلایان به اوتیسم تدوین می‌شود

محمدرضا عارف امروز -۳۰ مهر- در دیدار با انجمن اوتیسم که با حضور اعضای هیات مدیره و برخی از خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم برگزار شد، تاکید کرد: سند راهبردی حل مشکلات افراد مبتلا به این بیماری یا اختلال عصبی زیر نظر معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور و با حضور اعضای انجمن اوتیسم ایران، خانواده‌های فرزندان مبتلا به اوتیسم و وزارتخانه‌های کلیدی و مهم مرتبط با این موضوع با اولویت فرهنگ سازی تا ۲ ماه آینده تدوین می‌شود.

در این نشست سعیده صالح غفاری؛ رییس انجمن اوتیسم ایران با اشاره به آمار شناسایی شده خانواده های دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم، گزارشی از اقدام های انجام شده تا کنون و خواسته های خانواده های درگیر با اوتیسم ارائه کرد.