به گزارش اکوایران، در بسته خبری اولین روز آبان 1403 نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

رییس جمهور وارد کازان شد/ دیدار با نخست وزیر هند

مسعود پزشکیان در بدو ورود به کازان مورد استقبال مقامات ارشد تاتارستان روسیه قرار گرفت و با شیرینی محلی پذیرایی شد.

ایران بریکس

وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت به عنوان رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، رییس دفتر رییس‌جمهور و معاون امور سیاسی دفتر رییس‌جمهور، پزشکیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که به منظور شرکت در نشست سران گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس به کازان روسیه سفر کرده است، با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از این دیدار در توئیتی به زبان فارسی نوشت: جلسه بسیار خوبی با رئیس جمهور ایران، آقای مسعود پزشکیان داشتم. گستره کامل روابط بین دو کشور ما را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: همچنین (در این دیدار) درباره راه های تعمیق روابط در بخش های بسیار پیشرفته و نوین گفت‌وگو کردیم.

171463431

تاجگردون، رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1404 شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان منتخب خود را برای حضور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ مشخص کردند.

خبر مرتبط
هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه 1404 تعیین شدند: تاجگردون رییس شد

اکوایران: هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ مشخص و غلامرضا تاجگردون رییس این کمیسیون شد.

مسعود پزشکیان امروز- اول آبان- پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم هیات رییسه مجلس نمود. طبق اعلام رییس مجلس، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی ۸ آبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خبر مرتبط
بودجه 1404 انبساطی نیست اما...

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 1404 رشد 68 درصدی داشت. برخی تحلیلگران براین باورند که بودجه سال آینده انبساطی بسته شده است.

توضیح پزشکیان از فرآیند رفع فیلترینگ

مسعود پزشکیان امروز در حاشیه تقدیم بودجه ۱۴۰۴ به مجلس در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا شما همچنان به وعده‌هایی که به مردم داده‌اید پایبند هستید، از جمله موضوع رفع فیلترینگ، بیان کرد: تا آخر پای حرف‌هایی که زده‌ایم هستیم و به وعده‌های خود پایبند خواهیم بود. قطعا در حال تلاش هستیم تا حرف‌هایی که زده‌ایم در عمل پیاده کنیم.

وی افزود: درخصوص رفع فیلترینگ نیز وزیر ارتباطات، اطلاعات را جمع‌آوری کرد و این هفته در نشست سران گزارشی ارائه دادند و قرار شد مجلس، قوه قضائیه و وزارت ارتباطات بنشینند و جمع‌بندی کنند و مراحل آن طی شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر برای این اتفاق دست دولت باز است؟ بیان کرد: بحث کاملا کارشناسی است. روندی که اکنون طی شده است به نفع مملکت نیست و باید برگردد. نحوه این‌که چگونه برگردانده شود در حال تفاهم هستیم که باهم و با یک زبان و نگاه مشترک پیش برویم که اختلاف و سوتفاهم پیش نیاید.

سرپرست استانداری آذربایجان غربی منصوب شد

اسکندر مومنی، وزیر کشور در حکمی رضا ابراهیمی آغ اسمعیلی را به عنوان سرپرست استانداری آذربایجان غربی منصوب کرد. او هم‌اکنون معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی است که با حفظ سمت سرپرست استانداری شده است.

استاندار تهران: اتباع غیر مجاز را از استان تهران طرد می‌کنیم

محمد صادق معتمدیان استاندار جدید تهران در حاشیه مراسم معارفه خود گفت: از اولویت‌های دولت چهاردهم و استانداری تهران طرح اتباع غیر مجاز است که امروز در مناطق مختلف استان تهران سکونت دارند.

وزیر کشور هم که در مراسم معارفه استاندار جدید تهران حضور داشت، اظهار کرد: اولین استاندار اهل سنت در کردستان پس از پیروی انقلاب اسلامی در این دولت انتخاب شد. اولین استاندار عرب در این دولت انتخاب شد. برای اولین بار یک خانم در کردستان فرماندار شد. وفاق ملی اعتقاد دولت چهاردهم است. ملاک ما شایستگی است نه وابستگی به موضوع خاصی.

خبر مرتبط
گام‌های دولت چهاردهم در راستای وفاق ملی: حضور اهل تسنن و قومیت‌ها در بدنه اجرایی کشور

اکوایران: امروز وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار جدید تهران از انتصاب نیروهای اهل سنت و قومیت‌ها در سطوح استانداری و مدیران ارشد و میانی صحبت به میان آورد. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به وعده‌های رییس جمهور درخصوص حضور اهل سنت، زنان و قومیت‌های مختلف کشور در بدنه دولت و میزان تحقق آن.

عارف: ذره‌ای از حقمان در جزایر سه گانه کوتاه نمی‌آییم

محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید نیلفروشان در حسینیه فاطمه الزهرا (س) سپاه تهران با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و ادعایی پیرامون جزایر سه‌گانه ایران، نیز گفت: همه می‌دانند جزایر سه‌گانه مال ایران است و ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم.

در نشست مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا، بیانیه‌ای صادر شد که در آن ادعایی بحث‌برانگیز درباره جزایر ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی مطرح شد. در این بیانیه، بدون توجه به اسناد تاریخی و حقوق بین‌الملل، از ایران خواسته شده است که به آنچه «اشغال» این جزایر می‌نامند، پایان دهد؛ این موضع‌گیری، مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را به‌عنوان نقض تمامیت سرزمینی امارات معرفی و ادعا کرده که این مسئله با اصول منشور سازمان ملل مغایرت دارد.

برگزاری نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با سفرای کشورهای اسلامی

نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با جمعی از سفرای کشورهای اسلامی امروز با حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس آغاز شد.

قالیباف در بخشی از اظهارات خود در این نشست تاکید کرد: رژیم صهیونیستی منطقه را به خاک و خون کشانده است. این باند جنایتکار در پرتوی حمایت برخی کشورها به قصد تغییر ژئوپولوتیک منطقه خون ریزی می‌کند و در مقابل هیچ نهادی نیز پاسخگو نیست.

غلامرضا جلالی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور پدافند غیرعامل شد

رییس‌ جمهور با صدور حکمی غلامرضا جلالی فراهانی را به سمت دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور پدافند غیرعامل کشور منصوب کرد.

همچنین از دیگر خبرهای امروز می‌توان اشاره کرد به واکنش رییس جمهور به دو خبرنگار بازداشتی و صحبت‌های فرمانده سابق کل سپاه:

خبر مرتبط
موج درخواست‌‌ها برای توقف حکم الهه محمدی و نیلوفر حامدی به رییس‌جمهور رسید/ پزشکیان به وزیر دادگستری: هوای خبرنگاران را داشته باشید

اکوایران: رییس جمهور امروز پیش از ترک ایران به مقصد روسیه، خطاب به وزیر دادگستری گفت: هوای خبرنگاران را داشته باشید. وزیر هم در پاسخ به پزشکیان گفت: انجام می‌دهیم. چند روزی است که موجی از درخواست‌ها برای آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، از وکلا و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تا شخصیت‌های سیاسی به راه افتاده.

خبر مرتبط
سرلشکر جعفری: اسرائیل بعد از عملیات وعده صادق ۱ چند موشک به پایگاه اصفهان زد

سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه در مراسم بزرگداشت شهید عباس نیلفروشان، اظهار کرد: اسرائیل نمی‌تواند حمله‌ای که درخور وعده صادق ۲ باشد، انجام دهد.