به گزارش اکوایران، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه که برای رایزنی با مقام‌های ارشد بحرین و کویت به جنوب خلیج فارس سفر کرده است، امروز -یکم آبان- با ولی‌عهد و وزیر امور خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار شیخ صباح خالد الحمد الصباح، ولی‌عهد کویت با تاکید بر اهمیت حفظ و ارتقای حسن همجواری و رابطه برادرانه بین ۲ ملت ایران و کویت، خواستار بسیج ظرفیت‌های کشورهای منطقه جهت توقف جنگ، کمک به آوارگان و جلوگیری از تشدید ناامنی در منطقه شد و آمادگی کویت برای همکاری و هماهنگی در این زمینه را اعلام نمود.

ولی‌عهد کویت همچنین اراده این کشور مبنی بر ممانعت از هرگونه سوءاستفاده از قلمرو زمینی، دریایی یا هوایی کویت جهت آسیب‌زدن به کشورهای همسایه را خاطرنشان و تصریح کرد کویت هرگونه ناامنی و تنش در منطقه را به ضرر کل کشورها و مردمان این منطقه می‌داند و از همه ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی استفاده خواهد کرد.

تلاش همه کشورها برای توقف فوری نسل‌کشی ضروری است

در این دیدار که عبدالله علی الیحیا، وزیر خارجه کویت نیز حضور داشت، وزیر امور خارجه ایران ضمن تشریح دیدگاه‌های ایران در مورد آخرین وضعیت منطقه، سیاست حسن همجواری و همکاری مشترک برای تامین امنیت و ثبات منطقه را جزء اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد دولت چهاردهم مسیر و سیاست همسایگی دولت سیزدهم را با قوت دنبال می‌کند.

عراقچی با اشاره به رایزنی‌های فشرده ۲ هفته اخیر با کشورهای منطقه که از لبنان و سوریه شروع شد، ادامه تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر در غزه و لبنان را بسیار خطرناک توصیف کرد و خواستار تلاش بیش از پیش همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی برای توقف فوری نسل‌کشی و جلوگیری از انهدام زیرساخت‌های حیاتی در لبنان و غزه شد. 

خبر مرتبط
دیدارهای وزیر امور خارجه با همتایان خود در ترکیه/ عراقچی: احتمال بروز جنگ در منطقه یک احتمال جدی است

اکوایران: رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه اقدامات دیپلماتیک خود پس از حضور در مصر به منظور حضور در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ ترکیه رفت و امروز در حاشیه این اجلاس با وزرای امور خارجه ترکیه و ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران با انتقاد شدید از بی‌کیفرمانی رژیم اشغالگر به دلیل برخورداری از حمایت همه‌جانبه آمریکا و چند کشور دیگر غربی، بر اهمیت هم‌افزایی بیشتر کشورهای منطقه و استفاده از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی، دیوان بین‌المللی دادگستری، دیوان بین‌المللی کیفری و سایر ارگان‌های بین‌المللی جهت مواخذه و محاکمه سران رژیم اسرائیل تاکید کرد.

عراقچی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه: احتمال بروز جنگ در منطقه یک احتمال جدی است

عراقچی در 28 مهر در حاشیه اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه و آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان ملاقلات و تبادل نظر کرد.

او در این دیدار گفت: احتمال بروز جنگ در منطقه، همچنان یک احتمال جدی است. هیچکس در منطقه بجز رژیم صهیونیستی، خواهان این وضعیت نیست. ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم؛ البته برای هر وضعیتی آمادگی لازم را داریم. 

وزیر خارجه از مصر به استانبول رفت

رییس دستگاه دیپلماسی -27 مهر- در صدر هیاتی به منظور شرکت در سومین دور نشست‌های قفقاز جنوبی وارد استانبول شد و در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز شرکت کرد.  در ابتدای این نشست هاکان فیدان وزیر امورخارجه ترکیه رسما از عباس عراقچی، استقبال کرد.

رایزنی‌های فشرده عراقچی: از عمان تا مصر

وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه 25 مهر به مصر رفت و با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و بدر عبدالعاطی، همتای مصری خود به طور جداگانه دیدار و در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه‌ای به خصوص لزوم توقف جنگ در غزه و لبنان دیدار و تبادل نظر کرده بود.

او همچنین در 25 مهر پیش از عزیمت به مصر در اردن با ایمن الصفدی،‌ معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پادشاهی اردن هاشمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراقچی روز دوشنبه -23 مهر- نیز یکی از مهم ترین سفرهای خود به کشورهای منطقه یعنی عمان داشت. وزیر امور خارجه در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد محتوای رایزنی‌ها با مقام‌های ارشد عمانی نوشت: در این دیدارها ضمن ابراز خرسندی از استحکام و پایداری روابط دیرینه و دوستانه میان سلطنت عمان و کشورمان، بر تقویت و توسعه مناسبات دوجانبه بیش از گذشته تاکید کردیم.

خبر مرتبط
وزیر امورخارجه: روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده/ نگاهی به رایزنی‌های فشرده عراقچی

اکوایران: وزیر خارجه ایران که در مسقط حضور دارد، گفت روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به اقدامات دیپلماتیک و دیدارهای فشرده چند روز اخیر رییس دستگاه دیپلماسی کشور.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و چین

عصر 23 مهر، پیش از عزیمت عراقچی از عمان، وانگ یی، وزیر امورخارجه چین در تماس تلفنی با سفارت ایران در مسقط، در مورد آخرین وضعیت تحولات در منطقه غرب آسیا با ایشان گفتگو و رایزنی کرد.

وزیر خارجه چین با اشاره به روابط مهم و راهبردی کشورش با ایران، بر ضرورت افزایش تلاش‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی جهت جلوگیری از تشدید تنش و ناامنی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

«برای وضعیت جنگی آمادگی داریم»

رییس دستگاه دیپلماسی در 22 مهر در سفر به عراق با اشاره به وضعیت خطرناک منطقه اظهار کرد: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم از جنگ نمی‌ترسیم ولی خواهان آن نیستیم و برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد.

عراقچی، شامگاه ۱۸ مهر وارد دوحه پایتخت قطر شد و در ۱۹ مهر با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص گسترش روابط میان تهران و دوحه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، به ویژه تحولات لبنان و فلسطین و ضرورت توقف جنگ افروزی و جنایات رژیم صهیونیستی به بحث و تبادل نظر پرداختند.