به گزارش اکوایران، امروز -دوم آبان- رییس جمهور و هیات همراه در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام دادند که در این گزارش مروری بر آنها خواهیم داشت.

دیدار پزشکیان با پوتین

مسعود پزشکیان در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: روابط ایران و روسیه راهبردی، اجتناب‌ناپذیر و برای دو کشور مفید است.

خبر مرتبط
پزشکیان در دیدار با پوتین: روابط ایران و روسیه راهبردی، اجتناب‌ناپذیر و برای دو کشور مفید است

اکوایران: مسعود پزشکیان در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: روابط ایران و روسیه راهبردی، اجتناب‌ناپذیر و برای دو کشور مفید است.

ایران بریکس

عراقچی: آینده بریکس نویدبخش است

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست بریکس به همراه مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور به شهر کازان روسیه سفر کرده، در حاشیه این نشست در مصاحبه با شبکه روسی ایزوستیا گفت که هدف گروه بریکس تلاش برای ایجاد نظم جهانی مبتنی بر عدالت و صلح است.

عراقچی در گفت‌وگو با این شبکه، اشاره کرد که آینده بریکس نویدبخش است و تعداد از کشورها و شرکایی که تمایل خود به ملحق شدن در این گروه را اعلام کرده‌اند، افزایش یافته است. این نشان می‌دهد کشورها اهمیت بریکس، ایدئولوژی و اهداف این سازمان را درک می‌کنند که تمایل به ایجاد یک نظم جهانی مبتنی بر عدالت و صلح است.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که آمریکا تمایل دارد که سیاست خصمانه هژمونی خود را در نظم نوین جهانی ادامه دهد.

اگرچه عراقچی بیان کرد که این اتفاق رخ نخواهد داد، چراکه آمریکا به تدریج ضعیف‌تر می‌شود و کشورهایی که به بریکس می‌پیوندند نیز از تغییر دادن نظم جهانی و بنا نهادن آن بر اساس عدالت و صلح حمایت می‌کنند. فکر نمی‌کنم آمریکا به اندازه کافی برای این کار قوی باشد.

دیدار پزشکیان با شی جین‌پینگ

مسعود پزشکیان همچنین در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدارهای جداگانه سران و وزرای امور خارجه ایران و امارات

مسعود پزشکیان و محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، رییس دولت امارات متحده عربی در حاشیه نشست سران بریکس در کازان روسیه با یکدیگر دیداری کوتاه داشتند و درباره مسائل و دغدغه‌های دو کشور از جمله ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردند.

علاوه بر این دیدار، عباس عراقچی و عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز دیدار جداگانه‌ای با یکدیگر داشتند.

به گفته عراقچی اولین موضوع گفت‌وگوی مقامات دو کشور ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان بود که دو کشور در این خصوص با یکدیگر اشتراک نظر دارند.

وزیر امور خارجه همچنین توضیح داد که در این دیدارها برخی اختلاف‌نظرها فیمابین دو کشور نیز مورد بحث قرار گرفته است و تاکید کرد: به طور طبیعی ما هیچ فرصتی را برای تبیین و دفاع قاطعانه از مواضع و منافع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه مسئله جزایر سه‌گانه ایرانی از دست نمی‌دهیم.

بریکس ایران امارات

رییس جمهور در دیدار با همتای مصری خود: ایران به دنبال درگیری نیست

مسعود پزشکیان همچنین در دیدار با عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر  با بیان اینکه بنده با شعار و رویکرد ایجاد وفاق و همدلی در داخل کشور و تقویت روابط دوستانه با دیگر کشورها موفق به جلب اعتماد مردم کشورم شدم، تصریح کرد: ایران به هیچ‌وجه به دنبال جنگ و درگیری نیست.

رییس جمهور همچنین با انتقاد از اعمال استانداردهای دوگانه و حمایت کشورهای غربی از جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، یقین بدانید که جمهوری اسلامی ایران پاسخ دردناکی به او خواهد داد. به طور طبیعی رژیم ممکن است به ایران آسیبی وارد کند، اما آسیبی که در پاسخ دریافت خواهد کرد، فراتر از تصور است.

رییس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه عامل اصلی قدرت ما مسلمانان، اتحاد با یکدیگر است، افزود: مولفه‌های قدرت متعدد و متنوع هستند، اما مهمترین آنها اتحاد و انسجام ما با یکدیگر است. ما باید با همکاری یکدیگر کمک کنیم تا جنگ در غزه و لبنان پایان یابد و همچنین درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه سرایت نکند.ایران مصر

پزشکیان در دیدار با نخست وزیر اتیوپی: هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران، پاسخی قاطع خواهد داشت

رییس جمهور در دیدار آبی احمد، نخست وزیر جمهوری دمکراتیک فدرال اتیوپی، حمایت‌های کشورهای غربی را در تداوم جنایات رژیم صهیونیستی موثر توصیف و تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند و اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود، پاسخ قاطعانه و غیرقابل باوری دریافت خواهد کرد.

پزشکیان تاکید کرد: ما به هیچ وجه مایل به گسترش درگیری و تنش در منطقه نیستیم و از هر اقدامی در راستای صلح و آرامش استقبال می‌کنیم، اما اقدامات رژیم صهیونیستی دقیقا با هدف به آتش کشیدن همه منطقه صورت می‌گیرد، لذا لازم است کشورهای دیگر به‌خصوص غربی‌ها، این رژیم متجاوز را کنترل کنند.

آبی احمد نیز با بیان اینکه ایران کشوری قوی و مستقل است، خاطرنشان کرد: ساختارهای فعلی جهانی و منطقه‌ای نابرابر است و نهادهایی چون بریکس در اصلاح و رفع این نابرابری‌ها بسیار موثر و نقش‌آفرین هستند.

دیدار پزشکیان با رییس‌جمهور آفریقای جنوبی

مسعود پزشکیان، رییس جمهور در ادامه دیدارهایش در حاشیه اجلاس بریکس با سیریل رامافوسا، رییس جمهور آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

photo_۲۰۲۴-۱۰-۲۳_۱۹-۴۷-۰۵

نخست وزیر هند در دیدار با پزشکیان: گستره روابط بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که به منظور شرکت در نشست سران گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس به کازان روسیه سفر کرده است، روز گذشته -یکم آبان- با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از این دیدار در توئیتی به زبان فارسی نوشت: جلسه بسیار خوبی با رئیس جمهور ایران، آقای مسعود پزشکیان داشتم. گستره کامل روابط بین دو کشور ما را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: همچنین (در این دیدار) درباره راه‌های تعمیق روابط در بخش های بسیار پیشرفته و نوین گفت‌وگو کردیم.

171463431

نخستین روز حضور مسعود پزشکیان در اجلاس بریکس

مسعود پزشکیان روز گذشته، یکم آبان در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه در حال برگزاری است و مسعود پزشکیان به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رییس‌ جمهور روسیه در این اجلاس حضور دارد.

بریکس

او ظهر امروز -دوم آبان- در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و ایران برای همکاری‌ها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد و تصریح کرد: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه‌های امور خارجه قرار گیرد.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس اصلی سران بریکس را می‌توانید اینجا بخوانید.

خبر مرتبط
نخستین روز حضور پزشکیان در بریکس/ 5 پیشنهاد رئیس جمهور در نشست اصلی بریکس چه بود؟

مسعود پزشکیان برای حضور در اجلاس بریکس به روسیه سفر کرد و در حاشیه این اجلاس با مقامات کشورهای مختلف گفتگو و دیدار کرد.