به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه -‌دومین روز مهرماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

عراقچی: به دنبال آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم

عباس عراقچی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «میدان مشق» در خصوص رویکردهای سیاست خارجی ایران اظهار داشت: ما سیاست خارجی پرکار و شلوغی را داریم، در منطقه خلیج فارس، غرب آسیا و موضوعاتی که در سطح بین‌المللی وجود دارد جمهوری اسلامی ایران، بازیگر است و به ایفای نقش می‌پردازد و در هر کدام از این موضوعات هم رقبا و دشمنانی وجود دارد.

عراقچی در ادامه با اشاره به مدل برجام اظهار داشت: یکی از نمونه‌های مدیریت تخاصم کاری بود که در برجام صورت گرفت. در برجام نه با آمریکایی‌ها رفیق، نه شریک و نه دوست شدیم. در موضوع هسته‌ای اختلاف داشتیم و تلاش کردیم که این اختلاف را حل کنیم، به عبارتی دیگر فرمول اعتمادسازی در برابر رفع تحریم‌ها را در پیش گرفتیم و موفق هم بودیم و دنیا هم از آن استقبال کرد ولی آمریکایی‌ها از این فرمول خارج شدند.

رییس دستگاه سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: من روزهای بیشتری را پس از بازگشت رییس جمهور در نیویورک خواهم ماند و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای امور خارجه کشورهای مختلف خواهم داشت. 

او در پاسخ به اینکه آیا طرف مقابل برای انجام مذاکرات اعلام آمادگی کرده یا خیر؟ گفت: پیغام‌هایی رد و بدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای مقداری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است. امیدواریم که در این شرایط سخت، حداقل شروع دوباره‌ای برای مذاکرات را داشته باشیم. 

عراقچی در خصوص احتمال دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: در حال حاضر امکانی نمی‌بینم و به اعتقاد من الان مصلحتی هم اقتضا نمی‌کند که چنین گفت‌وگویی صورت بگیرد. جدا از مجوزها فکر می‌کنم هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که مانند مذاکرات قبلی امکان گفت‌وگو بین دو طرف وجود داشته، فاصله هست.

وزیر امورخارجه درخصوص رابطه با روسیه نیز عنوان کرد: روابط ما و روسیه روابط بسیار محکم و پایداری است. ما در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف امنیت ملی و منافع ملی ما با روس‌ها هم‌راستا است و در بسیاری از حوزه‌ها با یکدیگر شراکت داریم. ولی اختلافاتی هم داریم که کاملا طبیعی است.

دیدارهای پزشکیان در نیویورک

رییس جمهور که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شده است، از صبح امروز -2 مهر- به وقت محلی دیدارهای فشرده خود را در نیویورک آغاز کرده است.

نخستین نشست پزشکیان در نیویورک با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی انجام شد. او پس از این نشست با گروه «الدر» و رییس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو داشت.

خبر مرتبط
سه دیدار اول پزشکیان در نیویورک

اکوایران: رییس جمهور از صبح امروز دوشنبه -2 مهر- به وقت محلی آمریکا دیدارهای فشرده‌ای را در نیویورک آغاز کرده است.

 پزشکیان با ۲۰ نفر از روسای کشورها دیدار خواهد داشت

مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور درخصوص برنامه‌های رییس جمهور در نیویورک در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پزشکیان طی سه روز کاری در ⁧نیویورک⁩ با حدود بیست نفر از روسای کشورها از جمله: رییس‌جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رییس‌جمهور فرانسه دیدار دوجانبه خواهد داشت.

سخنرانی در نشست سران میثاق آینده در روز دوشنبه و سخنرانی در مجمع عمومی عصر سه‌شنبه در برنامه است.

photo_2024-09-23_15-08-39

محمد مخبر دستیار رهبری شد

رهبر انقلاب با حکمی محمد مخبر را به عنوان مشاور و دستیار خود منصوب کردند.

خبر مرتبط
آخرین جزئیات از حوادث معدن طبس، جلسه فوق‌العاده برای بررسی حوادث لبنان و چند انتصاب جدید

اکوایران: رییس جمهور امروز عازم نیویورک شد. جزئیات بیشتری از تلخ‌ترین حادثه معدن تاریخ ایران -حادثه دیشب طبس- منتشر شد. 5 انتصاب جدید انجام شد. و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادعاهای همکار خودش را درباره پیجرهای حزب‌الله لبنان نظر شخصی او عنوان کرد.

انتصاب نخستین حسابرس کل زن در دیوان محاسبات کشور

با حکم احمدرضا دستغیب، رییس دیوان محاسبات کشور، ندا علایی به عنوان نخستین حسابرس کل زن در تاریخ دیوان محاسبات، منصوب شد.

او حسابرس کل دیوان محاسبات در وزارت امور خارجه خواهد بود. پیش از این نیز برای اولین بار در این نهاد نظارتی، فاطمه فغانخانی به عنوان مستشار زن دیوان محاسبات معرفی شده بود.

رایزنی دیپلمات‌های ارشد ایران و چین درباره اوضاع منطقه

ژای جون، فرستاده ویژه دولت چین در امور منطقه غرب آسیا که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، امروز -2 مهر- با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار کرد.

طرفین در این ملاقات، در رابطه با تحولات منطقه، به‌ویژه جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه و آخرین تحولات مربوط به سوریه و یمن به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 

پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

مسعود پزشکیان، رییس جمهور با ارسال پیام‌های جداگانه به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و محمدین سلمان ولیعهد و نخست وزیر این کشور، روز ملی را به وی و دولت و ملت پادشاهی تبریک گفته و بر گسترش روابط دو کشور برادر در تمامی زمینه‌ها تاکید کردند.

4 انفجار در شهرک صنعتی فجر گرمسار

امروز حسین درخشان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه گزارشی مبنی بر حریق و انفجار یک کارگاه در شهرک صنعتی فجر شهرستان گرمسار به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان اعلام شد.

انفجارهای پیاپی از سوی شهرک صنعتی فجر شنیده شد و آتش‌سوزی گسترده به نظر می‌رسد به طوری که دود ناشی از حریقی بزرگ از داخل شهر بر فراز شهرک صنعتی فجر دیده می‌شود. تیم‌های امدادی، اورژانسی و آتش‌نشانی گرمسار همه به سمت این شهرک صنعتی حرکت کرده‌اند و مسوولان نیز در حال بررسی ابعاد حادثه هستند.

تاکنون وقوع 4 انفجار در این کارخانه روغن شهرک صنعتی گرمسار گزارش شده است. بنابه اخبار منتشر شده در رسانه‌ها تعداد مصدومان حادثه به پنج نفر رسیده است.

فرماندار گرمسار با تاکید بر اینکه دو مصدوم با سوختگی بیش از ۹۰ درصد به بیمارستان منتقل شده‌اند، تصریح کرد: تلاش برای جلوگیری از سرایت حریق به کارخانه‌های مجاور و خاموش کردن آتش سوزی ادامه دارد.

شروین حاجی‌پور مشمول عفو رهبر انقلاب شد

شروین حاجی‌پور، خواننده، با انتشار ویدئویی از پایان روند رسیدگی به پرونده خود خبر داد و اعلام کرد که پرونده او شامل عفو شده و کاملا مختومه شده است.

30 شهریورماه بود که رهبر انقلاب با درخواست رییس دستگاه قضا برای عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان محاکم موافقت کردند که به نظر می‌رسد یکی از آن پرونده‌ها مربوط به شروین حاجی‎‌‌‌پور است.

محسن برهانی آزاد شد

احمد برهانی، برادر محسن برهانی، استاد حقوق و جزای زندانی با تایید خبر آزادی برادرش، گفت: «آقای دکتر برهانی امروز، پس از حدود ۷۹ روز حبس، با استناد به عفو اعلامی اخیر قوه قضائیه از زندان آزاد و پرونده او مختومه شد.»

به گزارش شرق، پیش از این، در ۱۱ شهریور هم حکم تعلیق محسن برهانی در دانشگاه تهران، لغو و حکم بازگشت او به دانشگاه تهران صادر شده بود و محسن برهانی در ترم جاری، در این دانشگاه مشغول به تحصیل خواهد بود.