به گزارش اکوایران به نقل از ایرنا؛ مسعود پزشکیان ،که به دعوت رئیس‌جمهور روسیه به کازان سفر کرده و در اجلاس سران بریکس به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور یافته بود در پایان سفر سه روزه خود راهی تهران شد. 

مسعود پزشکیان در نشست اصلی سران بریکس در کازان روسیه، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد که به ترتیب در اولویت قرار گرفتن مسایل اقتصادی‌–‌مالی، مقابله گروهی با تحریم‌ها، استفاده از ارزهای ملی و کاستن قدرت دلار، سرمایه‌گذاری مشترک و تجهیز کشور‌های عضو به فناوری‌های نوین و تقویت بانک توسعه نوین که یکی از نهادهای برآمده از بریکس بود.

رهبران کشورهای بریکس در بیانیه‌ای در پایان اجلاس، حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری سفارت ایران در سوریه را محکوم کردند و بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری و جامع در غزه تأکید کردند. آنها همچنین از عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل حمایت کردند و بر لزوم حل بحران انسانی در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی تأکید کردند.

دیدارهای مسعودپزشکیان در حاشیه اجلاس بریکس 

رئیس جمهور در این سفر با روسای جمهور روسیه، چین، آفریقای جنوبی، مصر، ونزوئلا، بلاروس، بولیوی، نخست وزیران هند، اتیوپی و ارمنستان و رئیس امارات به صورت دو جانبه دیدار و درباره مسائل مورد علاقه طرفین گفت و گو کرد.

  • رییس جمهوری ایران در دیدار با ولادمیر پوتین نخست وزیر روسیه ابراز امیدواری کرده که ایران با کمک این کشور روند تمامیت‌خواهی ایالات متحده را به هم بزند.  

  • روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی ضمن مرور مهمترین مسائل دوجانبه و راهکار‌های ارتقای روابط در بستر بریکس، آخرین وضعیت جنگ در غزه و لبنان را نیز مورد بررسی قرار دادند. 
  • پزشکیان در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بر ارتباطات بر مبنای یک برنامه با چارچوب و زمان‌بندی مشخص در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با هدف برد ـ برد تاکید و اعلام کرد با کمک هم خواهیم توانست در مقابل تمامیت‌خواهی کشورهای غربی ایستادگی کنیم. 
  • پزشکیان در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به دنبال جنگ و درگیری نیست. اما اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی، یقین بدانید که جمهوری اسلامی ایران پاسخ دردناکی به او خواهد داد.

  • پزشکیان در دیدار با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند تاکید کرد باور ما این است که جنگ مانع توسعه کشور‌ها می‌شود و لذا قاطعانه به دنبال جلوگیری از گسترش تنش و درگیری در منطقه بوده و هستیم، اما رژیم صهیونیستی نشان داده که فقط به دنبال جنگ و درگیری است. 

  •  پزشکیان در دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، با بیان اینکه دوران یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه به پایان رسیده است گفت: آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی نیز متوجه این مسئله شده‌اند که اتفاقی در جهان در حال وقوع است که چه بخواهند و چه نخواهند نمی‌توانند تاثیری در وقوع این تغییر بگذارند.

  • پزشکیان در دیدار با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا گفت : با وجود نیت رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای جمهوری اسلامی ایران به جنگ، ما با هدف پیشبرد و به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس، در برابر نقض حاکمیت ایران از سوی صهیونیست‌ها خویشتن‌داری کردیم، اما این رژیم در ارتکاب جنایات خود علیه زنان و کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع گستاخ‌تر شد.

  • پزشکیان در دیدار با «لوئیس آرسه» رئیس جمهور بولیوی بر ضرورت گسترش همکاری‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متقابل تاکید کرد. همچنین با اشاره به تداوم جنایات صهیونیست‌ها و تلاش آنها برای گسترش دامنه درگیری‌ها، تنها راهکار توقف این روند و بازگشت آرامش و صلح به منطقه را قطع حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا و برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی عنوان کرد. 

رهاورد اجلاس بریکس و نخستین حضور رسمی ایران

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، در جمع خبرنگاران ایرانی در کازان درباره بیانیه پایانی شانزدهمین اجلاس سران بریکس که شامل ۱۳۴ بند بود، اظهار داشت که هر کشوری که به بریکس می‌پیوندد، نباید تحریم‌های یکجانبه آمریکا را بپذیرد، و این نشان‌دهنده اجماع نظر ۹ عضو بریکس در مقابله با اقدامات یکجانبه است.

عراقچی همچنین درباره نتایج ملاقات‌های دوجانبه رئیس‌جمهور ایران با سران کشورهای بریکس اظهار داشت که این ملاقات‌ها بسیار مثبت بوده و در آن‌ها بر گسترش روابط، توسعه تجارت و کاهش تنش‌ها در منطقه تأکید شده است.