به گزارش اکوایران، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز چهارشنبه از نشست بریکس در روسیه برای نشان دادن علاقه برای رابطه هماهنگ‌تر بین دو کشور پرجمعیت‌ جهان پس از سال‌ها خصومت استفاده کردند.

دیدار شی و مودی که پنج سال است مذاکرات رسمی انجام نداده‌اند، یکی از نکات برجسته اجلاسی بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از آن استفاده کرد تا نشان دهد که غرب در منزوی کردن روسیه بر سر جنگ اوکراین شکست خورده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه پایانی تعدادی از پروژه‌ها با هدف تسهیل تجارت بین کشورهای بریکس - از جمله سیستم پرداخت جایگزین به جای دلار - ذکر شده است، اما جزئیات یا جدول زمانی را شامل نمی‌شود.

تنها دو روز پس از اینکه دهلی نو اعلام کرد با پکن به توافقی برای حل یک بن‌بست نظامی چهار ساله در مرزهای مورد مناقشه هیمالیا دست یافته است، شی به مودی گفت که آنها باید ارتباطات و همکاری را افزایش دهند و به طور موثر اختلافات را مدیریت کنند.

ایران بریکس

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی چین، شی جین پینگ گفت: «این به نفع دو کشور و ملت است که چین و هند به درستی روند تاریخ و مسیر توسعه روابط خود را درک کنند.»

مودی در پاسخ به شی جین‌پینگ گفت که حفظ صلح و ثبات در مرزها باید در اولویت باشد و اعتماد متقابل، احترام و حساسیت باید اساس روابط باشد.

مودی در اظهاراتی که از شبکه دولتی دوردارشان پخش شد به شی جین‌پینگ گفت: «ما از توافق بر سر مسائلی که در چهار سال گذشته مطرح شده بود استقبال می‌کنیم.»

بریکس – ایده‌ای که دو دهه پیش در گلدمن ساکس برای توصیف نفوذ اقتصادی رو به رشد چین و دیگر بازارهای بزرگ در حال ظهور خلق شد - اکنون گروهی است که 45 درصد از جمعیت جهان و 35 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد.

نشست سران بریکس با نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن تضاد دارد.

جیم اونیل، اقتصاددان سابق گلدمن، که اصطلاح بریکس را در سال 2001 ابداع کرد، به رویترز گفت که تا زمانی که چین و هند تا این حد اختلاف دارند، خوش‌بینی چندانی برای بریکس ندارد.

اونیل به رویترز گفت: «به نظر من این اساساً یک گردهمایی سالانه نمادین است که در آن کشورهای مهم نوظهور، به ویژه کشورهای پر سر و صدا مانند روسیه، و چین، اساساً می‌توانند دور هم جمع شوند و نشان دهند که چقدر خوب است بخشی از چیزی باشند که ایالات متحده و آمریکا در آن حضور ندارند و این که حکومت جهانی به اندازه کافی خوب نیست.»

بریکس

جنگ اوکراین

پوتین که ادعاهای غرب مبنی بر این که او به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین جنایتکار جنگی است را رد می‌کند، میزبان بیش از 20 رهبر در شهر کازان در سواحل ولگا بود، از جمله طیب اردوغان، که ترکیه عضو ناتو را رهبری می‌کند و رئیس جمهور ایران مسعود پزشکیان.

مودی در انظار عمومی به پوتین گفت که خواهان صلح در اوکراین است. شی در مورد جنگ در اوکراین پشت درهای بسته با رئیس کرملین و همچنین شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات متحده عربی که به دنبال میانجیگری بوده است، گفتگو کرد.

بیانیه پایانی 43 صفحه‌ای از اجلاس، از ژئوپلیتیک و مواد مخدر گرفته تا هوش مصنوعی و حتی حفظ گربه‌سانان را شامل می‌شد، اما جزئیاتی در مورد برخی از موضوعات اصلی نداشت و فقط یک بار به اوکراین اشاره کرده بود.

در بیانیه کازان آمده است: «ما با قدردانی به پیشنهادات مربوط به میانجیگری و خدمات خوب توجه می‌کنیم که هدف آن‌ها حل مسالمت‌آمیز منازعه از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی است.»

تندترین بخش برای خاورمیانه بود و خواستار آتش‌بس در نوار غزه و کرانه باختری شد و «حمله اسرائیل علیه عملیات‌های بشردوستانه، تأسیسات، پرسنل و نقاط توزیع» را محکوم کرد.

در مورد سیستم‌های پرداخت جایگزین، جزئیات کمی وجود داشت، اگرچه رهبران بریکس درباره توسعه آنها ابراز علاقه کردند.

پوتین با اشاره به رشد جمعیت، شهرنشینی، انباشت سرمایه و رشد بهره‌‌‌‌‌وری به عنوان عوامل کلیدی گفت: «روند نقش رهبری بریکس در اقتصاد جهانی تنها تقویت خواهد شد.»

چین و هند حدود 90 درصد نفت روسیه را می‌خرند که بزرگترین درآمد ارز خارجی مسکو است. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است.

رهبران گفتند که به دنبال توسعه نهادی بیشتر بریکس خواهند بود، اما در مورد اینکه آیا این گروه گسترش خواهد یافت یا خیر، شفافیت کمی ارائه کردند. پوتین گفت که بیش از 30 کشور برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده‌اند، اما ایجاد تعادل در هر گونه گسترش مهم است.

اونیل گفت: «وقتی نشانه‌هایی ببینم که دو کشور واقعاً مهم، یعنی چین و هند، واقعاً تلاش ‌می‌کنند در مورد برخی مسائل به توافق برسند، نه اینکه همیشه تلاش ‌کنند به طور مؤثر با یکدیگر مقابله کنند، گروه بریکس را جدی می‌گیرم.»