به گزارش اکوایران به نقل از فارس، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در پی شهادت دو شهروند ایرانی در لبنان توسط رژیم صهیونیستی، به شدت به این اقدام اعتراض کرد و با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، خواستار محکومیت این اعمال و اقدام قاطع علیه اسرائیل شد.

 نقض آشکار کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹

در نامه‌ای که پس از شهادت خانم معصومه کرباسی و دکتر علی حیدری ارسال شد، این جنایات به عنوان نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه مطرح شده است.

بر اساس این نامه، اولین حمله در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ صورت گرفت؛ جایی که پهپاد اسرائیلی خودروی خانم کرباسی و همسرش را در منطقه‌ای پرجمعیت در بیروت هدف قرار داد. پس از نجات اولیه، آنها به حاشیه خیابان پناه بردند اما با موشک دوم هدف قرار گرفته و جان باختند. دومین حمله نیز در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴ با هدف قرار دادن دکتر علی حیدری، پزشک و امدادگر ایرانی، رخ داد که هنگام ارائه کمک‌های پزشکی حیاتی در بیروت ترور شد. این حملات به‌عنوان جنایت جنگی و نقض آشکار کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ مطرح شده است.

درخواست ایران برای اقدام شورای امنیت

در ادامه این نامه، نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد که این جنایات علاوه بر نقض حاکمیت لبنان، حمله‌ای به تلاش‌های بین‌المللی در حمایت از حقوق بشردوستانه است.از آغاز حملات در غزه و تجاوزات مداوم علیه لبنان، رژیم صهیونیستی به‌طور بی‌رحمانه بیمارستان‌ها، تأسیسات پزشکی و کادر درمان را هدف قرار داده و صدها نفر از پرسنل پزشکی را به شهادت رسانده است.

لذا ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدامات قاطعی برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در قبال نقض‌های مکرر منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل اتخاذ کند و همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواستاریم تا این نقض‌ها در گزارش‌های مربوط به سازمان ملل به طور کامل مستند شوند.