به گزارش اکوایران به نقل از ایرنا، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در همایش پدافند غیرعامل هلال احمر،‌ اعلام کرد که کشور در وضعیت آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات مختلف است. او به دفاع موفق پدافند هوایی کشور در برابر حمله رژیم صهیونیستی اشاره کرد و این اقدام را نشانه‌ای از آمادگی و پاسخ مؤثر به دشمن توصیف کرد.

تشریح جزئیات و اساسنامه دفاع سایبری

قانون جدید تشکیل سازمان پدافند غیرعامل دارای چند نکته کلیدی است از جمله، تأسیس شورای عالی یا کمیته دائمی پدافند غیرعامل به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری، که شامل هفت وزیر، پنج نفر از فرماندهی کل نیروهای مسلح، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و دادستان کل کشور است. 

مصوبات این شورا برای تمامی نهادها و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا بوده و با جرم‌انگاری در قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرایی آن تقویت می‌شود.

 در تنظیم اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل چند بخش دولتی مشارکت دارند که این اساسنامه شامل جزئیات وظایف، نحوه موافقت‌نامه‌ها، منابع مالی و ساختار سازمانی کشور است. مأموریت جدیدی که به این سازمان محول شده شامل هماهنگی و ترسیم خطوط دفاعی کشور در شرایط تهدید و افزایش آمادگی است.

رویکردهای دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل

دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان پدافند غیرعامل با تمرکز بر دو رویکرد اصلی «آمادگی‌ها و هوشیاری ملی» و «ارتقا جامع» برای مقابله با تهدیدات اشاره کرد. 

برای هر سناریوی تهدید باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی طراحی شود تا زیرساخت‌ها و امنیت ملی تقویت شود. در همین راستا هشت دستورالعمل عملیاتی تدوین و ابلاغ شده که به تصویب شورای امنیت کشور نیز رسیده، این دستورالعمل‌ها به کاهش آسیب‌پذیری و مدیریت مخاطرات کمک خواهند کرد و به افزایش تاب‌آوری کشور منجر می‌شوند.

همچنین طرح‌های مختلفی برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور تدوین شده که دستورالعمل دفاع لایه‌به‌لایه سایبری به نام شهید سرلشکر علی زاهدی یکی از آنهاست. همچنین از سند «نظام عملیاتی و برنامه پاسخ جمعیت در مخاطرات و تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل» رونمایی شد که وظایف جمعیت هلال‌احمر در این حوزه را مشخص می‌کند.