به گزارش اکوایران، شاهدان عینی خبر دادند که روز سه‌شنبه، تانک‌های اسرائیلی برای اولین‌بار از زمان آغاز عملیات زمینی در رفح، به مرکز این جنوبی غزه رسیدند. این عملیات که سه هفته به طول انجامیده، محکومیت جهانی را به دنبال داشته است.

به نوشته رویترز، شاهدان گفتند که تانک‌ها در نزدیکی مسجد مرکز رفح مشاهده شده‌اند. ارتش اسرائیل بدون اظهار نظر در مورد پیشروی گزارش‌شده به سمت مرکز شهر، اعلام کرد که نیروهایش همچنان در منطقه رفح در حال فعالیت هستند.

ساکنان می‌گویند در طول شب گذشته، نیروهای اسرائیلی با حملات هوایی و آتش تانک، شهر را کوبیدند. این حملات علی‌رغم اعتراضات بین‌المللی نسبت به حمله روز یکشنبه صورت می‌گیرد. حمله‌ای که منجر به آتش‌سوزی در یک اردوگاه چادری شد و حداقل ۴۵ فلسطینی را به کام مرگ فرستاد. بیش از نیمی از قربانیان این حمله، کودکان، زنان و سالمندان بوده‌اند.

مسئولان غزه اعلام کردند که از زمان این حمله، دست‌کم ۲۶ نفر دیگر بر اثر آتش اسرائیل در رفح جان خود را از دست داده‌اند.

تانک‌های اسرائیلی در یکی از بدترین شب‌های بمباران که توسط ساکنان گزارش شده، به سمت محله‌های غربی پیشروی کرده و در تپه زروب در غرب رفح مستقر شدند. روز سه‌شنبه، شاهدان عینی در رفح از درگیری مسلحانه بین نیروهای اسرائیلی و رزمندگان حماس در منطقه زروب خبر دادند.

شاهدان در رفح همچنین گزارش دادند که به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل از خودروهای زرهی کنترل از راه دور استفاده کرده و هیچ نشانه‌ای دال بر حضور پرسنل در داخل یا اطراف آن‌ها مشاهده نشده است.

از زمانی که سه هفته پیش، اسرائیل با تصرف گذرگاه مرزی رفح با مصر تهاجم خود را آغاز کرد، تانک‌ها اطراف شهر را زیر نظر داشته و به برخی از مناطق شرقی آن نفوذ کرده‌اند؛ اما هنوز به طور کامل وارد شهر نشده‌اند.

در واکنش به حمله یکشنبه‌شب به کمپ چادری رفح که محل پناه خانواده‌های آواره فلسطینی بود، رهبران جهان خواستار اجرای دستور دادگاه جهانی برای توقف حملات اسرائیل شدند.

سکنه می‌گویند منطقه تل‌السلطان، محل حمله مرگبار روز یکشنبه همچنان به شدت بمباران می‌شود. یکی از آن‌ها به رویترز گفت: «گلوله‌های تانک در همه جای تل‌السلطان فرود می‌آیند. بسیاری از خانواده‌ها در طول شب تحت آتش، از خانه‌هایشان در غرب رفح فرار کرده‌اند».

روز سه‌شنبه، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) گزارش داد که از زمان آغاز تهاجم اسرائیل به رفح در اوایل ماه می، حدود یک میلیون نفر از این منطقه فرار کرده‌اند.

علی‌رغم حکم روز جمعه دادگاه عالی سازمان ملل، اسرائیل به این حمله ادامه داده و اظهار داشته که حکم دادگاه همچنان اجازه برخی از عملیات‌های نظامی در رفح را می‌دهد.

علی‌رغم واکنش تند اسرائیل‌ که با گذشت هفت‌ماه از آغاز جنگ غزه به طور فزاینده‌ای به انزوای جهانی، حتی میان متحدان خود کشیده شده، کشورهای اسپانیا، ایرلند و نروژ رسماً کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. این سه کشور تصمیم خود را به عنوان راهی برای سرعت بخشیدن به تلاش برای تأمین آتش‌بس در جنگ غزه توصیف کرده‌اند.

هم‌چنین، به نوشته العربیه، در حالی که جهان هنوز از حملات شامگاه یکشنبه اسرائیل به چادرهای آوارگان در غرب رفح شوکه شده است، اردوگاه السلام در منطقه مواصی رفح بار دیگر هدف بمباران اسرائیل قرار گرفت که در نتیجه آن، ده‌ها آواره فلسطینی جان باختند. خبرنگار العربیه سه‌شنبه 8 خرداد گزارش داد که پهپادهای اسرائیلی، چادرهای آوارگان در اردوگاه‌های آژانس امدداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» در غرب رفح را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، بمباران مناطق غرب رفح همچنان ادامه دارد و تانک‌های اسرائیلی با گسترش دامنه عملیات زمینی خود، تا عمق رفح پیشروی کردند.