به گزارش اکوایران، حمله هوایی روز یکشنبه اسرائیل که جان دست‌کم ۴۰ غیرنظامی فلسطینی در رفح را گرفت، حلقه دیگری به زنجیره فجایع اسرائیل می‌افزاید.

به نوشته بن کاسپیت برای وبگاه المانیتور، ارتش اسرائیل مدعی شده که حمله هوایی دقیقی را علیه یکی از مواضع حماس انجام داده و دو فرمانده ارشد آن را ترور کرده است. اما با مشخص‌شدن جزئیات بیشتر، این حمله به یکی از مرگبارترین حملات جنگ غزه تبدیل شد و حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را بر آن داشت تا حمله را «حادثه‌ای غم‌انگیز» بخواند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در مورد کشته‌شدن غیرنظامیان فلسطینی تحقیقاتی را آغاز کرده است.

این حمله تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در ۲۴ می حکم داد که اسرائیل باید حمله خود به شهر جنوبی رفح «و هرگونه اقدام دیگری در این منطقه که می‌تواند بر فلسطینیان غزه شرایطی را تحمیل کند که منجر به نابودی فیزیکی کامل یا بخشی از آن شود را متوقف سازد».

توجیه اسرائیل برای حمله به رفح

با این حال، اسرائیل متن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را محدود و مبهم تلقی کرد و مدعی شد با انجام‌ندادن اقدامی که اتهامات بین‌المللی در مورد نسل‌کشی را تأیید کند، همچنان امکان ادامه تهاجم به رفح وجود دارد. ایالات متحده و برخی از متحدانش با تفسیر اسرائیل از حکم به عنوان یک «ابهام قانونی» موافقت کرده و به تداوم عملیات در رفح که به عنوان آخرین سنگر حماس محسوب می‌شود، چراغ سبز نشان دادند.

برای توجیه این حمله مرگبار روز یک‌شنبه، دستگاه اطلاعاتی ارتش و سازمان امنیت داخلی شین‌بت آن را در راستای تلاش برای شناسایی و حذف رهبران ارشد حماس توصیف کردند. آن‌ها مدعی شدند که اطلاعات دقیقی در مورد محل اختفای یاسین ربی، رئیس عملیات حماس در کرانه باختری و خالد نجار، از مقامات ارشد شاخه نظامی حماس در کرانه باختری به دست آورده‌اند. اسرائیل هر دوی این افراد را مسئول حملات متعددی علیه اسرائیلی‌ها می‌داند.

غزه

از دیدگاه اسرائیل، مهمات به کار رفته برای حمله مذکور بمب‌هایی بسیار کوچک بودند که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی طراحی شده بودند. این عملیات توسط مقامات ارشد نظامی و سیاسی تأیید شده بود. یک پهپاد برای اطمینان از نبودن غیرنظامیان در کلبه‌هایی که اهداف در آن اقامت داشتند، بر فراز منطقه پرواز می‌کرد.

یافته‌های اولیه حاکی از آن بوده که ترکش‌های حاصل از یکی از دو بمب به یک مخزن سوخت نزدیک برخورد کرده و باعث آتش‌سوزی شده که به سرعت به چادرهای پناهندگان در حدود ۱۲۰ متری دورتر از محل بمباران سرایت کرده است. ارتش اسرائیل محدوده ایمنی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی در عملیات نظامی را ۱۲۰ متر تعیین کرده که به دلیل شرایط غزه، از رویه معمولش یعنی ۲۵۰ متر بسیار کمتر است. این محدوده نه تنها از غیرنظامیان فلسطینی، بلکه باید از سربازان اسرائیلی در میدان نبرد نیز محافظت کند. از زمان آغاز غزه، نیروی هوایی اسرائیل مرتباً از فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری دور از نیروهای رزمی خود بمباران انجام داده است.

غزه

بازیگر منزوی

علاوه بر رنج انسانی وحشتناک حمله هوایی روز یکشنبه، این بمباران نه تنها به دلیل بی‌اعتنایی به حکم دیوان عالی سازمان ملل، بلکه به دلیل فرورفتن عمیق‌تر تل‌آویو در انزوای بین‌المللی، یک فاجعه استراتژیک برای اسرائیل محسوب می‌شود.

با وجود راه‌اندازی سریع یک تیم تحقیقاتی حقیقت‌یاب توسط اداره کل دادستان ارتش اسرائیل، خشم بین‌المللی ناشی از تصاویر منتشر‌شده اجساد سوخته در رسانه‌ها فروکش نکرد. همچنین دستپاچگی عمیق اسرائیل مشهود بود. در حالی که اسرائیل مدعی شده که در مقایسه با تمام نبردهای شهری ۲۰ سال گذشته توسط ائتلاف‌های بین‌المللی غرب، تلفات غیرنظامی کمتری در طول بیش از هفت ماه جنگ غزه داشته است؛ اما با انتشار تصاویر آتش، دوده و اجساد سوخته این ادعا به سکوت تبدیل شد.

یک منبع سیاسی ارشد اسرائیلی به المانیتور گفت: «این اتفاق در بحرانی‌ترین لحظه رخ داد؛ در حالی که کل دنیا با ذره‌بین ما را زیر نظر داشت و دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال صدور حکم جلب نتانیاهو بود».

گذرگاه رفح اسراییل

افزایش تنش میان اسرائیل و مصر

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. صبح روز بعد از فاجعه رفح، در حالی که اجساد ده‌ها فلسطینی از اردوگاه پناهندگان تخلیه می‌شد، اسرائیل و مصر در نزدیکی کریدور فیلادلفیا که مصر را از رفح جدا می‌سازد، تبادل آتش کردند. در این درگیری یک سرباز مصری کشته شد. هر دو ارتش در حال بررسی حادثه هستند.

اسرائیل و مصر سریعاً کنترل خسارت را آغاز کرده و جزئیات حادثه و روند تحقیقات را از رسانه‌ها پنهان ساختند. هر دو طرف می‌خواستند این حادثه را پشت سر بگذارند؛ مصر به دلیل خشم داخلی از اتحاد دولتش با اسرائیل و اسرائیل به دلیل نگرانی از به خطر افتادم توافق چنددهه‌ای خود با مصر.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی به المانیتور گفت: «من مطمئن هستم که مکانیزم هماهنگی بین ارتش‌ها بر این موضوع غلبه خواهد کرد و به کار خود ادامه خواهد داد. برخلاف نبود رابطه بین عبدالفتاح السیسی (رئیس‌جمهور مصر) و نتانیاهو، هماهنگی بین سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل و مصر عالی است و حتی بعد از این حادثه ادامه دارد».

غیرنظامیان، قربانی نتانیاهو

نتانیاهو همچنان اصرار دارد که اسرائیل به حمله در رفح ادامه دهد تا به «پیروزی کامل» که سعی دارد اسرائیلی‌ها را بر آن متقاعد سازد، دست یابد. شرکای کابینه جنگ او، شامل بنی گانتز و گادی ایزنکوت (سران سابق ارتش) مدت‌هاست که این استراتژی را کنار گذاشته‌اند.

بنیامین نتانیاهو یوآو گالانت هرتزی هالوی

روز دوشنبه، ایزنکوت در نشست غیرعلنی کمیته امور خارجه و دفاع کنست سخنرانی کرد و گفت که اسرائیل باید در امتداد خطوط توافق‌شده در نوار غزه مستقر شود و برای بازگرداندن هر ۱۲۵ اسیر، زنده یا مرده که همچنان توسط حماس نگهداری می‌شوند، به جنگ پایان دهد. او این نتیجه را تنها تصویر ممکن از پیروزی توصیف کرد.

درست مانند تلاش‌های چنددهه‌ای اسرائیل برای سرکوب تظاهرات فلسطینیان در کرانه باختری، بیرون‌راندن حماس از غزه ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد.

همانطور که گفته شد، نتانیاهو این موضوع را متفاوت می‌بیند. او از «پیروزی کامل» بر حماس سخن می‌گوید، اما منظور او پیروزی کامل بر کسانی است که به دنبال خلع سیاسی او هستند. برای نتانیاهو، این جنگی برای بقای اسرائیل نیست، بلکه جنگی برای بقای خودش است.