به گزارش اکوایران، پارلمان گرجستان روز سه شنبه با نادیده گرفتن انتقادات غرب، وتوی رئیس جمهور درباره لایحه «عوامل خارجی» که این کشور قفقاز جنوبی را وارد بحران کرده است، لغو کرد. غرب می‌گوید این قانون مستبدانه و الهام گرفته از روسیه است.

رای به نادیده گرفتن اعتراضات سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان، که اختیاراتش بیشتر تشریفاتی است، زمینه را برای امضای رئیس مجلس برای تبدیل این لایحه به قانون در روزهای آینده فراهم می‌کند.

در سخنرانی پس از رای گیری، زورابیشویلی، که تلاش می‌کند اتحاد احزاب اپوزیسیون را برای رقابت در انتخابات پارلمانی در 26 اکتبر ایجاد کند، گفت قانونگذاران حزب حاکم «بردگی روسیه» را انتخاب کرده‌اند و مردم را تشویق کرد تا در پای صندوق‌های رای به آنها رای ندهند.

مناقشه در مورد پیش‌نویس قانون برای گرجستان آزمونی کلیدی است. آزمونی درباره این که  آیا این کشور که به مدت سه دهه در میان کشورهای طرفدار غرب در بین کشورهای اتحاد جماهیر شوروی جا داشت، جهت گیری غربی خود را حفظ می‌کند یا به جای آن به سمت روسیه می‌چرخد.

این لایحه سازمان‌هایی را که بیش از 20 درصد از بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند ملزم می‌کند که به‌عنوان «عامل نفوذ خارجی» ثبت‌نام کنند، در حالی که جریمه‌های تنبیهی برای تخلفات و همچنین الزامات شفاف سازی شدید وضع می‌کند.

دولت گرجستان می‌گوید این لایحه برای ارتقای شفافیت و توقف آنچه که توطئه کشورهای غربی برای کشاندن گرجستان به جنگ با روسیه توصیف می‌کند، ضروری است.

هزاران نفر از مخالفان این لایحه در هنگام رای‌گیری روز سه‌شنبه در تظاهراتی که از زمان استقلال از مسکو در سال 1991 و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یکی از بزرگترین تظاهرات‌ها در گرجستان است، در بیرون ساختمان پارلمان تجمع کردند.

گیورگی امزاشویلی، یکی از معترضان گفت قانونگذارانی که به لغو حق وتوی رئیس جمهور رأی داده‌اند «خائن‌ترین مردم تاریخ ما هستند.»

او گفت: «یک روز فاجعه بار در زندگی ما، در تاریخ گرجستان. من چیزی شبیه به این را به خاطر نمی‌آورم.»

تعداد زیادی از نیروهای پلیس ضدشورش در اطراف ساختمان پارلمان مستقر شده‌اند، جایی که در هفته‌های اخیر از گاز اشک آور، اسپری فلفل و ماشین آب پاش علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی از این لایحه انتقاد کرده‌اند. گروه‌های مخالف گرجستان آن را «قانون روسیه» نامیده‌اند و گفته‌اند که این لایحه بر اساس قوانین روسیه است که برای هدف قرار دادن مخالفان کرملین و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین استفاده می‌شود.

روسیه در میان بسیاری از گرجی‌ها به دلیل حمایت از مناطق جدا شده آبخازیا و اوستیای جنوبی محبوبیت ندارد و افکار عمومی به طور گسترده از عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت می‌کنند.

ایالات متحده تهدید کرده است که مقامات گرجستانی را که به این لایحه رای می‌دهند، تحریم می‌کند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از رای به لغو حق وتو «عمیقاً متأسف است» و در حال بررسی همه گزینه‌ها برای واکنش به این تحولات است.

دولت گرجستان که می‌گوید همچنان می‌خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد، کشورهای غربی را به دلیل مخالفت با این لایحه به باج خواهی متهم کرده است. روسیه نیز هر گونه نقشی در حمایت از این لایحه را رد می‌کند و از آن در برابر انتقادات غربی دفاع کرده است.