به گزارش اکوایران، حدود 50000 نفر از مخالفان لایحه «عوامل خارجی» روز شنبه در جریان باران شدید در پایتخت گرجستان راهپیمایی مسالمت آمیزی کردند. در همین حال ایالات متحده اعلام کرد این کشور باید بین قانون «به سبک کرملین» و آرمان‌های یورو-آتلانتیک مردم یکی را انتخاب کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ایکس نوشت: «ما عمیقاً از عقب‌نشینی دموکراتیک در گرجستان نگران هستیم.»

به گزارش رویترز، او گفت: «نمایندگان پارلمان گرجستان با یک انتخاب حیاتی روبرو هستند؛ آیا از آرمان‌های یوروآتلانتیک مردم گرجستان حمایت کنند یا قانون عوامل خارجی به سبک کرملین را تصویب کنند که مغایر با ارزش‌های دموکراتیک است. ما در کنار مردم گرجستان هستیم.»

این لایحه، که سازمان‌هایی را که بیش از 20 درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم می‌کند به‌عنوان «عامل نفوذ خارجی» ثبت نام کنند، یک بحران سیاسی در گرجستان را ایجا کرده است و هزاران نفر در مخالفت با آن به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار پس گرفتن این لایحه شده‌اند.

جمعیت روز شنبه پرچم‌های گرجستان، اتحادیه اروپا و برخی اوکراین را به اهتزاز درآوردند. یکی از معترضان 30 ساله که نام خود را نینو گذاشت، در حالی که پرچم بزرگ گرجستان را به اهتزاز درآورده و یکی از سه ستونی را هدایت می‌کرد که به مرکز شهر می‌رسید، بسیاری از جاده‌های شهر را مسدود کرده و قلب سنگفرش شده شهر قدیمی تفلیس را پر می‌کرد، گفت: «دولت باید صدای مردم آزاد گرجستان را بشنود.»

گرجستان1

او گفت: «ما می‌خواهیم با ملت سرافراز خود و با احترام وارد اتحادیه اروپا شویم.»

آنوکی، یک دانشجوی 22 ساله بازیگری، گفت که این مسئولیت نسل اوست که «اطمینان حاصل کنیم آینده ما و نسل‌های بعد از ما امن است، آزادی بیان دارند و اساسا آزاد هستند.»

او افزود: «و ما نمی‌خواهیم بخشی از روسیه باشیم. ما هرگز نخواستیم بخشی از روسیه باشیم و هدف ما این بوده و خواهد بود که بخشی از اروپا باشیم.»

پارلمان که تحت کنترل حزب حاکم رویای گرجستان و متحدانش است، جلسه استماع کمیته در مورد سومین و آخرین قرائت لایحه را روز دوشنبه آغاز خواهد کرد. مخالفان خواستار موج جدیدی از اعتراضات از روز شنبه شده بودند.

این بحران حزب حاکم رویای گرجستان را در مقابل ائتلافی از احزاب مخالف، جامعه مدنی، افراد مشهور و رئیس جمهور سرشناس کشور قرار داده است و موجب تظاهرات گسترده‌ای شده که بیش از یک ماه است تقریباً هر شب مرکز تفلیس را تعطیل می‌کند.

مخالفان گرجستانی این لایحه، آن را «قانون روسیه» نامیده‌اند و آن را با قوانینی که برای هدف قرار دادن منتقدان کرملین رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقایسه می‌کنند.

اتحادیه اروپا که در ماه دسامبر به گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کرد، گفته است که این لایحه در صورت تصویب، مانعی جدی برای الحاق بیشتر خواهد بود.

حزب رویای گرجستان می‌گوید این لایحه شفافیت و حاکمیت ملی گرجستان را ارتقا خواهد داد.

بیدزینا ایوانیشویلی، بنیانگذار رویای گرجستان، گفته است که این قانون برای جلوگیری از تلاش غرب برای استفاده از گرجی‌ها به عنوان «گوشت جلوی توپ» در رویارویی با روسیه ضروری است.

سالیوان گفت که به نظر می‌رسد رویای گرجستان عمداً در تلاش برای گسست از غرب است، حتی در شرایطی که هم حزب حاکم و هم افکار عمومی گرجستان به طور سنتی طرفدار پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده بوده‌اند.

سالیوان نوشت: «لفاظی‌های اخیر رویای گرجستان، تغییرات قانونی پیشنهادی و اقدامات آن، خلاف خواسته‌های مردم گرجستان است و برای منزوی کردن گرجی‌ها از ایالات متحده و اروپا طراحی شده است.»