به گزارش اکوایران، به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، جو بایدن روز جمعه نامه‌هایی به رئیس‌جمهور مصر و امیر قطر ارسال کرد و از آنها خواست تا حماس را برای موافقت با معامله اسرا که منجر به آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه می‌شود، تحت فشار قرار دهند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، انتظار می‌رود بیل برنز مدیر سیا، در روزهای آتی برای گفتگو با رئیس موساد اسرائیل و مقامات ارشد قطری و مصری به قاهره سفر کند تا از بن‌بست مذاکرات برای آزادی اسرایی که در غزه نگهداری می‌شوند، صحبت کند.

پیشنهاد کنونی در حال مذاکره می‌تواند منجر به آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه و آزادی 40 اسیر از میان سربازان زن و سایر زنان، مردان بالای 50 سال و مردان در شرایط وخیم پزشکی شود.

در مقابل، اسرائیل حدود 700 اسیر فلسطینی، از جمله حدود 100 نفر که در حال گذراندن حبس ابد برای کشتن اسرائیلی‌ها هستند را آزاد خواهد کرد.

بایدن در جریان تماس خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه، دور آتی مذاکرات آخر این هفته در قاهره را مطرح کرد و از نتانیاهو خواست تا مذاکره کنندگان خود را با اختیارات گسترده‌تر از قبل به منظور دستیابی به توافق بفرستد.

این مقام آمریکایی گفت: «او برای نتانیاهو روشن کرد که برای آزادی اسرا، از جمله شهروندان آمریکایی که اکنون نزدیک به شش ماه است که در دست حماس هستند، باید هر کاری انجام داد.»

غزه

پس از فشار بر نتانیاهو، بایدن روز جمعه از میانجیگران قطر و مصر خواست از نفوذ خود در حماس استفاده کنند.

این مقام آمریکایی گفت: «او از آنها خواست که تعهدات حماس برای موافقت و پایبندی به توافق را تضمین کنند.»

منبع دوم آشنا به این موضوع تایید کرد که بایدن نامه‌ها را ارسال کرده است.

به گفته یک مقام آمریکایی انتظار می‌رود جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه با خانواده اسرای آمریکایی در کاخ سفید دیدار کند.