به گزارش اکوایران، پس از درخواست‌های مکرر آمریکا برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، اسرائیل اعلام کرد که با بازگشایی گذرگاه اریز (بیت‌حانون) به شمال غزه و استفاده موقت از بندر اشدود در جنوب اسرائیل، موافقت کرده است.

به نوشته رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه شب طی تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار برداشتن گام‌های «مشخص و ملموس» برای کاهش بحران انسانی در غزه شد و گفت در صورت عدم پاسخ اسرائیل، می‌توان پیش شرط‌هایی را برای کمک‌های آمریکا در نظر گرفت.

فشارها بر اسرائیل پس از کشته شدن هفت امدادگر در حمله اسرائیل در دوشنبه شب تشدید شد، حمله‌ای که خشم جهانی را به دلیل ادامه مشکل‌تراشی در ارسال کمک به منطقه محاصره شده برانگیخت.

در بیانیه‌ای آمده است که نشست کابینه امنیتی اواخر روز پنجشنبه گام‌های فوری برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در نوار غزه را تصویب کرد.

در این بیانیه آمده است که علاوه بر بازگشایی گذرگاه اریز، که از زمان تخریب آن در حمله 7 اکتبر به اسرائیل بسته شده است، کابینه امنیتی همچنین افزایش کمک‌های اردن از طریق گذرگاه کرم شالوم را تصویب کرد.

این اقدام مورد استقبال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار گرفت و گفت که تأثیر این اقدام باید در میزان بهبود وضعیت در غزه، جایی که آژانس‌های امدادی نسبت به افزایش خطر قحطی هشدار داده‌اند، اندازه‌گیری شود.

بلینکن که در کنار رهبران اتحادیه اروپا در بلژیک صحبت می‌کرد، گفت: «واقعاً اثبات این موضوع وابسته به نتایج است و ما شاهد آشکار شدن آن‌ها در روزهای آینده و در هفته‌های آینده خواهیم بود».

تصمیم برای بازگشایی گذرگاه اریز، گذرگاه اصلی اسراییل به شمال غزه پیش از جنگ، نشان دهنده یک تغییر بزرگ پس از آن بود که مقامات اسرائیل قبلا درخواست‌ها برای باز شدن نقاط ورودی بیشتر به غزه را رد کردند.

تیک تاک ساعت برای قحطی

آنروا، آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در غزه نیز از بازگشایی گذرگاه‌ها استقبال کرد، اما گفت که اسرائیل باید اقدامات بیشتری انجام دهد.

در بیانیه‌ای آمده است: «ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم که تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت دسترسی آنروا به شمال غزه با ذخایر مواد غذایی لغو کنند.»

این بیانیه می‌افزاید: «زمان به سرعت به سمت قحطی حرکت می‌کند و باید به آنروا اجازه داده شود تا کار خود را انجام دهد و به طور منظم با مواد غذایی به شمال برسد.»

اسرائیل مدت‌هاست که این آژانس را به نزدیکی به حماس متهم کرده و به دنبال انحلال آن بوده است. آنروا همواره این اتهام را رد کرده و گفته است که اسرائیل موانعی را برای ارسال کمک به غزه ایجاد کرده است.

این آژانس ماه گذشته گفت که اسرائیل به آن گفته است که دیگر ورود کاروان‌های مواد غذایی به شمال را که بحران انسانی در آن حادتر است، تایید نمی‌کند.

باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که باز کردن گذرگاه حداقل کاری است که اسرائیل باید انجام دهد.

وی گفت: «ما نگران هستیم که اعلام اسرائیل چیزی جز یک فریب نباشد و با شروع اجرای آن، اسرائیل شروع به توقف و ابداع بهانه‌ها برای به تعویق انداختن یا تعلیق این روند کند».

اسرائیل با فشار فزاینده بین المللی برای انجام اقدامات بیشتر برای کمک به غیرنظامیان در غزه روبرو شده است، جایی که اکثر مردم از خانه‌های خود رانده شده‌اند و اکنون برای بقای خود به کمک وابسته هستند.

اسرائیل پیش از این تاکید کرده بود که هیچ محدودیتی برای ورود تجهیزات اضطراری به منطقه محاصره شده اعمال نمی کند و مشکلات را به گردن آژانس‌های بین المللی در داخل غزه انداخته بود.

این استدلال با کشتن کارکنان «آشپزخانه مرکزی جهانی»، که مسیر حرکت‌های خود را قبل از حمله هوایی به خودروهایشان با ارتش اسرائیل هماهنگ کرده بودند، به شدت تضعیف شده است.

پس از کشته شدن دو ژنرال ایرانی به همراه پنج مستشار نظامی در حمله هوایی روز دوشنبه به مجتمع دیپلماتیک ایران در دمشق، پایتخت سوریه، اسرائیل همچنین برای حمله احتمالی ایران یا یکی از نیروهای متحد مانند حزب‌الله آماده شده است.