به گزارش اکوایران، آمریکا برای هفته‌ها روی این شرط بسته بود که می‌توان به آتش‌بس موقت در غزه دست یافت. مهلت ضمنی، ماه رمضان بود که اکنون در حال آغاز شدن است و هیچ نشانه‌ای از توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس وجود ندارد. در نتیجه جنگ غزه وارد مرحله غیرقابل پیش بینی جدیدی می‌شود. سطح خشونت ممکن است فروکش کند، اما سناریوهایی وجود دارد که در آن ممکن است شعله‌ورتر شود و در کرانه باختری و بقیه منطقه گسترش یابد. سه نقطه تنش بالقوه قابل توجه است: مسجد الاقصی در بیت‌المقدس، بحران انسانی در غزه و اینکه آیا اسرائیل کارزار خود را به رفح، آخرین منطقه در جنوب نوار، گسترش می‌دهد یا خیر.

به نوشته اکونومیست، به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش بس با وجود دورهای متعدد گفتگوها و فشارهای آمریکا به جایی نرسیده است. شاید توان جنگی حماس آسیب دیده باشد، اما گزارش شده است که نیروهای آن به رهبری یحیی سنوار، برای خواسته‌های خود مقاومت می‌کنند. گفته می‌شود که در ازای آزادی اسرای اسرائیلی، آنها به دنبال توقف دائمی نبرد در غزه توسط ارتش اسرائیل و خروج بالقوه کامل آن‌ها از غزه از جمله موارد دیگر هستند. برای اسراییل و شاید آمریکا نیز، این غیر قابل قبول است.

پس چه اتفاقی می‌افتد؟ در گذشته گاهی موج‌های خشونت در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی در ماه رمضان رخ داده یا تشدید شده است. در سال 1973 و همچنین در جریان تهاجم اسرائیل به لبنان در سال 1982، جنگ‌ها اوج گرفتند.

سه نقطه اشتعال بزرگ

آرام بودن یا نبودن ماه رمضان تا حدی به سه سوال بستگی دارد. یکی وضعیت مسجد الاقصی است. به نشانه قدرت آن به عنوان یک نماد، نام رمز حماس برای حمله خود در 7 اکتبر سیل الاقصی بود. این مکان در بالای حرم شریف قرار دارد و برای یهودیان به عنوان کوه معبد شناخته می‌شود. برای مسلمانان یک نماز در ماه رمضان در آنجا بسیار بیشتر از نمازهایی است که در طول سال می‌خوانند ارزش دارد و در نتیجه بسیاری مشتاق حضور در آنجا هستند. در سال‌های گذشته اسرائیل به فلسطینیان اجازه ورود از کرانه باختری را داده بود، اما از 7 اکتبر مانع از عبور آن‌ها از دیوار جدا کننده خود شده است. برخی از سیاستمداران اسرائیلی ممکن است بخواهند دسترسی 1.7 میلیون مسلمان ساکن اسرائیل را محدودتر کنند.

پیش از نماز جمعه 15 مارس، میزان دسترسی که اعطا خواهد شد هنوز مشخص نیست. در 8 مارس، پلیس اسرائیل در کوچه‌های شهر قدیمی بیت‌المقدس ایستاده بود و مانع از دسترسی بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان می‌شد. سامر سینجیلاوی، یک شخصیت عمومی فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی می‌گوید: «اگر الاقصی پر باشد، کمی اوضاع را آرام می‌کند. اگر خالی باشد مردم احساس می‌کنند که الاقصی در خطر است و ملتهب می‌شود.» بازل ناصر، که صاحب یک آرایشگاه در شهر رام الله در کرانه باختری است، موافق است. او می‌گوید: «حماس به مردم نمی‌گوید به الاقصی بروید، آنها به هر حال می‌روند. من از خدا می‌خواهم که هیچ اتفاقی نیفتد، اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، بسیاری از مسلمانان خشمگین می‌شوند و مشکل پیش می‌آید.»

نقطه اشتعال دوم وضعیت وخیم کمک رسانی در غزه است. در 7 مارس، جو بایدن متعهد شد که آمریکا اسکله‌ای برای رساندن کمک‌های دریایی به غزه خواهد ساخت. این به دنبال ارسال کمک‌های هوایی آمریکا و کشورهای عربی است. هر دو نشان دهنده عدم تحمل آمریکا نسبت به بی توجهی اسرائیل به مسئولیت‌هایش در قبال غیرنظامیان است. نشانه هایی از بهبود وجود دارد. برخی از ناظران از افزایش تعداد کامیون‌های کمک ورودی از اسرائیل به غزه می‌گویند. با این حال، یک گزارش مورد حمایت سازمان ملل می‌گوید که سطح ناامنی غذایی در غزه به طرز وحشتناکی بالا است. توزیع کمک‌ها در غزه همچنان پرتنش است: حمله اسرائیل، نیروهای پلیس حماس را فراری داده است و کامیون‌های کمک‌رسانی را در معرض حمله فلسطینی‌هایی قرار می‌دهد که ناامیدانه به دنبال غذا هستند. آژانس‌های امدادی می‌گویند که نمی‌توانند زیر آتش عمل کنند. در حالی که کشتی‌های کمک رسانی در حال سازماندهی شدن هستند، مقامات آمریکایی می‌گویند که ساخت بندر ممکن است دو ماه طول بکشد. اگر ماه رمضان با افزایش گرسنگی غیرنظامیان همراه شود، افکار مسلمانان می‌تواند ملتهب شود و انتقاد بین المللی از آمریکا و اسرائیل بیشتر تشدید می‌شود.

نقطه اشتعال بالقوه نهایی رفح است، شهری در جنوب غزه و آخرین مکان مهمی که ارتش اسرائیل هنوز در آن عملیات زمینی انجام نداده است. حدود 1.5 میلیون نفر برای پناه گرفتن در آنجا جمع شده‌اند. اسرائیل می‌گوید که بقایای حماس نیز همینطور. کابینه جنگ اسرائیل بر این باور است که برای از بین بردن حماس، تهاجم ضروری است. اما با توجه به سوابق ضعیف اسرائیل در رعایت حال غیرنظامیان، تلفات می‌تواند بسیار زیاد باشد. در حال حاضر فشار بین المللی و احتیاط اسرائیل مانع از انجام عملیات شده است. نیروهای اسرائیلی عمدتاً به اطراف غزه و به یک راهرو در جنوب شهر غزه که منطقه محاصره شده را به دو قسمت تقسیم می‌کند، عقب نشینی کرده‌اند. فرماندهان تعداد تیپ‌ها را تا حدی کاهش داده‌اند که به گفته تحلیلگران بسیار کمتر از اندازه نیروی لازم برای فتح رفح است. با این وجود، اگر تا پایان ماه رمضان آشکار شود که ممکن است حمله ارتش اسرائیل به رفح آغاز شود، تنش‌ها افزایش خواهد یافت. همچنین می‌تواند صبر آمریکایی‌ها را لبریز کند. در 9 مارس، بایدن گفت که تهاجم به رفح می‌تواند از «خط قرمز» دولت او عبور کند، اگرچه او همچنین متعهد به حمایت مداوم از اسرائیل شد.

هنوز غیرممکن نیست که بتوان به آتش بس دست یافت. با این حال، بدون آن، مسیری که جنگ غزه در آن حرکت می‌کند آشکار است؛ رنج بسیار زیاد غیرنظامیان، اسرائیل بدون هیچ استراتژی برای اتفاقات بعدی، و آمریکا ناتوان در کنترل وضعیت. با شروع ماه رمضان، تصویر به سختی می‌تواند از این تیره‌تر باشد.