به گزارش اکوایران، آمریکا، مصر و اسرائیل برای بحث در مورد مسائل مرزی غزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند، کاخ سفید قرار است هفته آینده یک نشست سه جانبه بین مقامات آمریکایی، مصری و اسرائیلی در قاهره برگزار کند تا درباره بازگشایی گذرگاه رفح و طرحی برای تامین امنیت مرز بین مصر و غزه گفتگو کند.

طرحی برای بازگشایی گذرگاه، جلوگیری از انتقال تسلیحات حماس به نوارغزه از طریق مصر و حفظ روابط ضعیف بین اسرائیل و مصر اولویت‌های اصلی دولت بایدن است. دولت آمریکا همچنین مصر را به عنوان یک بازیگر کلیدی در هر طرح پس از جنگ برای ثبات و بازسازی غزه می داند.

پیش‌بینی می‌شود یک هیئت آمریکایی به ریاست تری وولف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید در روزهای آینده به مصر سفر کند. این سفر طی تماس تلفنی جمعه گذشته بین بایدن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هماهنگ شد.

در جریان این تماس، سیسی با درخواست بایدن برای از سرگیری جریان کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه از طریق اسرائیل، پس از اینکه دو هفته پیش در اعتراض به تصرف بخش فلسطینی گذرگاه رفح از سوی اسرائیل متوقف شد، موافقت کرد.

یک مقام آمریکایی گفت بایدن به سیسی گفته که اگر تحویل کامیون‌های کمک‌رسانی از سر گرفته نشود، ایالات متحده علناً از مصر به خاطر آن انتقاد خواهد کرد. این مقام آمریکایی گفت: وی به رئیس جمهور مصر قول داد که در صورت از سرگیری جریان کمک ها، ایالات متحده برای بازگشایی گذرگاه رفح در اسرع وقت تلاش خواهد کرد.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند که انتظار می‌رود هیئتی از مقامات امنیتی اسرائیل نیز همزمان به قاهره سفر کند. به گفته این مقامات، کاخ سفید می خواهد یک نشست سه جانبه بین ولف و هیئت او، نمایندگان ارتش و سرویس اطلاعاتی مصر و هیئت اسرائیلی برگزار کند.

مقامات آمریکایی گفتند که یکی از موضوعات کلیدی در این مذاکرات، طرحی برای چگونگی بازگشایی گذرگاه رفح بدون حضور نظامی اسرائیل در سمت فلسطینی گذرگاه خواهد بود. اسرائیل طرحی را برای بازگشایی گذرگاه با مشارکت سازمان ملل متحد و نمایندگان فلسطینی غزه که به حماس مرتبط نیستند، ارائه کرده است. به عنوان بخشی از طرح احتمالی، ارتش اسرائیل در خارج از گذرگاه مستقر می شود.

به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده همچنین می‌خواهد با ایجاد یک «دیوار زیرزمینی» ضد تونل در مرز مصر و غزه، طرحی را برای مهار انتقال تسلیحات مورد بحث قرار دهد. دیوار مشابهی در مرز سرزمین‌های اشغالی و غزه ساخته شد و توانست جلوی بیشتر تلاش‌های حماس برای حفر تونل‌های فرامرزی را بگیرد.

این مقامات به آکسیوس گفته‌اند که ایالات متحده می‌خواهد با مصر درباره امکان تشکیل یک «نیروی انتقالی« که مسئول امنیت غزه در روز پس از جنگ باشد، گفتگو کند. ایالات متحده می خواهد که مصر در کنار سایر کشورهای عربی نقش مهمی در یک نیروی امنیتی داشته باشد.

مقامات آمریکایی مدعیند که در میان چندین کشور منطقه علاقه‌مندی وجود دارد که - تحت شرایط سیاسی خاص - در یک نیروی امنیتی موقت عربی در غزه که امنیت مرزها، تامین کمک‌های بشردوستانه و آموزش یک نیروی امنیتی جدید فلسطینی را انجام دهد، مشارکت کنند.

در همین شرایط، خبرگزاری رویترز مدعی شده که به گفته مقامات فلسطینی، بازرگانان و امدادگران بین‌المللی، ارتش اسرائیل ممنوعیت فروش مواد غذایی به غزه از اسرائیل و کرانه باختری اشغالی را لغو کرده است آن هم در وضعیتی که حملات در رفح عملا جریان کمک‌های بین‌المللی را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش، مقامات ارتش به تاجران غزه چراغ سبز نشان دادند تا خرید خود را از تامین‌کنندگان اسرائیلی و فلسطینی مواد غذایی مانند میوه‌های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی در ماه جاری، چند روز پس از حمله نیروهای اسرائیلی به شهر جنوبی‌ رفح، از سر بگیرند.

حمله به رفح، دروازه‌ای کلیدی از مصر به غزه، عملاً جریان کمک‌های سازمان ملل به سرزمین ویران شده فلسطین را متوقف کرده است. اسراییل تحت فشار فزاینده جهانی برای کاهش بحران قرار گرفته است، زیرا آژانس های بشردوستانه نسبت به قحطی قریب الوقوع هشدار می دهند.

عید ابو رمضان، رئیس اتاق بازرگانی غزه گفت: «اسرائیل با توزیع کنندگان غزه که قبل از جنگ از کرانه باختری و اسرائیل کالا می‌خریدند، تماس گرفت. به آنها گفت که آماده هماهنگی برای تحویل کالا است.»

رویترز که با بیش از ده ها نفر از افراد آشنا با این توسعه مصاحبه کرد، اولین رسانه خبری است که در مورد جزئیات و تأثیر این از سرگیری تحویل تجاری مواد غذایی برای فروش در بازارها و فروشگاه های غزه گزارش می دهد.

به گفته مقامات فلسطینی، بازرگانان و ساکنان فلسطینی، این جابجایی اولین باراز زمان آغاز جنگ است که کالاهای اسرائیلی یا کرانه باختری به غزه اجازه ورود پیدا می‌کند.

به گفته مقامات فلسطینی که تایید کرده‌اند روزانه بین 20 تا 150 کامیون - که هر کدام 20 تن مواد غذایی حمل می‌کنند - وارد غزه شده‌اند، جریان تحویل، از طریق گذرگاه مرزی کرم شالوم نامنظم بوده است. این مقدار بسیار کمتر از 600 کامیون در روز است که آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده می‌گوید برای مقابله با خطر قحطی لازم است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، قبل از شروع جنگ در 7 اکتبر، روزانه به طور متوسط 500 کامیون کمکی و تجاری وارد غزه می‌شد که تمام کالاهای مورد نیاز غزه از مواد غذایی و تجهیزات پزشکی گرفته تا تجهیزات کشاورزی را حمل می‌کرد. 

بر اساس گزارش رویترز از آمارهای نظامی اسرائیل،  از آن زمان تاکنون به طور میانگین کم‌تر از 140 کامیون در روز وارد غزه شده است.

چهار امدادگر که در هماهنگی تحویل به غزه دخیل هستند، گفتند که غذای ورودی اخیر نیز گران است و جایگزینی ناچیز برای کمک‌های بین المللی که قبلاً توسط کشورها و سازمان های کمک کننده پرداخت شده است. 

سه تن از ساکنان غزه که با آنها مصاحبه شد، گفتند که محصولاتی با برچسب عبری در بازارها دیده‌اند، از جمله هندوانه‌های یک شهرک اسرائیلی، اما اغلب با قیمت‌های بسیار بالا به خانواده‌های محروم و آواره فروخته می‌شود.

عابد ابومصطفی، پدر پنج فرزند در شهر غزه، گفت: «من دو تخم مرغ به قیمت 16 مثقال (5 دلار) خریدم، فقط به این دلیل که کودک سه ساله ام برای تخم مرغ گریه کرد. قبلا به طور معمول می توانستم 30 تخم مرغ را با قیمت کم‌تر از این مبلغ بخرم».