به گزارش اکوایران، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه هشدارهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر اینکه اجازه دادن به کیف برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به داخل خاک روسیه ممکن است منجر به تشدید تنش شود را رد کرد.

استولتنبرگ در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در پراگ گفت که این ائتلاف قبلا بارها چنین هشدارهایی را شنیده است.

او به خبرنگاران گفت: «این چیز جدیدی نیست. برای مدت طولانی (...) چنین بوده است که هر بار که متحدان ناتو از اوکراین حمایت می‌کنند، رئیس جمهور پوتین تلاش می‌کند ما را تهدید کند که این کار را نکنیم.»

او افزود: «و درباره تشدید، خوب، روسیه با حمله به کشور دیگری اوضاع را تشدید کرده است.

به نوشته رویترز، پوتین روز سه‌شنبه به اعضای ناتو درباره اجازه دادن به اوکراین برای شلیک سلاح‌های خود به روسیه هشدار داد. پس از لغو محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده از سلاح‌های اهدایی به کیف، او دوباره موضوع خطر جنگ هسته‌ای را مطرح کرد.

چهار مقامی که خواستند نامشان فاش نشود، روز پنجشنبه گفتند، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در یک تغییر سیاست مشخص، به کیف اجازه استفاده محدود از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده در داخل روسیه را داده است.

آن ها توضیح دادند که تصمیم بایدن فقط برای اهدافی در داخل روسیه در نزدیکی مرز با منطقه خارکف اعمال می‌شود، جایی که حملات مسکو از 10 مه به اشغال برخی از روستاها منجر شده است. ایالات متحده بزرگترین اهدا کننده تسلیحات به کیف است.

خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، 30 کیلومتر از مرز روسیه فاصله دارد.

استولتنبرگ گفت که اوکراین حق دارد به اهداف نظامی قانونی در داخل روسیه حمله کند، به ویژه از آنجایی که خط مرزی و خط مقدم نزدیک خارکف کم و بیش یکسان است، و منطقی نیست که تصور کنیم کیف نباید پاسخی بدهد.

او گفت: «اگر اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های پیشرفته برای دفع این حملات را نداشته باشد، دفاع از خود برای اوکراین بسیار سخت می‌شود.

استولتنبرگ افزود: «اوکراین حق دفاع از خود را دارد، ما حق داریم به اوکراین کمک کنیم تا از حق دفاع از خود استفاده کند، و این باعث نمی‌شود که متحدان ناتو یک طرف درگیری باشند».

او گفت: «مسئله در فوریه 2022 همین بود، در سال گذشته هم همینطور بود و همین باقی خواهد ماند.»

سخنگوی دولت آلمان روز جمعه گفت که اوکراین می‌تواند از تسلیحات ارائه شده توسط برلین برای دفاع از خود در برابر حملاتی که از داخل روسیه علیه منطقه مرزی خارکف انجام می شود، مطابق با قوانین بین المللی استفاده کند.