به گزارش اکوایران، جنبش حماس به پیشنهاد رئیس‌جمهور ایالات متحده برای آتش‌بس در غزه واکنش مثبت نشان داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از پیشنهاد سه مرحله‌ای برای آتش بس در غزه رونمایی کرد و گفت: «زمان آن رسیده که این جنگ به پایان برسد.» 

مرحله اول این طرح شامل یک آتش‌بس شش هفته‌ای است که در آن نیروهای اسرائیلی از «تمام مناطق پرجمعیت» غزه عقب‌نشینی می‌کنند، برخی از اسرا - از جمله افراد مسن و زنان - در ازای صدها اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند، غیرنظامیان فلسطینی امکان بازگشت به خانه‌های خود را در غزه پیدا می‌کنند و 600 کامیون در روز کمک‌های بشردوستانه را به این منطقه ویران شده می‌رساند. در این مرحله، حماس و اسرائیل درباره آتش‌بسی دائمی مذاکره خواهند کرد‌ و بر اساس طرح بایدن «تا زمانی که حماس به تعهدات خود عمل کند ادامه خواهد داشت». اگر مذاکرات بیش از شش هفته طول بکشد، آتش‌بس موقت تا زمانی که ادامه می‌یابد تمدید می‌شود.

در مرحله دوم طرح بایدن، مبادله‌ای برای همه اسرای زنده باقیمانده از جمله سربازان مرد صورت خواهد گرفت، نیروهای اسرائیلی از غزه خارج خواهند شد و آتش‌بس دائمی آغاز خواهد شد.

مرحله سوم شامل یک طرح بازسازی بزرگ برای غزه و بازگرداندن «بقایای نهایی» اسرا به خانواده‌هایشان است.

بایدن که در سال انتخابات تحت فشار برای توقف جنگ غزه است که اکنون در هشتمین ماه خود قرار دارد، گفت: «زمان پایان یافتن این جنگ و آغاز روز بعد فرا رسیده است».

در واکنش به این مسئله، جنبش حماس گفت این پیشنهاد را از طریق قطر دریافت کرده و بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن واکنش مثبت نشان داد.

حماس اعلام کرد که آماده است با هر پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان، و قرارداد مبادله اسرای واقعی، «به صورت مثبت و سازنده» تعامل کند و صراحتا تعهد به چنین توافقی را اعلام می‌کند».

اما دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنشی مبهم اعلام کرد که او به تیم مذاکره‌کننده خود اجازه داده است تا این توافق را بررسی کند، «در حالی که تأکید می‌کند که جنگ تا دستیابی به همه اهداف آن، از جمله بازگشت همه گروگان‌ها و نابودی ارتش و توانمندی‌های سیاسی حماس، پایان نخواهد یافت».