به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت اسرائیل پیشنهاد آتش بس در غزه در ازای آزادی اسرا را داده است و از حماس خواست با پیشنهاد جدید موافقت کند و گفت این بهترین راه برای پایان دادن به درگیری است.

بایدن که در سال انتخابات تحت فشار برای توقف درگیری غزه است که اکنون در هشتمین ماه قرار دارد، گفت: «زمان پایان یافتن این جنگ و آغاز روز بعد فرا رسیده است».

مذاکرات با میانجیگری مصر، قطر و دیگران برای ترتیب دادن آتش بس بین اسرائیل و جنبش حماس بارها متوقف شده است و هر دو طرف یکدیگر را به دلیل عدم پیشرفت مقصر می‌دانند.

به نوشته رویترز، پیشنهاد جدیدی که بایدن در روز جمعه ارائه کرد از سه مرحله تشکیل شده است. اولین مرحله آتش بسی به مدت شش هفته خواهد بود.

در این مدت، نیروهای اسرائیلی از غزه عقب نشینی می‌کنند و اسرا از جمله زنان و سالخوردگان با صدها اسیر فلسطینی مبادله می‌شوند. بایدن گفت که غیرنظامیان فلسطینی به مناطق غزه از جمله شمال غزه باز خواهند گشت و روزانه 600 کامیون کمک‌های بشردوستانه را به غزه می‌آورند.

در مرحله دوم، حماس و اسرائیل در مورد شرایط پایان دائمی خصومت‌ها مذاکره خواهند کرد. رئیس جمهور گفت: «تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش بس همچنان ادامه خواهد داشت».

مرحله سوم شامل یک طرح بازسازی بزرگ برای غزه است.

بایدن گفت که این پیشنهاد توسط قطر به حماس ارسال شده است.

رئیس جمهور از کسانی که در اسرائیل برای جنگ «نامحدود» در غزه اصرار دارند خواست نظر خود را تغییر دهند.

او گفت: «من می‌دانم که کسانی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نیستند. و خواستار ادامه جنگ به طور نامحدود خواهند شد. برخی حتی در ائتلاف دولت هستند. آن‌ها به صراحت گفته‌اند می‌خواهند غزه را اشغال کنند. آن‌ها می‌خواهند سال‌ها به جنگیدن ادامه دهند و گروگان‌ها برای آن‌ها اولویت ندارند، من از رهبری در اسرائیل خواسته‌ام که با وجود هر میزانی از فشار، پشت این توافق بایستد.»

بایدن افزود: «به عنوان کسی که تعهد مادام العمر به اسرائیل داشته است، به عنوان تنها رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان جنگ به اسرائیل رفته است، به عنوان کسی که به تازگی نیروهای ایالات متحده را برای دفاع مستقیم از اسرائیل در هنگام حمله ایران فرستاده است، از شما می‌خواهم یک قدم به عقب بردارید، فکر کنید اگر این لحظه از دست برود چه اتفاقی می‌افتد. ما نمی‌توانیم این لحظه را از دست بدهیم.»

چندین رسانه اسرائیلی سخنرانی روز جمعه بایدن را نمایشی توصیف کردند و آن را تلاشی مستقیم برای جلب افکار عمومی اسرائیل تفسیر کردند. کانال 12 برنامه خبری عصر خود را برای پخش زنده سخنرانی بایدن قطع کرد. مجری برنامه گفت که سانسور اسرائیل پیش از این انتشار جزئیات این پیشنهاد را ممنوع کرده بود.

حماس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به میانجی‌ها گفته است که در جریان تجاوزات جاری، در مذاکرات بیشتر شرکت نخواهد کرد، اما برای یک «توافق کامل» از جمله مبادله زندانیان و توقف جنگ آماده است.

این هفته جنگ زیر سایه پیامدهای حمله هوایی اسرائیل به رفح در روز یکشنبه بود که منجر به کشته شدن 45 فلسطینی شد.

بایدن روز جمعه گفت: «مردم فلسطین در این جنگ جهنم محض را تحمل کرده‌اند. همه ما تصاویر وحشتناک آتش سوزی مرگبار رفح را در اوایل این هفته، پس از حمله اسرائیل به حماس دیدیم.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که عملیات زمینی اخیر اسرائیل در رفح موجب توقف بیشتر کمک‌های نظامی نخواهد شد.