به گزارش اکوایران، رأی دهندگان در 21 کشور اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان روز یکشنبه به انتخاباتی چهار روزه برای پارلمان اروپا پایان خواهند داد، که انتظار می‌رود این پارلمان را به سمت احزاب راست سوق دهد و تعداد ملی‌گرایان اروپایی را افزایش دهد.

این انتخابات چگونگی رویارویی اتحادیه اروپا، بلوکی متشکل از 450 میلیون شهروند، با چالش‌هایی از جمله روسیه متخاصم، افزایش رقابت صنعتی چین و ایالات متحده، تغییرات آب و هوا و مهاجرت را شکل خواهد داد.

به گزارش رویترز، انتخابات روز پنجشنبه در هلند و در سایر کشورها در روزهای جمعه و شنبه آغاز شد، اما اکثریت رای‌دهندگان اتحادیه اروپا روز یکشنبه ددر انتخابات شرکت می‌کنند. صندوق‌های رای فرانسه، آلمان، لهستان و اسپانیا امروز باز خواهد شد و ایتالیا دومین روز رای گیری را برگزار می‌کند.

پارلمان اروپا گفته است که در حدود ساعت 20:30 یک نظرسنجی کلی از اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد و سپس اولین نتیجه موقت پس از ساعت 23:00 و زمانی که رای نهایی اتحادیه اروپا در ایتالیا انجام شود، منتشر خواهد شد.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که لیبرال‌های طرفدار اروپا و سبزها کرسی‌های خود را از دست خواهند داد و اکثریت راست میانه و چپ میانه را کاهش خواهند داد و تلاش‌ها برای اجرای قوانین جدید اتحادیه اروپا یا افزایش یکپارچگی اروپایی را پیچیده‌تر خواهند کرد.

بسیاری از رای‌دهندگان تحت تاثیر بحران هزینه زندگی قرار گرفته‌اند، نگرانی‌هایی در مورد مهاجرت و هزینه تغییرات زیست محیطی دارند و به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، از جمله جنگ در اوکراین، آشفته شده‌اند.

احزاب تندرو و راست افراطی بر این ناآرامی چنگ زده‌اند و جایگزینی برای جریان اصلی به رای دهندگان پیشنهاد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد سبزهای اروپایی که با واکنش شدید خانوارهای تحت فشار، کشاورزان و صنایع به خاطر سیاست‌های پرهزینه اتحادیه اروپا در محدود کردن انتشار CO2 مواجه هستند، در میان بازندگان بزرگ قرار بگیرند.

با توجه به این انتظار که حزب راست افراطی به رهبری مارین لوپن، رنسانس میانه‌روی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را در فرانسه شکست دهد، پیش‌بینی‌ها برای گروه لیبرال بازسازی اروپا نیز ناگوار است.

در هلند، نظرسنجی‌های خروجی از پنج‌شنبه نشان می‌دهد که حزب ضد مهاجرت گیرت ویلدرز ناسیونالیست قرار است هفت کرسی از 29 کرسی هلندی در مجمع اتحادیه اروپا را به دست بیاورد. نتیجه‌ای که در پی پیروزی بزرگ او در انتخابات ملی سال گذشته بود.

حزب آزادی او تنها یک کرسی کمتر از مجموع کرسی‌های اتحاد سوسیالیست دموکرات و سبزها خواهد داشت.

در بلژیک، رای‌دهندگان همچنین می‌توانند اعضای مجالس فدرال و منطقه‌ای را انتخاب کنند و پیش‌بینی می‌شود که از حزب جدایی طلب فلاندری راست افراطی ولامس بلانگ در تعداد بی سابقه‌ای حمایت کنند، اگرچه احزاب دیگر همچنان می‌توانند این حزب را از دولت دور نگه دارند.

دولت الکساندر دی کرو، نخست وزیر، احتمالا ماه‌ها تا زمانی که یک ائتلاف چند حزبی جدید تشکیل شود، به عنوان سرپرست در سمت خود باقی خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود که حزب راست میانه مردم اروپا همچنان بزرگترین گروه پارلمان اروپا باقی بماند و نامزد خود را برای ریاست کمیسیون اروپا، رئیس فعلی اتحادیه، اورسولا فون در لاین، انتخاب کند تا برای دور دوم منصوب شود.

با این حال، او ممکن است نیاز به حمایت برخی از ناسیونالیست‌های راست‌گرا، مانند حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا داشته باشد تا بتواند اکثریت پارلمانی را به دست آورد.

پارلمان به تعدادی از قوانین پنج سال آینده رای می‌دهد و اغلب آن‌ها را اصلاح می‌کند. تغییر به سمت راست به این معنی است که ممکن است نسبت به سیاست‌های تغییرات آب و هوا و اصلاحات مورد نیاز برای گسترش اتحادیه اروپا کمتر مشتاق باشد و در عین حال علاقمند به اقداماتی برای محدود کردن مهاجرت باشد.