به گزارش اکوایران، دموکرات‌ها با خطر شکاف جنسیتی روبرو هستند که می‌تواند مزیت سنتی رای‌دهندگان جوان را که این حزب برای دهه‌ها از آن برخوردار بوده را به خطر بیندازد.

در حالی که دموکرات‌ها روی واکنش شدید زنان جوان‌تر به عقبگرد در حقوق سقط جنین خودخواسته برای کمک به بالا بردن آرای بایدن حساب می‌کنند، واکنش شدید مردان جوان‌تر به تغییر نقش‌های جنسیتی می‌تواند به قدرت گرفتن ترامپ کمک کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان جوان‌تر از اقتصاد و عملکرد شغلی بایدن ناراضی هستند. اما استراتژیست‌ها در هر دو حزب موافق هستند که خشم و ناامیدی از تصمیم دادگاه عالی 2022 مبنی بر لغو حق فدرال سقط جنین، ابزار قدرتمندی برای بایدن برای گسترش حمایت در میان زنان جوان ناراضی از او در جبهه‌های دیگر فراهم می‌کند. نظرسنجی‌ها می‌گویند برای بسیاری از زنان جوان‌تر، از دست دادن حقوق سقط جنین نه تنها به خودی خود به یک تهدید تبدیل شده است، بلکه نمادی از تلاش گسترده‌تر برای معکوس کردن دستاوردهای زنان در موقعیت اقتصادی و تحت فشار قرار دادن آنها برای بازگشت به نقش‌های جنسیتی سنتی است.

در همین حال، بایدن با مردان جوان‌تر با چالشی دوگانه مواجه است: نه تنها سقط جنین برای آنها انگیزه کمتری دارد، بلکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از آن‌ها پذیرای پیام‌های جنبش ترامپ «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم»، با وعده ضمنی احیای سلسله مراتب نژادی و جنسیتی سنتی هستند. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی جدید و چشمگیر ملی مرکز تحقیقات پیو، دو پنجم مردان کمتر از 50 سال که از ترامپ حمایت می‌کنند، موافق بودند که دستاوردهای زنان در جامعه به ضرر مردان تمام شده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که اگرچه نگرش‌های فرهنگی ممکن است به بایدن برای غلبه بر نارضایتی اقتصادی در میان زنان جوان‌تر کمک کند، حس بی‌شکل اما مداوم به حاشیه راندن فرهنگی ممکن است نفوذ اقتصادی ترامپ را در میان مردان جوان‌تر تقویت کند.

محققان می گویند دموکراسی‌ها در سراسر جهان غرب شکاف حزبی و ایدئولوژیک فزاینده‌ای را بین مردان و زنان جوان‌تر تجربه می‌کنند. در مقاله‌ای که در اوایل سال جاری بسیار مورد بحث قرار گرفت، جان برن مرداک، ستون‌نویس فایننشال تایمز، به داده‌های نظرسنجی در کشورهای مختلف اشاره کرد که نشان می‌دهد مردان جوان به مراتب بیشتر از زنان جوان محافظه‌کار هستند. او نوشت: «در کشورهای هر قاره، شکاف ایدئولوژیکی بین مردان و زنان جوان باز شده است.»

این شکاف در ایالات متحده نیز بیشتر شده است، اگرچه شواهد نشان می‌دهد که بیشتر به این دلیل است که زنان جوان از نظر ایدئولوژیک به سمت چپ حرکت می‌کنند نه اینکه مردان جوان به سمت جناح راست حرکت می‌کنند.

در سال 2013، سهم مردان جوان 18 تا 29 ساله که خود را محافظه‌کار می‌خواندند کمی بیشتر از تعدادی بود که خود را لیبرال معرفی می‌کردند، در حالی که این آمار برای زنان جوان برعکس بود. با این حال، برای هر جنسیت، تعادل بین محافظه‌کاران و لیبرال‌ها تقریباً یکسان بود.

این تغییرات در طول زمان وضعیتی را ایجاد کرده است که در آن مردان جوان هنوز در بسیاری از مسائل لیبرال‌تر از مردان مسن‌تر هستند، اما تقریباً به اندازه زنان جوان لیبرال نیستند.

در نظرسنجی امسال، مردان جوان 15 درصد بیشتر از زنان جوان از ساخت دیوار مرزی ترامپ حمایت کردند، 12 درصد بیشتر احتمال داشت که بگویند روابط همجنس‌گرایان از نظر اخلاقی اشتباه است و 11 درصد بیشتر احتمال داشت که بگویند پاسخ اسرائیل به حماس در غزه عادلانه بوده است. با این حال، در هر مورد، تنها اقلیتی از مردان جوان‌تر آن دیدگاه‌های محافظه کارانه را تایید کردند.

اما در حالی که مردان جوان در بیشتر مسائل مربوط به سیاست‌های عمومی فقط کمی به سمت راست حرکت کرده اند، تمایل خود را برای شناخته شدن به عنوان جمهوری خواه به وضوح تغییر داده‌اند. آخرین نظرسنجی سالانه جوانان هاروارد نشان داد که در میان مردان جوان، دموکرات‌ها اکنون تنها 3 درصد برتری در میان کسانی که خود را عضو یک حزب می‌دانند دارند که از 22 امتیاز در سال 2020 کاهش یافته است. در میان زنان، هویت دموکرات در همان دوره از 20 به 26 درصد افزایش یافته است.

دانیل کاکس، مدیر مرکز بررسی زندگی آمریکایی در مؤسسه محافظه‌کار امریکن انترپرایز، گفت: «مدارک زیادی وجود ندارد که نشان دهد مردان جوان بیشتر به عنوان محافظه‌کار شناخته می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که تمایل فزاینده‌ای به هویت جمهوری‌خواه در بین آ‌ن‌ها وجود دارد.»

این پذیرش رو به رشد نسبت به جمهوری‌خواهان می‌تواند بر شکاف جنسیتی گسترده‌تر در میان جوانان نسبت به انتخابات اخیر تاثیر بگذارد.

آخرین نظرسنجی هاروارد نشان داد که در میان رای‌دهندگان جوان احتمالی، بایدن با اختلاف 2 به 1 در میان زنان از ترامپ پیشی دارد، که تقریباً مطابق برتری او در نظرسنجی هاروارد در این مقطع در سال 2020 بود. اما در میان رای دهندگان احتمالی مرد، این نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن تنها 6 درصد از ترامپ برتری دارد. این برتری در نظرسنجی 2020،  26 درصد بود.

خبر خوب برای بایدن این است که زنان جوانتر در سال 2020 با آمار بسیار بالاتری نسبت به مردان جوان‌تر در انتخابات ظاهر شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های اداره سرشماری توسط ویلیام فری، جمعیت شناس در اندیشکده مترو بروکینگز، در واقع، شکاف بین مشارکت زنان و مردان در آن سال برای بزرگسالان جوان بیشتر از هر گروه سنی دیگری بود. اما بایدن در ایالت‌های کلیدی دارای حاشیه کمی برای خطا است و سطح کاهش در میان مردان جوان که در نظرسنجی‌ها تجربه می‌کند همچنان تهدیدی جدی برای انتخاب مجدد او به شمار می‌رود.

در توضیح شکاف جنسیتی رو به رشد جوانان، تحلیلگران به چند عامل اشاره می‌کنند. یکی، اولویت‌های متفاوت بین مردان و زنان جوان است. حتی تعداد بیشتری از زنان جوان در نظرسنجی جوانان هاروارد نسبت به مردان جوان نظرات منفی خود را درباره کارنامه اقتصادی بایدن ابراز کردند، اما زنان بسیار بیشتر از مردان به سقط جنین خودخواسته به عنوان عاملی کلیدی در رأی خود اشاره کردند. ملیسا دکمن، مدیر عامل موسسه تحقیقات دین عمومی و غیرحزبی نویسنده کتاب زیر چاپ «سیاست نسل Z: چگونه جوانترین رای دهندگان دموکراسی ما را شکل خواهند داد» گفت: «تفاوت این است که زنان جوان بیشتر به فرهنگ و حقوق مانند سقط جنین رأی می‌دهند و مردان جوان احتمالاً مجبور خواهند شد به دلایل اقتصادی رأی دهند.»

مانند همه نسل‌ها، سبک جنگ طلبانه ترامپ نیز به افزایش شکاف جنسیتی کمک می‌کند. سلیندا لیک، کارشناس نظرسنجی از حزب دموکرات که برای کمپین انتخاباتی بایدن در سال 2020 کار کرده بود، گفت: «مردان جوان‌تر قدرت ترامپ را تحسین می‌کنند، اما آنچه مردان جوان‌تر فکر می‌کنند قدرت است، به نظر زنان آشفته، دیوانه و تفرقه‌انگیز است.»

شواهد نظرسنجی‌ها همچنین مقاومت، به ویژه در میان مردان جوان سفیدپوست را در برابر تقاضاهای فزاینده گروه‌های اقلیت برای برابری نژادی بیشتر در آموزش، اشتغال و سایر محیط‌ها نشان می‌دهد.

این واکنش منفی علیه یک جامعه در حال تغییر فقط تا اینجا گسترش یافته است: اگرچه جنبش «زن خانه‌دار» در رسانه‌های اجتماعی زنان را تشویق می‌کند که به نقش خانه‌داری و مادری باز گردند، در نظرسنجی هاروارد فقط 1 از 6 مرد جوان (و 1 در 10 زنان جوانتر) موافق هستند که زنان باید فرزندآوری را بر ورود به نیروی کار ترجیح دهند. دکمن خاطرنشان کرد که در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر، مردان جوان امروز «توسط مادران، خاله‌ها و مادربزرگ‌های خود بزرگ شده‌اند که به شغل‌های خود ادامه داده‌اند و حرفه‌ای بوده‌اند و به زنان به عنوان رهبر نگاه می‌کنند.»

اما اگرچه انتظارات درصد قابل توجهی از مردان به دهه 1950 بازنگشته است اما ناراحتی رو به رشد مردان از استقلال و قدرت زنان نشان‌دهنده این است که چیزی در این میان درست نیست.

این عقب‌نشینی در میان مردان جوان پس از آن صورت می‌گیرد که در چند سال گذشته، فعالیت‌ها پیرامون برابری نژادی و جنسیتی با ظهور جنبش‌های #MeToo و Black Lives Matter و حمایت قوی‌تر در جوامع LGBTQ به بالاترین سطح خود از اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 رسیده است. همچنین شواهد نشان می‌دهد که زنان بهتر از مردان در حال انتقال به یک اقتصاد مبتنی بر اطلاعات هستند. بر اساس آخرین آمار فدرال، زنان اکنون حدود 60 درصد از فارغ التحصیلان چهار ساله کالج و نزدیک به 65 درصد از دارندگان مدارک تحصیلات تکمیلی را تشکیل می‌دهند.

چنین نگرانی‌ها و نارضایتی‌هایی در مورد تغییرات اجتماعی همیشه آب‌هایی را فراهم کرده‌اند که ترامپ در آن ماهی می‌گیرد. توانایی شناسایی جریان‌های ناراضی در مورد تغییرات فرهنگی، نژادی یا اقتصادی در هر گروهی که او هدف قرار می‌دهد، ممکن است بزرگترین مهارت ترامپ به عنوان یک سیاستمدار باشد. رئیس جمهور سابق برای مردانی که احساس می‌کنند تحت تأثیر برجستگی روزافزون زنان در محیط کار و جامعه قرار گرفته‌اند، کشش مغناطیسی دارد.

کاکس خاطرنشان کرد که اکثر مردان جوان لزوماً دیدگاه‌های مثبتی در مورد شخص ترامپ ندارند، اما بسیاری پیام گسترده او مبنی بر اینکه نخبگان در جامعه مدرن ایالات متحده علیه او و پیروانش تبعیض قائل هستند، را پذیرا هستند.

در مقابل، دکمن گفت، برای زنان جوان‌تری که معتقدند فرصت و قدرت در جامعه ایالات متحده هنوز بیش از حد به سمت مردان متمایل است، «دونالد ترامپ تجسم بسیاری از چیزهایی است که آنها با آن مخالف هستند. آنها از پیرمردهای سفیدپوست که همه چیز را اداره می‌کنند خسته شده‌اند.»

این احساسات به راحتی برای بایدن، دیگر «پیرمرد سفیدپوست» در رقابت، به شور و شوق تبدیل نمی‌شود. دین گفت که علیرغم بیزاری از ترامپ، حتی زنان جوان در محافل نزدیک به او بیشتر در مورد ناامیدی خود از رئیس جمهور فعلی صحبت می‌کنند تا ترس خود از رئیس جمهور قبلی.

با توجه به این خطر که بایدن عملکرد سال 2020 خود در مورد مردان جوان را تکرار نکند، او نیاز فوری دارد تا آن شور و شوق برجسته را در میان زنان جوان زنده کند. لیک، نظرسنجی از حزب دموکرات، گفت: «او باید فرار مردان جوان را با به دست آوردن رای بیشتر زنان جوان جبران کند، و باید رای هر زن جوانی را که می‌تواند به دست بیاورد.»

بهترین امید بایدن برای جلوگیری از کاهش فاجعه‌بار حمایت جوانانش این است که تعداد زنان جوانی که ترامپ آنها را دفع می‌کند از تعداد مردان جوانی که جذب می‌کند بیشتر باشد.