به گزارش اکوایران، سه مقام آمریکایی و اسرائیلی خبر دادند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا درآمدهای مالیاتی فلسطین که بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل در اوایل ماه می مسدود کرده بود را آزاد کند.

به نوشته باراک راوید در وبگاه اکسیوس، مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن شدیداً نگران است در صورت عدم انتقال سریع درآمدهای مالیاتی، تشکیلات خودگردان فلسطین از هم فرو بپاشد. فروپاشی اقتصادی می‌تواند در کنار جنگ غزه و افزایش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، منجر به تشدید اوضاع در کرانه باختری شود.

درآمدهای مالیاتی که اسرائیل طبق توافق بین طرفین برای تشکیلات خودگردان فلسطین جمع‌آوری می‌کند، منبع اصلی درآمد این سازمان محسوب می‌شود که هم اکنون در بحران مالی عمیقی قرار دارد. پس از حمله ۷ اکتبر حماس، اسموتریچ انتقال تمام درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان را به حالت تعلیق درآورد.

این موضوع مرکز یک تماس تلفنی بسیار سخت بین جو بایدن و نتانیاهو در دسامبر گذشته قرار داشت. بایدن از نتانیاهو خواست تا مشکل را حل کرده و هنگامی که نخست‌وزیر اسرائیل پاسخی غیرقطعی داد، رئیس‌جمهور گفت: «این مکالمه تمام شد» و گوشی را قطع کرد.

بیش از دو ماه دو ماه طول کشید تا اسرائیل، نروژ، تشکیلات خودگردان و ایالات متحده به توافقی برای از سر گیری انتقال درآمدهای مالیاتی دست یابند. اما این توافق دوام چندانی نداشت. در اوایل ماه می، اسموتریچ بار دیگر مالیات‌های فلسطینی را توقیف کرد.

او مدعی شد که دلیل این اقدام تلاش حقوقی تشکیلات خودگردان برای متقاعدکردن دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای درخواست حکم جلب رهبران اسرائیلی است.

دو هفته بعد، پس از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ، اسموتریچ خواستار بازگرداندن بخشی از درآمدهای مالیاتی فلسطین شد که نروژ طبق توافقنامه، به عنوان وثیقه نگهداری می‌کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که کاخ سفید از اقدام اسموتریچ خشمگین است؛ نه تنها به این دلیل که این اقدام باعث بی‌ثباتی بیشتر تشکیلات خودگردان و وضعیت امنیتی در کرانه باختری می‌شود، بلکه به این دلیل که او توافقی که ایالات متحده بر سر آن مذاکره کرده بود و در آن مشارکت داشت را نقض کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که بلینکن در دیدار روز دوشنبه خود با نتانیاهو به او گفت که موضوع درآمدهای مالیاتی برای دولت بایدن بسیار اهمیت داشته و او باید آن را حل کند. آن‌ها افزودند که نتانیاهو باز هم پاسخ سربالا داد.

یک مقام فلسطینی گفت که بلینکن با محمد مصطفی، نخست‌وزیر فلسطین در اردن دیدار کرد و او را در جریان مذاکرات خود با اسرائیل درباره درآمدهای مالیاتی قرار داد.

این مقام فلسطینی افزود که مصطفی از بلینکن خواست تا تلاش‌ها برای آزادسازی پول را تسریع کرده و بر اسرائیل فشار بیاورد تا تضمین‌های خود برای انجام تعاملات مالی بین بانک‌های اسرائیلی و بانک‌های فلسطینی را لغو نکند؛ اقدامی که می‌تواند سیستم مالی فلسطین را نابود سازد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که توقف درآمدهای مالیاتی فلسطین توسط اسرائیل، تلاش مشترک آمریکا و عربستان سعودی برای آماده‌سازی بسته کمک‌مالی از کشورهای عربی خلیج فارس برای تشکیلات خودگردان فلسطین را با مشکل مواجه ساخته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آخرین سفر خود به عربستان، در مورد این بسته کمکی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفتگو کرد. مقامات آمریکایی گفتند که عربستان سعودی برنامه‌ای تهیه کرده که شامل اعانه ماهانه ۱۰ میلیون دلاری از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و قطر به بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود.

اما به گفته مقامات آمریکایی، هر چهار کشور عربی به دولت بایدن گفته‌اند تا زمانی که اسرائیل درآمدهای مالیاتی فلسطین را آزاد نکند، هیچ پولی به تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت نخواهند کرد.