به گزارش اکوایران، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه فرانسه را به دلیل آنچه «بی‌توجهی آشکار به جنایات حماس» خواند، مورد انتقاد قرار داد و گفت که اسرائیل بخشی از کمیته سه جانبه پیشنهادی فرانسه برای کاهش تنش در مرز با لبنان نخواهد بود.

گالانت در پستی در اکس نوشت: «در حالی که ما در حال مبارزه در یک جنگ عادلانه و دفاع از مردم خود هستیم، فرانسه سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه اسرائیل در پیش گرفته است. با انجام این کار، فرانسه جنایات حماس علیه اسرائیلی‌ها را نادیده می‌گیرد. اسرائیل طرفی در چارچوب سه جانبه پیشنهادی فرانسه نخواهد بود.»

اظهارات گالانت در واکنش به اعلامیه روز پنجشنبه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بود که گفت ایالات متحده، فرانسه و اسرائیل توافق کرده‌اند تا با همکاری یکدیگر نقشه راه ارائه شده توسط پاریس در فوریه گذشته را برای کاهش تنش‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل دنبال کنند.»

مکرون در حاشیه اجلاس G7 به خبرنگاران گفت: «ما با ایالات متحده بر روی چارچوب سه جانبه اسرائیل، ایالات متحده و فرانسه برای پیشبرد نقشه راهی که پیشنهاد کردیم به توافق رسیدیم و همین کار را با مقامات لبنانی انجام خواهیم داد.»

پیشنهادی که از اول ایده اسرائیل بود

به نوشته المانیتور، پیشنهاد تشکیل کمیته سه جانبه برای اولین بار در جریان گفتگو بین دیپلمات‌های ارشد اسرائیلی و فرانسوی در پاریس ارائه شد. المانیتور گزارش والا را تأیید کرد که این پیشنهاد ابتدا توسط هیئت اسرائیلی با همراهی وزارت دفاع اسرائیل ارائه شده است. پس از پذیرش فرانسه، فرانسوی‌ها و اسرائیلی‌ها این ایده را به آمریکایی‌ها ارائه کردند و آن‌ها نیز آن را پذیرفتند. این مسیر پیشنهادی شامل هیچ مذاکره مستقیمی بین اسرائیل و لبنان، یا اسرائیل و حزب الله نمی‌شود.

فرانسه اسرائیل

چند ساعت پس از بیانیه گالانت در روز جمعه، مقامات ارشد وزارت امور خارجه به شبکه تلویزیونی کان اسرائیل گفتند که «حملات وزیر دفاع گالانت به فرانسه را تایید نمی‌کنند» و اظهارات او را «نادرست و نابجا» توصیف کردند.

آن‌ها گفتند که فرانسه فعالانه در دفاع از آسمان و شهروندان اسرائیل مشارکت داشته و به تلاش‌ها برای خنثی کردن حمله موشکی ایران کمک کرده است.

این مقامات ادامه دادند: «فرانسه از ابتدای جنگ خط مشی روشنی را در محکومیت و تحریم حماس در پیش گرفت و در قبال تحریم‌ها علیه ایران و پروژه موشکی و پهپادی آن در اتحادیه اروپا رویکرد تهاجمی را در پیش گرفت، و شریک تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشبرد تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران بود».

دفتر گالانت به سرعت با بیانیه‌ای پاسخ داد: «مقامات ارشد باید صحبت کنند و پنهان نشوند. اسرائیل در بحث درباره نیازهای امنیتی خود در لبنان، جایگاهیی به فرانسه نخواهد داد. این موضع بین آمریکا و اسرائیل مشترک است.»

وزارت دفاع اسرائیل توضیحی در مورد اینکه چرا گالانت بیانیه دراماتیک روز جمعه خود را منتشر کرد، ارائه نکرد.

در پایان ماه می، پس از منع شدن شرکت‌های اسرائیلی از شرکت در نمایشگاه دفاعی یوروسیتوری که 17 ژوئن افتتاح می‌شود، تل‌آویو از پاریس خشمگین شد.

وزارت دفاع فرانسه به المانیتور گفت: «در شرایطی که رئیس‌جمهور خواستار توقف عملیات اسرائیل در رفح است، دیگر شرایط برای پذیرایی از شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه فرانسه فراهم نیست.» و افزود که پاریس معتقد است «دستیابی به آتش‌بسی که حفاظت از مردم غزه، آزادی همه اسارا و دسترسی کامل به کمک‌های بشردوستانه را تضمین کند، ضروری است.»

تشدید تنش‌ها

تنش در مرز اسرائیل و لبنان تشدید شده است. روز جمعه، حزب الله رگباری متشکل از 30 راکت را به سمت منطقه جلیل علیا شلیک کرد و برخوردهای مستقیمی در شهر مرزی کریات شمونا گزارش شد.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که 40 پرتاب از لبنان به سمت بلندی‌های جلیل و جولان را شناسایی کرده است. پنج مورد از آن‌ها پهپاد و بقیه موشک بودند. سرویس آتش‌نشانی اسرائیل اعلام کرد که رگبار موشکی 15 آتش سوزی را مناطق شمالی آغاز کرد.

اسراییل لبنان حزب الله لبنان

حزب الله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در بیانیه یک منبع ناشناس حزب الله که توسط الجزیره منتشر شد، آمده است: «این بزرگترین و جامع‌ترین حمله از 8 اکتبر بود. هدف آن بازدارندگی اسرائیل و پاسخ به ترور طالب سامی عبدالله بود.»

این منبع حزب الله ادامه داد: «ما 30 پهپاد تهاجمی را به سمت پایگاه‌ها شلیک کردیم و 150 موشک پرتاب کردیم. ما به مقر منطقه شمالی در جولان، ستاد اطلاعات اسرائیل در منطقه که مسئول ترورها در لبنان است و مقر فرماندهی تیپ 7 زرهی ارتش اسرائیل در جولان حمله کردیم.»

خبرگزاری رسمی ملی لبنان اواخر روز پنجشنبه گزارش داد که دو نفر در حمله مشکوک اسرائیل به منطقه صور کشته شدند. ارتش اسرائیل روز سه شنبه به همین منطقه حمله کرد و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را ترور کرد.