به گزارش اکوایران، رهبر حماس گفت پاسخ این گروه به پیشنهاد آتش‌بس غزه مطابق با اصول طرح آمریکا است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس که در قطر اقامت دارد، روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان گفت: «پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد آتش‌بس غزه با اصول مطرح شده در طرح جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده مطابقت دارد».

هنیه با اشاره به تبادل اسرای اسرائیلی و فلسطینی گفت: «حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی آماده یک توافق جامع هستند که شامل آتش‌بس، عقب‌نشینی از نوار غزه، بازسازی ویرانه‌ها و توافق مبادله جامع اسرا می‌شود».

در 31 ماه می، بایدن پیشنهاد اسرائیلی «سه مرحله‌ای» را ارائه کرد که شامل مذاکرات برای آتش‌بس دائمی در غزه و همچنین مبادله چندمرحله‌ای اسرای اسرائیلی و فلسطینی می‌شود.

مصر و قطر - که همراه با ایالات متحده میانجیگری بین حماس و اسرائیل را بر عهده داشته اند - در 11 ژوئن بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کردند که پاسخ گروه های فلسطینی به طرح آمریکا را دریافت کرده‌اند. پس از آن، دولت امریکا حماس را به مانع‌تراشی در مسیر توافق متهم و اعلام کرد که شرط‌های حماس قابل اجرا نیست.

با این همه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت که میانجی‌های قطر و مصر قصد دارند به زودی با نیروهای حماس دیدار کنند تا ببینند آیا راهی برای پیشبرد آتش‌بس پیشنهادی بایدن وجود دارد یا خیر. او در حاشیه نشست صلح اوکراین در سوئیس، به خبرنگاران گفت: « حماس خواستار برخی تعدیلات در پیشنهاد آتش‌بس شده که قابل انتظار نبود و می‌توان آنها را پذیرفت و افزود که برخی تعدیلات حماس نیز با پیشنهاد بایدن و قطعنامه شورای امنیت ناسازگار است». با وجود این سالیوان تأکید کرد که «همچنان امکان رسیدن به توافق وجود دارد».

یک مقام ارشد حماس نیز به «رویترز» گفته بود که تعدیلاتی که حماس مطالبه کرده «چندان بزرگ» نیست و شامل خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه و تضمین گرفتن از این رژیم برای پایان دادن به جنگ است.