به گزارش اکوایران، به گزارش رسانه‌های روسی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به عنوان توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر اهمیت واقعی ندارد زیرا هیچ‌کس عملاً آن را دنبال نمی‌کند.

گروسی خاطرنشان کرد: «من معتقدم که ما باید به دیپلماسی بازگردیم. ما برجام را داشتیم، اما اکنون فقط یک توافق نامه کاغذی است که هیچ‌کس به آن پایبند نیست. تلاشهایی برای احیای آن در اینجا در وین صورت گرفته است، اما متأسفانه، علیرغم اینکه به موفقیت نزدیک شده بودند، به دلایلی که برای من ناشناخته است، شکست خوردند. من به طور مستقیم درگیر این روند نبودم.»

او بر اهمیت اجتناب از تکرار سناریوی کره شمالی تاکید کرد، جایی که دهه‌ها مذاکره در نهایت بیهوده بود. گروسی همچنین مشکلات مداوم دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران را تایید کرد.

در همین حال، مجلس ایران در اواخر سال ۲۰۲۰ با اشاره به عدم اجرای برجام امضا شده بین ایران و شش کشور و اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، برنامه راهبردی مقابله با تحریم‌ها را تصویب کرد.

بر اساس تصمیم مجلس، ایران از 23 فوریه اجرای اقدامات اضافی و پروتکل الحاقی مندرج در توافق هسته‌‌‌ای را متوقف کرد. در نتیجه، مکانیسم نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی 20 تا 30 درصد کاهش یافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به اینکه این نهاد سیاست ضد ایرانی را دنبال نمی‌کند گفت که ایران باید به منظور دستیابی به توافق جدید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیساتش دسترسی داشته باشند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً بر مبنای همین ادعاها، بیانیه‌ای را تصویب کرد که در آن از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده همکاری با این نهاد بین‌المللی را افزایش دهد.

یک هفته بعد از آن، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران آژانس اتمی را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود مطلع کرده که تروئیکای اروپایی این اقدام را واکنش تهران به قطعنامه خواندند و بیانیه‌ای در محکومیت آن منتشر کردند.