به گزارش اکوایران، کمپین انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه از روز دوشنبه آغاز شد. انتخاباتی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حزب راست افراطی در آن پیروز خواهد شد و ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از نیروهای چپ، سوم خواهد شد.

به گفته رویترز، پس از شکست حزب میانه رو حاکم مکرون، توسط حزب جبهه ملی مارین لوپن (RN) در انتخابات پارلمان اروپا و پس از اینکه مکرون به طور غیرمنتظره‌ای انتخابات را اعلام کرد، عدم ثبات سیاسی باعث فروش اوراق قرضه و سهام فرانسه شد.

بر اساس یک نظرسنجی توسط ایفوپ برای ژورنال دو دیمانش، قمار مکرون، که شامل غافلگیر کردن دیگر احزاب فقط با سه هفته زمان برای آماده شدن برای رای گیری بود، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

بر اساس این نظرسنجی در دور اول در 30 ژوئن، حزب مخالف اتحادیه اروپا و ضد مهاجرت، 35 درصد آرا را به دست خواهد آورد، 26 درصد برای اتحاد شکننده احزاب چپ و تنها 19 درصد آرا برای حزب مکرون خواهد بود. دور دوم در 7 جولای برگزار می‌شود.

مبارزات انتخاباتی رسمی روز دوشنبه، پس از یک هفته که در آن احزاب به رقابت برای نامزدهای انتخاباتی و ائتلاف پرداختند، آغاز شد.

متحدان مکرون بارها هشدار دادند که پیروزی جبهه ملی یا چپ می‌تواند یک بحران مالی ایجاد کند. نخست وزیر گابریل اتال به رادیو ارتی‌ال گفت که پیروزی هر دو برای فرانسه، اقتصاد و مشاغل آن فاجعه بار خواهد بود.

یک منبع که در این نشست شرکت کرد گفت که مکرون عصر یکشنبه وزرای کلیدی و دستیاران خود را برای بحث در مورد انتخابات گرد هم آورد. اما به نظر می‌رسد اجماع چند دهه ای میان احزاب جریان اصلی برای پیوستن به نیروها برای دور نگه داشتن راست افراطی از قدرت از هم پاشیده شده است و برخی در اردوگاه مکرون به طور علنی نسبت به انتخابات زودهنگام ابراز تردید کردند.

برونو لومر وزیر دارایی روز یکشنبه به رادیو فرانس اینتر گفت: «این (انحلال پارلمان) تصمیم رئیس جمهور است، این حق اوست. آنچه من مشاهده می‌کنم این است که در کشور ما، در بین مردم فرانسه، در همه جا، نگرانی، عدم درک، و بعضا خشم ایجاد کرده است. این چیزی است که من در بین رای دهندگان می‌بینم.»

حزب جبهه ملی که قبلاً گفته بود مالیات بر ارزش افزوده انرژی را کم می‌کند و سن بازنشستگی را کاهش می‌دهد، قرار است در روزهای آینده برنامه اقتصادی خود را به تفصیل بیان کند.