به گزارش اکوایران، برنامه‌های اعلام شده توسط ارتش اسرائیل در روز یکشنبه، برای اعمال توقف‌های تاکتیکی روزانه در نبرد در امتداد یکی از جاده‌های اصلی غزه، برای تسهیل ارسال کمک به فلسطینی‌ها، انتقاد شدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را برانگیخت.

ارتش روز گذشته اعلام کرده بود که آتش‌بس‌های روزانه‌ای را از ساعت 5 بامداد تا 4 بعد از ظهر در منطقه گذرگاه کرم شالوم تا جاده صلاح الدین و سپس به سمت شمال اعمال خواهد کرد.

یک مقام اسرائیلی گفت: «صبح زمانی که نخست وزیر، گزارش توقف 11 ساعته بشردوستانه را شنید، به وزیر ارتش خود مراجعه کرد و به صراحت گفت که این برای او غیرقابل قبول است».

ارتش تصریح کرد که عملیات عادی در رفح، مرکز اصلی عملیات اسرائیل در جنوب غزه، ادامه خواهد یافت، جایی که روز شنبه در آن هشت سرباز کشته شدند.

به نوشته رویترز، واکنش نتانیاهو بر تنش‌های سیاسی داخلی بر سر موضوع کمک‌هایی که به غزه می‌رود تاکید دارد، جایی که سازمان‌های بین‌المللی نسبت به افزایش بحران انسانی در آن هشدار داده‌اند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، که یکی از احزاب افراطی مذهبی و ملی‌گرا در ائتلاف حاکم نتانیاهو را رهبری می‌کند، ایده توقف تاکتیکی را محکوم کرد و گفت که هرکس این تصمیم را گرفته یک «احمق» است که باید شغل خود را از دست بدهد.

اختلافات بین ائتلاف و ارتش

این جدال آخرین مورد از یک سری درگیری بین اعضای ائتلاف کابینه و ارتش بر سر هدایت جنگی بود که اکنون در نهمین ماه خود قرار دارد.

این جریان یک هفته پس از آن رخ داد که ژنرال سابق میانه‌رو، بنی گانتز از دولت کناره‌گیری کرد و نتانیاهو را به نداشتن استراتژی مؤثر در غزه متهم کرد.

این اختلافات این هفته در جریان رای‌گیری پارلمان در مورد قانون استخدام یهودیان افراطی ارتدوکس در ارتش برجسته‌تر شد و یوآو گالانت، وزیر دفاع برخلاف توافقات حزب به آن رأی منفی داد و گفت این قانون برای نیازهای ارتش کافی نیست.

احزاب مذهبی ائتلاف، به شدت با خدمت اجباری برای جوامع اولترا ارتدوکس مخالفت کرده‌اند، موضوعی که خشم شدید بسیاری از اسرائیلی‌ها را برانگیخته است.

سپهبد هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش، روز یکشنبه گفت که «نیاز قطعی» به استخدام سربازان بیشتر از جامعه رو به رشد یهودیان فوق ارتدکس وجود دارد.