به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که سودان با قحطی‌ای مواجه است که می‌تواند بدتر از قحطی باشد که جهان 40 سال پیش در اتیوپی شاهد آن بود. 

این درحالی است که ارسال کمک‌ها توسط ارتش‌های متخاصم مسدود می‌شود، اما ارسال تسلیحات به هر دو طرف همچنان جریان دارد.

بر اساس گزارش گاردین، با توجه به تمرکز بیشتر جهان بر غزه، محل یک قحطی دیگر، سودان بدترین بحران انسانی در جهان است و به سمت یک فاجعه انسانی با ابعاد تاریخی، با پوشش رسانه‌ای و نگرانی‌های جهانی بسیار کمتر، پیش می‌رود. درخواست بشردوستانه سازمان ملل برای این کشور تنها 16 درصد از بودجه مورد نیاز آن را تامین کرده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما نیاز داریم که جهان در مقابل فاجعه‌ای که در برابر چشمان ما اتفاق می‌افتد بیدار شود.»

او در حالی صحبت می‌کرد که الفشر، پایتخت منطقه دارفور شمالی و یک مرکز نیاز به کمک‌های بشردوستانه سابق، با دومین ماه محاصره توسط نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) روبرو است. آراس‌اف یک گروه شبه‌نظامی است که از آوریل 2023 با نیروهای مسلح سودان (SAF) می‌جنگد، زمانی که جنگ قدرت بین دو ژنرال رقیب، عبدالفتاح البرهان، حاکم واقعی کشور، و محمد حمدان دگالو، از نیروهای اراس‌اف، که به نام حمیدتی نیز شناخته می‌شود، آغاز شد و به درگیری تبدیل شد که کشور را تجزیه کرده است. 

سودان

جنگ داخلی سودان تاکنون 14000 نفر را کشته و 10 میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار پایان دادن به محاصره الفاشر بود، اما درگیری‌ها در روز جمعه تشدید شد و نیروهای ارتش مدعی شدند که یک حمله بزرگ نیروهای پشتیبانی سریع را دفع کرده‌اند و «خسارت‌های عظیمی» به بار آورده‌اند.

سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، گفت: «اگر این شهر به دست نیروهای پشتیبانی سریع بیفتد، نگرانی‌هایی وجود دارد که برای افرادی که در الفاشر پناه گرفته‌اند، چه اتفاقی خواهد افتاد. این نیرو عمدتاً از شبه‌نظامیان جنجاوید تشکیل شده که در نسل‌کشی دارفور در سال‌های 2003 تا 2005 در کنار دولت خارطوم می‌جنگیدند و مرتکب قتل‌عام شدند.

پاور گفت: «نیروهای آراس‌اف در حال پیشروی هستند و از لحاظ تاریخی زمانی که این نیروها به منطقه دارفور رفتند جنایات گسترده‌ای رخ داده است.»

روز جمعه، او 315 میلیون دلار کمک بشردوستانه جدید ایالات متحده به سودان را اعلام کرد، اما گفت که کمک‌ها به سختی به جمعیت‌های ایزوله شده می‌رسد. هر دو طرف به استفاده از کنترل دسترسی به غذا به عنوان سلاح متهم شده‌اند.

پاور گفت: «آی‌اس‌اف به‌طور سیستماتیک انبارهای کمک‌های بشردوستانه را غارت می‌کند، مواد غذایی و احشام را می‌دزدد و تأسیسات ذخیره غلات و چاه‌ها را در آسیب‌پذیرترین جوامع سودانی تخریب می‌کند.»

رئیس یواس‌ایدد اضافه کرد: «نیروهای ارتش با قطع دسترسی مرزی از چاد در گذرگاه آدره، که مسیر اصلی کمک برای ورود به منطقه دارفور است، کاملاً مغایر با تعهدات و مسئولیت‌های خود در قبال مردم سودان رفتار می‌کنند.»

پاور گفت که ژنرال برهان می‌تواند گذرگاه آدره را خیلی سریع باز کند. ارتش نقطه دسترسی دیگری از چاد به نام گذرگاه تیم ارائه کرده است، اما مقامات ایالات متحده می‌گویند که این گذرگاه از قبل مسدود شده و برای نیازهای مردم ناکافی است و با فصل بارانی آینده غیرقابل عبور خواهد شد.

به گفته پاور: «پیام واقعاً واضح در اینجا این است که مسدود کردن مسیرها، نه ذخایر ناکافی غذا، نیروی محرکه سطوح تاریخی و مرگبار گرسنگی در سودان است.»

او افزود که داده‌های کنونی نشان می‌دهد که این بحران «قابل مقایسه و بالقوه بدتر» از قحطی سال 2011 در سومالی است که یک چهارم میلیون نفر را کشت.

او گفت: «من اضافه می‌کنم که نگران‌‌‌کننده‌ترین سناریو این است که سودان به مرگبارترین قحطی از زمان اتیوپی در اوایل دهه 1980 دچار شود.»

سودان

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، قحطی اتیوپی بین سال‌های 1983 تا 1985 باعث مرگ یک میلیون نفر شد. توماس گرینفیلد گفت که در بدترین سناریو، قحطی در سودان می‌تواند حتی مرگبارتر شود.

به گفته سفیر ایالات‌متحده: «بر اساس پیش‌بینی‌ها تخمین زده می‌شود بیش از 2.5 میلیون نفر، حدود 15 درصد از جمعیت در دارفور و کردوفان، که مناطقی هستند که بیشترین آسیب را دیده‌اند، ممکن است تا پایان سپتامبر جان خود را از دست بدهند. این بزرگترین بحران انسانی روی کره زمین است و در حال بدتر شدن است.»

در حالی که کمک‌های بشردوستانه با موانع دائمی مواجه بوده است، هر دو طرف جنگ همچنان به دریافت تسلیحات ادامه می‌دهند. مقامات آمریکایی می‌گویند نیروهای ارتش از روسیه و برخی دیگر از کشورها و نیروهای آر‌اس‌اف به ویژه از امارات متحده عربی سلاح دریافت می‌کنند.