به گزارش اکوایران، در اوایل نوامبر، نامه‌ای منتسب به اسامه بن لادن در شبکۀ اجتماعی تیک‌تاک دست به دست می‌شد و کودکان آمریکایی ویدیوهایی از خود در این شبکۀ اجتماعی منتشر می‌کردند و ضمن ستایش محتویات این نامه، اذعان می‌کردند که باعث شده دربارۀ باورهای بنیادین خود تجدید نظر کنند. در نهایت، چنان اتهامات شدیدی علیه این شبکۀ اجتماعی برای انتشار این نامه مطرح شد که تیک‌تاک نهایتاً تمام محتواهای مربوط به آن را پاک کرد.

مشتاق برای فتح تایوان

به نوشته نیوزویک، جای تعجبی ندارد که بن لادن در میان نوجوان‌های آمریکایی تیک‌تاک محبوبیت پیدا کند. مالک تیک‌تاک شرکت بایت‌دنس است که حزب کمونیست چین آن را کنترل می‌کند و چین مصمم است ایالات متحده و متحدانش را نابود کند.

به گفتۀ حماس، در ماه مارس، دیپلمات چینی، وانگ که‌جیان، طی دیداری با رهبر حماس، اسماعیل هنیه، در قطر به او گفت «جنبش حماس بخشی از جنبش ملی فلسطین است و چین مشتاق رابطه با آن است.» حدوداً حوالی انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی چینی بود که یک مجری تلویزیونی باافتخار گفت «تیک‌تاک افراد زیادی را طرفدار فلسطین کرد.»

همکاری حزب کمونیست چین و حماس دو طرفه است. خالد مشعل، از رهبران ارشد حماس، در اوایل نوامبر در مصاحبه‌ای با عربیک تی‌وی گفت حماس «به دنبال همکاری با ابرقدرت‌های چین و روسیه است.» او افزود که چین باید از حملۀ حماس به اسرائیل الهام بگیرد و تایوان را فتح کند.

حماس از حملۀ چین به تایوان چه سودی می‌برد؟ پاسخ ساده است: اسرائیل و تایوان را متحدان و نیروهای نیابتی ایالات متحده می‌دانند.

حماس چین

چرخش پکن

این مسئله نشان دهندۀ تغییری در رفتار چین است. روابط دیپلماتیک اسرائیل با چین بیش از سه دهه قدمت دارند و نخستین دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سال 2017 از چین به امضای 25 توافق همکاری به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار منتهی شد. در آن زمان، نتانیاهو از علاقه‌اش به پیوستن به ابتکار کمربند و جادۀ چین گفت و چین را به ساخت پروژه‌های زیرساختی در اسرائیل دعوت کرد.

اما در دسامبر 2023، شرکت‌های اسرائیلی گزارش دادند که تأمین کنندگان چینی ارسال مواد ضروری را به تأخیر می‌اندازند و درخواست فرم‌ها و مقررات تازه‌ای می‌کنند. و در ژانویۀ 2024، کوسکو، غول حمل و نقل دولتی چین، اعلام کرد فعالیتش در اسرائیل و با اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

سپس کاملاً تغییر جهت دادند.

به گفتۀ گوئرمانتس لایلاری، پژوهشگر دانشگاه ملی چنگچی در تایوان و افسر بازنشستۀ نیروی هوایی ایالات متحده، اخیراً، ارتش اسرائیل مقادیر بسیار زیادی از تجهیزات نظامی و سلاح‌های چینی پیشرفته را در غزه پیدا کردند. متخصصان جنگ تونلی چینی به طراحی و ساخت تونل‌های حماس کمک کردند. لایلاری همچنین به من گفت که ارتش اسرائیل دو مهندس تونل ارتش آزادی‌بخش خلق چین را هم پیدا کرده است، یعنی چین در ساخت شبکه‌های تونلی گسترده در نوار غزه کمک قابل توجهی کرده است. (پس از فشارهای شدید به اسرائیل مهندسان به چین برگردانده شدند.)

و در پایان آوریل، حزب کمونیست چین میزبان رهبران حماس و فتح بود و کوشید دو جناح فلسطینی را با هم متحد کند.

چرا حزب کمونیست چین، با روابط تجاری گسترده با اسرائیل و موضع سنتی خنثی در خاورمیانه، ناگهان اینقدر علیه اسرائیل شده است؟

چین اسرائیل

جنگی تمام عیار

در مارس 2021، ایران و چین یک پیمان همکاری 25 ساله با وزیر امور خارجۀ چین امضا کردند که وانگ یی آن را «دائمی و راهبردی» خواند. بر اساس این توافق، چین در انرژی، زیرساخت، حمل و نقل و بنادر ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در عوض، ایران نفتش را با تخفیف در اختیار چین خواهد گذاشت.

از آن زمان تا کنون، چین و ایران همکاری در همۀ زمینه‌ها را افزایش داده‌اند. و یکی از اهداف راهبردی مهم ایران، همان هدف حماس و حزب الله، نابودی اسرائیل («شیطان کوچک») و نهایتاً ایالات متحده («شیطان بزرگ») است.

و همین جاست که اهداف چین و ایران هم‌پوشانی دارند: در ماه مه 2019، شی جین‌پینگ یک «جنگ مردم» علیه ایالات متحده را اعلام کرد. وب‌سایت ارتش آزادی‌بخش خلق توضیح می‌دهد که «یک جنگ مردم، جنگی تمام عیار است و راهبرد و شیوه‌هایش نیازمند بسیج کلی بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دیپلماتیک، نظامی و دیگر منابع قدرت و استفاده از اَشکال چندگانۀ نبرد و شیوه‌های جنگ است.»

چین و ایران یک همکاری راهبردی جامع و هدفی مشترک برای پایین کشیدن ایالات متحده دارند. به همین دلیل است که چین به اهداف ژئوپلیتیک ایران در خاورمیانه کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد اکنون حقیقت پشت همه این وقایع آسکار شده است: دشمنی حزب کمونیست چین با آمریکا و متحدانش.