به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد آمریکا توافق خود را با اوکراین برای حمله به مرزهای داخل خاک روسیه در هر جایی که نیروهای روس در حال انجام حملات فرامرزی به اوکراین هستند، نه فقط در منطقه خارکیف که قبلا تعیین شده بود، گسترش داده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، جیک سالیوان - مشاور امنیت ملی آمریکا - در روز دوشنبه اعلام کرد این توافق با اوکراین تا هر جایی که نیروهای روسیه از آن برای حمله به اوکراین استفاده کنند، گسترش می‌یابد.

سالیوان گفت: «این توافق هر منطقه‌ای که نیروهای روس با استفاده از آن از طرف روسیه به سمت اوکراین می‌آیند تا سعی کنند قلمروی بیشتری از این کشور را تصرف کنند، در بر می‌گیرد.»

چارلی دیتز - سخنگوی پنتاگون - نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده آمریکا موافقت کرده است که اوکراین با استفاده از سلاح‌هایی که آمریکا برایش فراهم آورده، به نقاطی از خاک روسیه که از آنجا نیروهای روس وارد خاک اوکراین می‌شوند تا قلمروی بیشتری را تصرف کنند، حمله‌ کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین گفته: «اگر روسیه در حال حمله یا در شرف حمله از خاک خود به اوکراین است، منطقی است که به اوکراین اجازه دهیم به نیروهایی که از آن سوی مرز به این کشور ضربه می‌زنند، پاسخ دهد.»

این موضوع نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در ماهیت توافق میان ایالات متحده و اوکراین است. جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - در ماه می به اوکراین اجازه داد تا حملات محدودی را به خاک روسیه با تسلیحات ارائه‌شده توسط آمریکا انجام دهد، اما آن را عمدتا به مرز در منطقه خارکیف محدود کرده بود.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور روسیه - در روز پنجشنبه (31 خرداد) اعلام کرد که مسکو ممکن است به کره شمالی سلاح ارسال کند و این یک اقدام مشابه به مسلح شدن اوکراین توسط کشورهای غربی است.

پوتین این اظهارات را یک روز پس از بازدید از کره شمالی و امضای قرارداد دفاعی با کیم جونگ اون - رهبر این کشور - در میان خبرنگاران در ویتنام اعلام کرد.