به گزارش اکوایران، سه مقام ارشد اسرائیلی خبر دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دو هفته پیش، کارگروه‌های متشکل از اعضای وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل را برای تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران احیا کرد.

به نوشته اکسیوس، دو مقام اسرائیلی و دو مقام آمریکایی گفته‌اند که اسرائیل و آمریکا نگرانند ایران طی هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فناوری هسته‌ای خود را گسترش دهد. آن‌ها افزودند که توجه رهبران ایالات متحده ممکن است بین مبارزات انتخاباتی و بحران جاری در غزه تقسیم شده و در این مدت برای پاسخگویی سریع به هرگونه پیشرفت هسته‌ای ایران، آمریکا با مشکل مواجه شود.

این مقامات همچنین اذعان داشتند که این نگرانی وجود در اسرائیل دارد مقامات ایران ممکن است از دوره گذار پس از انتخابات در ایالات متحده برای «عبور» از آستانه هسته‌ای استفاده کنند.

یک مقام آمریکایی گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنان معتقد است ایران به طور فعال به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اما پیشرفت‌های هسته‌ای آن با پاسخ غرب روبرو خواهد شد.

در گزارش هفته گذشته اکسیوس آمده که طی هفته‌های اخیر، دستگاه اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا مشغول بررسی اطلاعات جدیدی هستند که نگرانی‌هایی را در غرب در مورد فعالیت ایران در زمینه پیشرفت هسته‌ای ایجاد کرده است.

مقامات ارشد اسرائیلی مدعی هستند که مدل‌سازی کامپیوتری و سایر آزمایش‌های علمی دانشمندان ایرانی می‌تواند برای توسعه برنامه هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته و به ایران اجازه بدهد که در وقت صرفه‌جویی کند.

مقامات اسرائیلی و یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کردند که برنامه هسته‌ای ایران در دیدارهای این هفته یوآو گالانت (وزیر دفاع اسرائیل) در واشنگتن با جیک سالیوان (مشاور امنیت ملی کاخ سفید)، آنتونی بلینکن (وزیر خارجه) و لوید آستین (وزیر دفاع آمریکا) مورد بحث قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: «ما ۲۴ ساعت شبانه‌روز روی این موضوع کار کرده و دائماً با اسرائیل در این مورد مشورت می‌کنیم.» 

مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که دستور نتانیاهو به تزاچی هانگبی (مشاور امنیت داخلی) برای احیای کارگروه‌های مشترک، پس از دوره‌ای حدود یک و نیم ساله که فعالیت آن‌ها متوقف شده بود، صادر شد. همانطور که در کابینه‌های قبلی مرسوم بود، تقریباً هیچ هماهنگی در مورد نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران تحت شورای امنیت داخلی دفتر نخست‌وزیری وجود نداشت.

دو مقام سابق اسرائیلی آگاه گفتند که از زمان بازگشت نتانیاهو به قدرت در دسامبر ۲۰۲۲، موضوع هسته‌ای ایران به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. آن‌ها اذعان کردند که این موضوع ابتدا به دلیل دغدغه نتانیاهو درباره اصلاحات قضایی که او دنبال می‌کرد و بعداً به دلیل جنگ غزه مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

این مقامات سابق گفتند در ماه‌های اخیر، زمانی که اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست آمد، برخی از مقامات سابق ارشد در سیستم دفاعی اسرائیل که با نتانیاهو نزدیک هستند، نسبت به نادیده‌گرفته‌شدن این موضوع به نخست‌وزیر و تیم او ابراز نگرانی کردند. یکی از منابع اسرائیلی گفت: «به نظر می‌رسد اخیراً اهمیت موضوع بالاخره درک شده و آن‌ها شروع به رسیدگی جدی به این مسئله کرده‌اند».

به دنبال دستور نتانیاهو، شش کارگروه تشکیل شده که شورای امنیت داخلی مسئولیت مدیریت فرآیند و اطمینان از اجرای آن را برعهده دارد. یک تیم به رهبری موساد با موضوع برنامه هسته‌ای ایران و به ویژه فعالیت‌های احتمالی آتی سروکار دارد.

یک مقام اسرائیلی گفت که تیم دیگری به رهبری شین‌بت مسئول عملیات نفوذ ایران در جامعه اسرائیل است که طی سال گذشته افزایش یافته است.

تیم‌های دیگر با هماهنگی اطلاعاتی و سایبری و همچنین فعالیت‌های ایران در منطقه با حزب‌الله، حوثی‌های یمن و نیروهای مقاومت عراقی و سوری سروکار دارند.

به گفته منابع، انتظار می‌رود در اواسط جولای، هیئتی بلندپایه از اسرائیل به رهبری هانگبی برای گفتگو در کاخ سفید درباره ایران به عنوان بخشی از گروه مشورتی راهبردی آمریکا و اسرائیل به واشنگتن سفر کند.