به گزارش اکوایران، با ادامه جنگ در غزه، درگیری‌های سیاسی در اسرائیل شدت بیشتری می‌یابد و مهارت‌های بقای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر حیله‌گر، اما به‌طور فزاینده‌ای محاصره‌شده را به چالش می‌کشد.

نتانیاهو در این ماه یک رودست سیاسی به دولت بایدن زد و مدعی شد که ایالات متحده در حال ایجاد تاخیر در ارسال محموله‌های عمده تسلیحات به اسرائیل است. اما این بمب این هفته توسط یوآو گالانت وزیر دفاع خنثی شد، که برای گفتگو از واشنگتن بازدید کرد و مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که مشکل حل شده است.

در همین حال، نتانیاهو توسط دو نخست‌وزیر سابق، ایهود باراک و ایهود اولمرت در مقالاتی مورد انتقاد تند قرار گرفت. باراک و دیگر اسرائیلی‌های برجسته گفتند که نتانیاهو باید از سخنرانی در کنگره آمریکا در ماه آینده منع شود، زیرا او نماینده اکثر اسرائیلی‌ها نیست.

اولمرت در جلسه‌ای نتانیاهو را به شدت مورد انتقاد قرار داد و نخست وزیر را به غروری متهم کرد که مانع پیش‌بینی حمله حماس در 7 اکتبر شده بود. او به صراحت گفت: «در حال حاضر چیزی نمی توانیم به دست آوریم که ارزش ادامه جنگ را داشته باشد.»

به نوشته واشنگتن پست، ائتلاف حکومتی نتانیاهو نیز در این هفته از دو جهت در داخل تحت فشار قرار گرفت. دادگاه عالی اسرائیل حکم داد که یهودیان افراطی ارتدوکس نباید از خدمت سربازی معاف شوند، موضعی که برخی از اعضای کابینه اسرائیل از آن حمایت می‌کنند و برخی دیگر با آن مخالف هستند. و گالانت طرح‌های انتقالی پس از جنگ برای غزه را که تحت عنوان «پلن روز بعد» توصیف شده و نتانیاهو از آن حمایت نمی‌کند، ادامه داد.

حل مناقشه بر سر محموله‌های تسلیحاتی آمریکا و اسرائیل اتفاقی مهم بود، به ویژه به این دلیل که گالانت بر شکاف سیاسی که نخست وزیرش ایجاد کرده بود غلبه کرد. نتانیاهو در ویدئویی در 18 ژوئن مدعی شده بود که ایالات متحده عمدا تحویل تسلیحات اصلی را کند می‌کند، و بمب‌های 2000 پوندی که بایدن به دلیل آسیب به غیرنظامیان ارسال آن‌ها را متوقف کرده است. گالانت و مقامات ایالات متحده در این هفته بار دیگر تحویل محموله‌های مهم تسلیحاتی، از مهمات گرفته تا موتورهای تانک‌ها و جت‌های جنگنده F-35 را تایید کردند.

جنگنده اف 35 ارتش اسراییل پایگاه نواتیم

پس از این گفتگوها، یک مقام ارشد دولت با خبرنگاران صحبت کرد و از گالانت «به خاطر رویکرد حرفه‌ای اش به همه مسائل شراکت امنیتی بین اسرائیل و ایالات متحده» تشکر کرد. این مقام «انتقال مهمات و سیستم‌های نظامی به اسرائیل» را، به غیر از بمب‌های 2000 پوندی تایید کرد.

اما شاید مهم‌ترین موضوعی که گالانت در طول سفرش در مورد آن گفتگو کرد ولی علنی نشد، طرح تفصیلی برای انتقال پس از جنگ در غزه بود. حتی اگر توافق آتش بس و آزادی اسرا موفق نشود، این طرح پیش خواهد رفت.

طرح انتقالی غزه که در واشنگتن با گالانت مورد بحث قرار گرفت توسط یک کمیته راهبری به ریاست ایالات متحده و شرکای عرب میانه رو نظارت خواهد شد. یک نیروی بین‌المللی - به طور بالقوه شامل نیروهایی از مصر، اردن، امارات متحده عربی و مراکش - بر امنیت نظارت می‌کند و نیروهای آمریکایی فرماندهی و کنترل و تدارکات را از خارج از غزه، احتمالاً در مصر، تامین می‌کنند. به تدریج، یک نیروی فلسطینی مسئولیت امنیت محلی را بر عهده می‌گیرد.

گالانت و مقامات ایالات متحده موافق هستند که این نیروی امنیتی فلسطینی باید تحت یک برنامه امنیتی موجود برای تشکیلات خودگردان فلسطینی آموزش ببینند به رهبری ژنرال مایکل فنزل، که به عنوان هماهنگ کننده امنیتی اسرائیل و تشکیلات خودگردان، در بیت المقدس مستقر است. گالانت در اینجا نظر ارتش اسرائیل را منعکس می‌کند، حتی اگر نتانیاهو ​​مخالف نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه پس از جنگ باشد.

مقامات آمریکایی به من گفتند که از ابتکار عمل گالانت حمایت می‌کنند، اما دولت‌های میانه‌رو عرب از آن حمایت نخواهند کرد مگر اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین مستقیماً دخیل باشد و به این نیروها مشروعیت بدهد. آنها همچنین هشدار می‌دهند که اعراب میانه‌رو خواهان چیزی هستند که سعودی‌ها آن را «افق سیاسی» به سوی یک کشور نهایی فلسطین می‌خوانند، چیزی که گالانت می‌گوید او و اکثر اسرائیلی‌ها از آن حمایت نمی‌کنند.

طرح انتقال غزه طی مراحلی اجرا می شود که از شمال غزه شروع می‌شود و با بهبود شرایط به سمت جنوب گسترش می‌یابد. گالانت ایجاد «حباب‌های» امنیتی را در نظر دارد که در نهایت 24 منطقه اداری غزه را در بر بگیرد. مقامات دولت بایدن از این ایده حمایت می کنند، اما تردید دارند که این حباب‌های امنیتی به سرعت گسترش یابند.

این طرح ها فرض می‌کنند که حماس به اندازه کافی به عنوان یک نیروی نظامی تضعیف شده است که نمی‌تواند حملات گسترده ای را انجام دهد، کاری که رهبران نظامی اسرائیل معتقدند تا حد زیادی آن را انجام داده‌اند. اما یکی از مقامات آمریکایی به من گفت که یک نیرو «مثل حماس» اکنون امنیت را برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در شمال غزه تامین می‌کند.

گالانت همچنین درباره تلاش‌های دولت بایدن برای جلوگیری از جنگ بین اسرائیل و لبنان صحبت کرد. برت مک گورک و آموس هوخشتاین، مقامات ارشد شورای امنیت ملی خاورمیانه، توافقنامه آتش بسی را برای لبنان منعقد کرده اند که به گفته مقامات می‌تواند به محض برقراری آتش بس در غزه اجرا شود. توافق لبنان خواستار خروج نیروهای رضوان حزب الله از شمال به خطی تقریباً موازی با رودخانه لیتانی و توافق اسرائیل برای اصلاح مرزها است که حزب الله سال‌ها خواستار آن بوده است.

این مقام آمریکایی گفت: «همه قطعات برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از جنگ در لبنان وجود دارد». دو عامل غیر قابل کنترل، رهبران اسرائیل و حماس، نتانیاهو و یحیی سنوار هستند.

اما نتانیاهو فشار سیاسی فزاینده‌ای را برای حرکت به سمت پایان بازی در غزه می‌بیند. به نظر می‌رسد که تلاش او برای مقصر دانستن بایدن برای تاخیرهای عمده تسلیحاتی در این هفته شکست خورده است و رقبای سیاسی او در حال متحد شدن هستند. نتانیاهو همیشه یک سیاستمدار فرز بوده که توانایی تغییر چهره دارد. گزینه‌های او برای بقای سیاسی در حال محدود شدن است.