به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر، رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ را شکست دهد، و هیچ نشانه‌ای مبنی بر کناره‌گیری از رقابت‌ها پس از عملکرد ضعیف مناظره‌ای که دموکرات‌های دیگر را ناامید کرد، نشان نداد.

بایدن یک روز پس از رویارویی رودررو با رقیب جمهوری‌خواه خود که به‌عنوان شکستی برای رئیس جمهور ۸۱ ساله تلقی شد، در یک گردهمایی گفت: «می‌دانم که من یک مرد جوان نیستم، که توضیح واضحات است.» 

او در حالی که جمعیت شعار «چهار سال دیگر» سر می‌دادند، گفت: «من مثل سابق راحت راه نمی‌روم، مثل گذشته شیوا صحبت نمی‌کنم، مثل گذشته خوب مناظره نمی‌کنم.» 

بایدن گفت:«اگر با تمام وجودم باور نداشتم که می‌توانم این مسئولیت را انجام دهم، دوباره نامزد نمی‌شدم.» 

به نوشته رویترز، لغزش‌های کلامی و پاسخ‌های گهگاه نامفهوم بایدن در مناظره، نگرانی رای‌دهندگان در مورد اینکه او ممکن است برای یک دوره چهارساله دیگر مناسب نباشد را تشدید کرد و برخی از دموکرات‌ها را به طرح این سوال واداشت که آیا می‌توانند در مدت باقیمانده او را به عنوان نامزد خود در ۵ نوامبر جایگزین کنند. 

به نوبه خود، ترامپ 78 ساله در طول مناظره یک سری دروغ‌ها را مطرح کرد و سؤالات را منحرف کرد، و نگرانی‌هایی را در مورد تناسب خود برای تصدی پست ایجاد کرد، اما بیشتر تمرکز پس از آن دقیقاً روی بایدن بود، به‌ویژه در میان دموکرات‌ها.

حکیم جفریس، رهبر حزب دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا هنوز به نامزدی بایدن ایمان دارد یا خیر، از پاسخ مستقیم خودداری کرد.

سایر دموکرات‌ها نیز در پاسخ به این سؤال که آیا بایدن باید در رقابت‌های انتخاباتی بماند یا خیر، تعلل کردند. جک رید، سناتور دموکرات گفت: «این تصمیم رئیس جمهور است.

کمپین بایدن اعلام کرد که 14 میلیون دلار در روزهای پنجشنبه و جمعه جمع آوری کرده و بهترین ساعت جمع آوری کمک‌های مالی بلافاصله پس از مناظره پنجشنبه شب بوده است. ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که در شب مناظره 8 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

یکی از نقاط روشن احتمالی برای بایدن این بود که داده‌های بینندگان نشان داد که تنها 48 میلیون آمریکایی این مناظره را تماشا کردند، که بسیار کمتر از 73 میلیونی است که آخرین رویارویی نامزدها در سال 2020 را تماشا کردند.

سه ستون‌نویس از بخش نظرات چپ‌گرای نیویورک تایمز از بایدن خواستند از رقابت خارج شود.

یکی از حامیان مالی بایدن پیش‌بینی کرد که برخی از دموکرات‌ها درخواست‌های کناره‌گیری او را مجدداً بررسی خواهند کرد.

این به حزب زمان می‌دهد تا نامزد دیگری را در کنوانسیون ملی خود که در 19 آگوست آغاز می‌شود انتخاب کند - یک روند درهم و برهم که ممکن است کامالا هریس، اولین معاون زن سیاه‌پوست کشور، را در مقابل فرمانداران و دیگر مقامات را به عنوان جایگزین‌های ممکن معرفی کند. 

مقامات دموکرات این احتمال را نادیده گرفتند.

میچ لندریو، رئیس مشترک ستاد انتخاباتی بایدن در شبکه سی ان ان گفت: «به احتمال زیاد این اتفاق نمی‌افتد.» 

یکی از کارکنان کمپین که خواست نامش فاش نشود، گفت که از عملکرد بایدن ناامید شده‌اند و امیدوارند که این موضوع استراتژیست‌های ارشد را وادار کند تا در رویکرد خود تجدید نظر کنند.

اما دستیاران و متحدان دیگر به طور خصوصی گفتند که فکر نمی‌کنند ضربه مناظره او را به عنوان نامزد حزب تهدید کند.

نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان و دیگر دموکرات‌های ارشد - از جمله جانشین‌های احتمالی مانند گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا - گفتند که بایدن را رها نمی‌کنند.