به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که در حال تهیه یک «طرح جامع» برای چگونگی پایان یافتن جنگ با روسیه توسط کیف است.

رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس خبری در کی‌یف در کنار ناتاسا پیرک موسار، رئیس جمهور اسلوونی، گفت: «برای ما بسیار مهم است که برنامه‌ای برای پایان دادن به جنگ نشان دهیم که اکثریت جهان از آن حمایت خواهند کرد. این مسیر دیپلماتیکی است که ما روی آن کار می کنیم.»

به گزارش الجزیره، در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین اوکراین و روسیه وجود ندارد و بر اساس اظهارات عمومی زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، زمانی که صحبت از شرایط یک راه‌حل صلح بالقوه به میان می‌آید، دو طرف از هم دور به نظر می‌رسند.

اوکراین بارها گفته است که روسیه باید قبل از شروع مذاکرات صلح، نیروهای خود را از قلمرو شناخته شده بین المللی خود - از جمله شبه جزیره کریمه که مسکو در سال 2014 ضمیمه خاک خود کرد - خارج کند.

در همین حال، پوتین که در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد، از اوکراین می‌خواهد که با تخلیه مناطق بیشتری در شرق و جنوب خود که روسیه اکنون آن را اشغال کرده است، عملاً تسلیم شود.

زلنسکی اوایل ماه جاری میزبان یک نشست بین‌المللی بزرگ در سوئیس بود که روسیه به آن دعوت نشده بود.

زمان زیادی نداریم

بیش از 90 کشور رهبران و مقامات ارشد خود را به این اجلاس دو روزه فرستادند و اکثریت قریب به اتفاق با بیانیه نهایی موافقت کردند که بر لزوم احترام به «تمامیت ارضی» اوکراین در هر حل و فصلی تاکید می‌کرد.

اما برخی از کشورهای کلیدی که در آن شرکت کردند، مانند هند، موافقت نکردند و برخی دیگر، مانند متحد روسیه، چین، در اعتراض به دعوت نشدن مسکو، اجلاس را تحریم کردند.

نیروهای روسیه به آرامی در میدان نبرد پیشروی می‌کنند و ادعا می‌‌کنند که روز جمعه یک روستای کوچک دیگر در خط مقدم را تصرف کرده‌‌اند. مسکو در حال حاضر حدود 25 درصد از اوکراین را اشغال کرده است و در سال 2022 ادعا کرد که چهار منطقه دیگر را ضمیمه کرده است که هیچ یک از آنها به طور کامل توسط آن کنترل نمی‌شود.

روز پنجشنبه، در نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل، زلنسکی گفت که در عرض چند ماه «برنامه مفصلی» را برای پایان دادن به جنگ ارائه خواهد کرد. او با اشاره به میزان بالای تلفات در میان سربازان و غیرنظامیان گفت: «ما زمان زیادی نداریم.»

خشم از آمریکا

روسیه روز جمعه به ایالات متحده هشدار داد که پروازهای پهپادهای شناسایی این کشور بر فراز دریای سیاه خطر منجر به درگیری نظامی «مستقیم» را در پی دارد و این تهدید را چند روز پس از اینکه واشنگتن را با عصبانیت مسئول حمله موشکی به کریمه دانست، صادر کرد.

حمله اوکراین به بندر سواستوپل ضمیمه روسیه در روز یکشنبه خشم مسکو را برانگیخت و کیف را به استفاده از موشک‌های ATACMS مجهز به مهمات خوشه‌ای توسط آمریکا متهم کرد.

چهار نفر از جمله دو کودک بر اثر سقوط قطعات موشک بر فراز شهر کشته شدند که وزارت خارجه کرملین آن را «جنایت خونین» خواند.

روز جمعه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که «تکرار افزایش پرواز هواپیماهای بدون سرنشین استراتژیک ایالات متحده را بر فراز آب‌های دریای سیاه» که کریمه را احاطه کرده است، مشاهده کرده است.

طبق این بیانیه، هواپیماهای بدون سرنشین در حال انجام «تجسس» و ارائه اطلاعات برای تسلیحات اوکراینی ارائه شده توسط غرب هستند که کیف قصد دارد از آنها برای حمله به اهداف روسیه استفاده کند.

وزارت دفاع روسیه افزود چنین پروازهایی «خطر رویارویی مستقیم» بین ناتو و روسیه را افزایش می‌دهد و به ارتش دستور داده شده تا «پاسخ عملیاتی» را آماده کند.