به گزارش اکوایران، هزاران مرد یهودی افراطی ارتدوکس در جریان تظاهرات اعتراضی علیه حکم دادگاه عالی برای شروع ثبت نام برای خدمت سربازی با پلیس اسرائیل در مرکز بیت المقدس درگیر شدند.

تصمیم مهم هفته گذشته که به کابینه دستور داد تا فراخواندن مردان افراطی ارتدوکس را آغاز کند، می‌تواند منجر به فروپاشی ائتلاف حکومتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، آن هم در میانه جنگ در غزه، شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، ده‌ها هزار مرد در یک محله ارتدوکس‌‌نشین در اعتراض به این دستور تجمع کردند. اما پس از تاریک شدن هوا، جمعیت به سمت بیت‌المقدس مرکزی رفت و به خشونت روی آورد.

پلیس اسرائیل گفت معترضان با پرتاب سنگ به خودروی یکی از وزیران کابینه افراطی ارتدوکس حمله کردند. برای متفرق کردن جمعیت از ماشین‌های آبپاش و پلیس سوار بر اسب استفاده شد. اما تظاهرات اواخر روز یکشنبه هنوز تحت کنترل نبود.

خدمت سربازی برای اکثر مردان و زنان یهودی در اسرائیل اجباری است. اما احزاب افراطی ارتدوکس قدرتمند از نظر سیاسی برای پیروان خود معافیت‌هایی کسب کرده‌اند تا از خدمت سربازی معاف باشند و در عوض در مدرسه‌های مذهبی تحصیل کنند.

این توافق طولانی مدت باعث ایجاد نارضایتی در بین عموم اسرائیلی‌ها شده - احساساتی که در طول جنگ هشت ماهه علیه حماس قوی‌تر شده است. بیش از 600 سرباز در جنگ کشته شده‌اند و ده‌ها هزار نیروی ذخیره فعال شده‌اند و شغل‌ها، کسب‌وکارها و زندگی‌شان را تغییر داده‌اند.

احزاب اولترا ارتدوکس و پیروان آنها می‌گویند که وادار کردن مردانشان به خدمت در ارتش، شیوه زندگی نسل‌های قدیمی آنها را از بین می‌برد. اوایل یکشنبه، هزاران مرد در یک میدان ازدحام کردند و به نمازهای دسته جمعی پیوستند. بسیاری از آنها تابلوهایی در دست داشتند که از کابینه انتقاد می‌‌کرد. یکی از آنها می‌گفت: «حتی یک مرد هم نباید برای ارتش فراخوانده شود.»

احزاب افراطی ارتدوکس اعضای کلیدی ائتلاف حکومتی نتانیاهو هستند و در صورت تصمیم به ترک کابینه می‌توانند موجب برگزاری انتخابات زودهنگام شوند.

رهبران حزب نگفته‌اند که آیا کابینه را ترک خواهند کرد یا خیر. انجام این کار می‌تواند مخاطره آمیز باشد، زیرا محبوبیت ائتلاف نتانیاهو از زمان حمله 7 اکتبر حماس که جرقه جنگ را آغاز کرد، کم شده است.