به گزارش اکوایران، اسرائیل به فلسطینی‌ها دستور داده است که از خان یونس فرار کنند و به احتمال زیاد حمله جدیدی را انجام خواهد داد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه دستور تخلیه دسته جمعی فلسطینی‌ها از بخش عمده‌ای از خان یونس را صادر کرد که نشانه‌‌ای از این است که ارتش اسرائیل احتمالاً حمله زمینی جدیدی را به دومین شهر بزرگ نوار غزه انجام خواهند داد.

به نوشته بلومبرگ، این دستور نشان می‌دهد که خان یونس آخرین هدف حملات اسرائیل به بخش‌هایی از غزه خواهد بود که قبلاً در جنگ به آن حمله کرده بود، در حالی که این رژیم به دنبال جلوگیری از سازماندهی مجدد حماس است. بسیاری از خان یونس در اوایل سال جاری در یک حمله طولانی نابود شد، اما تعداد زیادی از فلسطینی‌ها برای فرار از حمله دیگر اسرائیل به جنوبی‌ترین شهر غزه، رفح، به عقب برگشتند.

این تخلیه زمانی انجام شد که اسرائیل مدیر بیمارستانی را که زمانی بزرگ‌ترین بیمارستان غزه بود، پس از هفت ماه بازداشت بدون اتهام یا محاکمه آزاد کرد. اسرائیل مدعی شد که از این بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی حماس استفاده شده است، اما او و سایر مقامات بهداشتی فلسطین آن را رد کرده‌اند. او گفت که او و سایر بازداشت شدگان تحت شرایط سخت و شکنجه بودند.

تصمیم برای آزادی محمد ابو سلمیه، سؤالاتی را در مورد ادعاهای اسرائیل در مورد بیمارستان شفا که نیروهای اسرائیلی از زمان آغاز جنگ با حماس دو بار به آن حمله کرده‌اند، ایجاد کرد. این بیمارستان پس از حملات به شدت آسیب دید.

آزادی ابو سلمیه غوغایی در طیف سیاسی اسرائیل برانگیخت. دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو آن را «یک اشتباه بزرگ» خواند. وزرای کابینه و رهبران اپوزیسیون ابراز خشم کردند و اصرار داشتند که ابو سلمیه در استفاده ادعایی حماس از بیمارستان نقش داشته است، اگرچه سرویس‌های امنیتی اسرائیل به ندرت زندانیان را در صورتی که مشکوک به ارتباط با نیروهای حماس باشند، آزاد می‌کنند.

دستور تخلیه روز دوشنبه نیمه شرقی خان یونس و بخش وسیعی از گوشه جنوب شرقی نوار غزه را شامل می‌شود. در اوایل روز، ارتش اعلام کرد که رگبار راکت از غزه از خان یونس شلیک شده است.

با فرا رسیدن شب، مردم با پای پیاده در کنار وسایل نقلیه حرکت می‌کردند و شروع به خروج از منطقه کردند. زنی یک چمدان غلتان با دختر بچه‌ای که بالای سرش سوار بود را می‌کشید.

یک زن آواره، زینب ابوجزار، در حالی که اشک‌هایش را مهار می‌کرد، گفت: «ما پیامی در تلفن‌های همراه خود برای تخلیه دریافت کردیم. به این بچه‌ها نگاه کنید، چگونه راه می‌روند. ما ماشینی برای سوار شدن پیدا نکردیم.»

اسرائیل به مردم گفت که به مواسی، منطقه ساحلی که توسط ارتش اسرائیل به عنوان منطقه امن تعیین شده و پر از چادرهای شلوغ و غیربهداشتی است، حرکت کنند.

دستور ارتش اسرائیل حاکی از آن بود که حمله جدید به خان یونس قریب الوقوع است. نیروهای اسرائیلی در اوایل سال جاری برای هفته‌ها در خان یونس جنگیدند و با ادعای نابودی گردان‌های حماس از این منطقه عقب‌نشینی کردند. اما در جاهایی که ارتش ادعاهای مشابهی را مطرح کرده است، حملات مجدد بر توانایی‌های حماس تأکید کرده است.

هفته گذشته، ارتش دستور تخلیه منطقه شمال غزه در شیجایه را صادر کرد و درگیری شدید به دنبال آن آغاز شد.

نتانیاهو روز دوشنبه گفت که ارتش در حال پیشرفت در جهت پایان دادن به مرحله نابودی حماس است. اما گفت که نیروها به «هدف قرار دادن بقایای آن در آینده ادامه خواهند داد.»

جنگ بیشتر در منطقه خان یونس می‌تواند دسترسی فلسطینیان به آب آشامیدنی مورد نیاز را با مشکل مواجه کند. در منطقه تخلیه شده یک خط آبی وجود دارد که اسرائیل پس از انتقادات در مورد قطع آب به این نوار در اوایل جنگ نصب کرد.

این منطقه همچنین اطراف گذرگاه کرم شالوم، گذرگاه اصلی امدادرسانی به جنوب غزه، و یک مسیر کمک رسانی در داخل خاکی است که اسرائیل گفته است از آن محافظت خواهد کرد.

اکثر جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و بسیاری از آنها چندین بار آواره شده‌اند. محدودیت‌های اسرائیل، جنگ و برهم زدن نظم عمومی مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه شده و به گرسنگی گسترده دامن زده و ترس از قحطی را برانگیخته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که دستور تخلیه جدید «فقط بار دیگر نشان می‌دهد که هیچ مکانی در غزه برای غیرنظامیان فلسطینی امن نیست.» او در بیانیه‌ای که خواستار آتش‌بس شد، گفت: «این توقف دیگری در این حرکت دایره‌ای مرگبار است که مردم غزه باید به طور منظم آن را انجام دهند.»

به نظر می‌رسد تصمیم برای آزادی ابو سلمیه و 54 زندانی فلسطینی دیگر به غزه برای آزاد کردن فضا در بازداشتگاه‌های پرجمعیت بوده است.

از آغاز جنگ، نیروهای اسرائیلی هزاران فلسطینی را در غزه و کرانه باختری اشغالی بازداشت کرده‌اند. بسیاری از آنها بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت به سر می‌برند.

ابو سلمیه در یک کنفرانس خبری گفت: «اسرای ما تحت انواع شکنجه‌ها در پشت میله‌ها قرار گرفته‌اند. تقریباً هر روز شکنجه وجود داشت.» او گفت که نگهبانان از باتوم برای ضرب و شتم بازداشت شدگان استفاده می‌کردند و با سگ آنها را به وحشت می‌انداختند. او گفت که دست و پای برخی از بازداشت شدگان به دلیل مراقبت‌های پزشکی ضعیف، قطع شده است. ابو سلمیه گفت که ضرب و شتم باعث خونریزی سرش شده و نگهبانان انگشت او را شکستند.

این اتهامات با سایر روایت‌های فلسطینی‌هایی که در بازداشتگاه‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند مطابقت دارد. نیروهای اسرائیلی در ماه نوامبر به بیمارستان شفا حمله کردند و ادعا کردند که حماس یک مرکز فرماندهی و کنترل دقیق در داخل آن ایجاد کرده است. ابوسلمیه و سایر کارکنان این اتهامات را رد کردند و اسرائیل را متهم کردند که بی‌احتیاطی هزاران بیمار و آوارگان را در آنجا به خطر انداخته است. ابو سلمیه در 22 نوامبر بازداشت شد.

پس از اولین حمله خود به بیمارستان شفا، ارتش تونلی را در زیر آن کشف کرد که به دو اتاق خالی منتهی می‌شد، و همچنین شواهدی مبنی بر اینکه نیروهای حماس اسرای مجروح را به این مرکز آورده بودند وجود داشت. اما شواهدی مبنی بر وجود یک پایگاه گسترده آنطور که ادعا می‌شد یافت نشد. اسرائیل از آن زمان به دیگر بیمارستان‌های غزه به اتهامات مشابه حمله کرده و آنها را مجبور به تعطیلی یا کاهش چشمگیر خدمات کرده است.

در میان هیاهوی آزادی ابوسلمیه، ارگان‌های مختلف دولتی اسرائیل که مسئول بازداشت‌ها بودند، تلاش کردند تا یکدیگر را سرزنش کنند. دفتر نتانیاهو گفت که ابو سلمیه «باید در زندان بماند» و نخست‌وزیر دستور بررسی کامل نحوه آزادی را صادر کرده است. دفتر نتانیاهو می‌گوید این تصمیم «بدون اطلاع رده‌های سیاسی یا روسای سازمان‌ها» گرفته شده است.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل که پلیس و سرویس زندان این کشور را کنترل می‌کند، وزارت دفاع را مقصر دانست. دفتر یوآو گالانت وزیر دفاع گفت که آزادی زندانیان به عهده سرویس زندان و آژانس امنیت داخلی شین بت است. سرویس زندان گفت که این تصمیم توسط شین بت و ارتش گرفته شده است و سندی مبنی بر آزادی او منتشر کرد که توسط یک ژنرال ذخیره ارتش امضا شده بود.