به گزارش اکوایران، مردی که زمانی سبک رهبری خود را ژوپیتری -خدای خدایان در اسطوره‌شناسی رومی- توصیف می‌کرد، پس از بازی با آتش سیاسی و سوختن، اکنون شبیه ایکاروس -شخصیتی افسانه‌ای در اساطیر یونانی و کنایه از بلندپروازی و جاه‌طلبی شکست‌خورده- است.

ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز یکشنبه پس از موفقیت حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور، شکست خورد.

اجتماع ملی که زمانی به عنوان یک جنبش حاشیه‌ای تلقی می‌شد، اکنون می‌تواند پس از کسب 33 درصد آرا، قدرت را در اختیار بگیرد. و سپس به اولین حزب راست افراطی تبدیل خواهد شد که پس از جنگ جهانی دوم وارد دولت فرانسه می‌شود، اگرچه هیچ چیز قبل از دور دوم انتخابات در روز یکشنبه مشخص نیست. ائتلاف جناح چپ، جبهه مردمی جدید نیز عملکرد خوبی داشت و با 28 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، در همین حال، ائتلاف آنسامبل مکرون با 21 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت و بسیاری از اعضای اردوگاه او را به این فکر انداخت که رئیس جمهور چرا در وهله اول انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

گابریل آتال، نخست‌وزیر، خطاب به فرانسوی‌ها گفت: «امشب مانند هیچ شب دیگری نیست. راست‌های افراطی در دروازه‌های قدرت هستند». با این حال، هنوز راه درازی در پیش است.

سه بلوک رقیب

تنها 76 نامزد برای پارلمان دارای 577 کرسی روز یکشنبه انتخاب شدند: 39 نفر از حزب اجتماع ملی و متحدانش، 32 نفر از جبهه مردمی جدید و تنها دو قانونگذار از ائتلاف مکرون. بقیه کرسی‌ها در دور دوم آخر هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شوند، و پیش از آن انتظار می‌رود حجم زیادی از چانه‌زنی‌ها و مانورهای سیاسی انجام شود. این اتفاق می‌تواند تعیین کند که آیا واقعا یک تغییر زلزله‌وار در سیاست فرانسه در جریان است یا خیر. 

انتخابات فرانسه

این شرایط وضعیت بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرده است. تعداد نامزدهای کرسی‌هایی که باید در سه دور انتخابات تعیین شوند، ۳۰۶ کرسی در مقایسه با تنها ۸ کرسی در سال ۲۰۲۲ است.

فقط نامزدهایی که از آستانه 12.5 درصد رای عبور کنند به دور دوم راه می‌‌یابند. به طور معمول، اکثر حوزه‌های انتخابیه فقط دو نامزد را دارند، اما امسال برای اولین بار در تاریخ مدرن فرانسه تقریباً نیمی از کاندیداها به دور بعدی راه می‌یابند.

این رقابت‌های سه‌جانبه به نفع نامزدهایی است که در دور اول به برتری رسیدند و با برتری اجتماع ملی در بیش از نیمی از رقابت‌های دور دوم، برخی احزاب استراتژی‌هایی را برای مسدود کردن راست افراطی اتخاذ کرده‌اند. آنها زمان زیادی ندارند، زیرا کاندیداها باید قبل از سه‌‌‌شنبه شب تصمیم بگیرند که آیا نامزد خواهند شد یا نه.

جبهه مردمی جدید جناح چپ اعلام کرده است که برای کمک به جلوگیری از انتخاب نامزدهای راست افراطی، همه نامزدهایی را که در رتبه سوم قرار گرفتند، کنار می‌کشد. ائتلاف مکرون چندان واضح نبوده و تنها نخست وزیر او اصرار دارد که «هیچ رایی نباید به راست افراطی داده شود.»

در نهایت، همه اینها فقط در حد یک توصیه باقی می‌ماند، کناره‌گیری یا عدم کناره‌گیری به تک تک کاندیداها بستگی دارد، و رای‌دهندگان خودشان انتخاب خواهند کرد.

خطری برای نظم جهانی

این انتخابات پارلمانی مردم را در داخل کشور مجذوب خود کرده است. مشارکت استثنایی 67 درصد خود گویای آن است، اما بقیه جهان نیز باید به آن توجه جدی داشته باشند.

حزب راست افراطی مارین لوپن مارین لوپن به‌طور بدنامی نسبت با اتحادیه مخالف است و اگرچه دیگر از «فرکسیت» یا خروج فرانسه از اتحادیه اروپا صحبت نمی‌کند، اما مانیفست آن اساس پروژه اروپایی را زیر سؤال می‌برد.

انتخابات فرانسه مارین لوپن

اجتماع ملی روشن کرده است که به دنبال تضعیف اتحادیه و بازپس گیری کنترل بیشتر بر مرزها و حاکمیت است. هنگامی که به قدرت برسند، با همراهی جورجیا ملونی ایتالیا و ویکتور اوربان مجارستان به عنوان متحدان راست افراطی، برنامه‌های آنها برای اروپا می‌تواند وزن بسیار بیشتری داشته باشد.

اگر اجتماع ملی بر پارلمان مسلط شود، خبر خوبی برای رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین نیز خواهد بود. لوپن به طور مختصر از حمله مسکو به اوکراین انتقاد کرده است، او همچنین قبلاً وام هنگفتی از یک بانک روسی گرفته و به «تحسین خود از ولادیمیر پوتین» مباهات کرده است.

پیش از انتخابات، لوپن نقش رئیس جمهور در امور نظامی را زیر سوال برد. مکرون متعهد شده است که باقیمانده آخرین دوره ریاست جمهوری خود را که تا سال 2027 ادامه دارد، در قدرت بماند. طبق قانون اساسی، رئیس جمهور ریاست ارتش را بر عهده دارد و مکرون امکان اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین را رد نکرده است.

جردن باردلا، رهبر 28 ساله اجتماع ملی، قاطعانه گفته است که به عنوان نخست وزیر، به هیچ سرباز فرانسوی اجازه نمی‌دهد پا به اوکراین بگذارد و نظم قانون اساسی فرانسه را زیر سوال برده است.

در سال 2022، لوپن همچنین گفت که می‌خواهد شاخه نظامی ناتو را ترک کند اما حزب او از آن زمان عقب نشینی کرد و گفت تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، این اتفاق نخواهد افتاد.

حزب مکرون در حال حاضر در مجلس ملی، بدون اکثریت پس از نمایش ضعیف‌تر از حد انتظارش در انتخابات پارلمانی 2022، حکومت می‌کند و آن را مجبور می‌کند یا به دنبال ائتلاف برای تصویب قانون باشد یا از ابزار قانون اساسی برای تصویب قوانین استفاده کند.

اما عقب افتادن از چپ یا راست می‌‌تواند ناقوس مرگ دستور کار او باشد. باخت مکرون را مجبور می‌کند تا نخست‌وزیر را از هر حزبی که برنده می‌شود، معرفی کند و یک مخالف سیاسی را مسئول اداره دولت قرار دهد.

باردلا گفته است که تنها در صورتی حکومت خواهد کرد که حزبش اکثریت مطلق را به دست آورد و با توجه به اینکه دور اول نشان می‌دهد هیچ یک از احزاب این 289 کرسی ضروری را کسب نخواهند کرد، مشخص نیست چه کسی نخست‌وزیر خواهد شد.

این شرایط می‌تواند حداقل برای سال آینده یک بن‌بست سیاسی در فرانسه و یک بحران برای رئیس‌جمهور مکرون باشد، بحرانی مسلماً ساخته دست خودش.