به گزارش اکوایران، حوزه‌های رای‌گیری روز یکشنبه برای دور اول انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه باز می‌شود، انتخاباتی که می‌تواند ائتلاف میانه رو امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را کنار بزند و موجب شود تا او سه سال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری خود را در شراکتی ناخوشایند با راست افراطی باشد.

رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز می‌‌شود. فرانسه روند انتخاب 577 عضو مجلس ملی خود را از طریق رقابت‌های محلی در سراسر کشور و قلمرو فرامرزی آغاز می‌‌‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این انتخابات سه سال زودتر از آنچه لازم بود و سه هفته پس از شکست حزب رنسانس ماکرون توسط حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN)، حزب مارین لوپن، در انتخابات پارلمان اروپا، برگزار می‌شود.

دقایقی پس از شکست تحقیرآمیز، مکرون گفت که نمی‌تواند پیام ارسال شده از سوی رای‌‌‌دهندگان را نادیده بگیرد و تصمیم «جدی و دشوار» برای برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته است. اولین انتخابات زودهنگام فرانسه از سال 1997.

نتیجه هر چه که باشد، مکرون متعهد شده است تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه در سال 2027 در این سمت باقی بماند.

مجلس ملی مسئول تصویب قوانین داخلی - از حقوق بازنشستگی و مالیات گرفته تا مهاجرت و تحصیل - است در حالی که رئیس جمهور سیاست خارجی، اروپایی و دفاعی کشور را تعیین می‌‌‌کند.

وقتی رئیس جمهور و اکثریت مجلس متعلق به یک حزب باشند، اوضاع خوب پیش می‌رود. اگر اینگونه نباشد، کار دولت سخت می‌شود - چشم‌اندازی که می‌تواند پاریس را در حالی که آماده میزبانی المپیک تابستانی در ماه آینده می‌شود، تحت تأثیر قرار دهد.

فرانسه اخیراً دارای چنین دولتی - معروف به «همزیستی» - بود، زمانی که رئیس جمهور دست راستی ژاک شیراک، انتخابات زودهنگام برگزار کرد و مجبور شد یک سوسیالیست به نام لیونل ژوسپن را به عنوان نخست وزیر منصوب کند که به مدت پنج سال در این سمت باقی ماند.

دور اول انتخابات نامزدهای ضعیف‌‌‌تر را در آستانه دور دوم یکشنبه آینده حذف می‌کند. اگر نامزدی اکثریت مطلق آرا را در اولین رای‌گیری با مشارکت ۲۵ درصدی به دست آورد، کرسی را به دست می‌‌آورد. به طور معمول، تنها تعداد انگشت شماری از نمایندگان از این طریق انتخاب می‌شوند. اکثر آنها به دور دوم می‌‌روند.

تنها کسانی که بیش از 12.5 درصد از آراء رای دهندگان ثبت نام شده را به دست آورند، مجاز به شرکت در دور دوم هستند. اغلب این موضوع بین دو نامزد، اما گاهی اوقات بین سه یا چهار نامزد رخ می‌دهد. برخی از کاندیداها در این مرحله کنار می‌روند تا به متحدان خود شانس بیشتری برای پیروزی بدهند.

اکثر رأی دهندگان یکی از سه بلوک را انتخاب می‌‌کنند: اتحاد راست افراطی به رهبری اجتماع ملی. حزب جدید جبهه مردمی (NFP)، یک ائتلاف جناح چپ که اخیراً تشکیل شده است و گروه مرکزگرای مکرون.

بلوک اجتماع ملی توسط جردن باردلا، رهبر 28 ساله حزب انتخاب شده توسط لوپن، رهبری می‌شود. لوپن تلاش کرده است تصویر حزبی را که به طور تاریخی مملو از نژادپرستی و یهودستیزی است و تحت رهبری چندین دهه پدرش ژان ماری لوپن، گسترش یافته، اصلاح کند.

تا همین اواخر، چشم انداز یک دولت راست افراطی غیرقابل تصور بود. در گذشته، احزاب اپوزیسیون در تلاش برای ممانعت از ورود اجتماع ملی- تحت نام قبلی آن، جبهه ملی - از ورود به دولت، ائتلاف‌های مصلحتی انجام داده‌اند. اکنون، ظرف چند هفته، باردلا می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه و جوان‌ترین نخست‌وزیر اروپا در بیش از دو قرن اخیر شود.

در سمت چپ، گروهی از احزاب که قبلاً متلاشی شده بودند، اخیراً با هم متحد شده‌اند تا جبهه مردمی جدید را تشکیل دهند. ائتلافی برای احیای جبهه مردمی اصلی که مانع از به دست آوردن قدرت فاشیست‌‌ها در سال 1936 شد.

 ائتلاف گسترده‌تر از چهره‌های رادیکال‌تری مانند ژان لوک ملانشون، نامزد سه‌بار ریاست‌جمهوری و رهبر حزب تسلیم‌ناپذیر فرانسه و همچنین رهبران میانه‌روی مانند رافائل گلوکسمن از پلس پابلیک تشکیل می‌شود.

در همین حال، گابریل آتال، نخست‌وزیر فرانسه، که تنها در ماه ژانویه از سوی مکرون به سمت خود منصوب شد، نماینده ائتلاف آنسامبل میانه‌روی مکرون است. طبق گزارش‌ها، آتال یکی از آخرین افراد حلقه نزدیک مکرون بود که متوجه شد انتخابات زودهنگام قریب‌الوقوع است.

رای‌گیری ساعت 20 به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود نتایج کامل اوایل دوشنبه اعلام شود.