به گزارش اکوایران، یک روز پس از آن که امانوئل مکرون فرانسه را با برگزاری انتخابات زودهنگام حیرت زده کرد، یک حقیقت ناراحت کننده در نشست اضطراری مقامات ارشد مطبوعاتی دولتی آشکار شد: آن‌ها باید وضعیت رئیس جمهور عمیقاً نامحبوبشان را در آنچه عملا تبدیل به همه‌پرسی برای رهبری او شده مدیریت کنند.

سورپرایز ناخواسته‌؛ وقتی ماکرون از چشم می‌افتد

به گفته سه نفری که در گردهمایی 10 ژوئن شرکت کردند و به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، روسای ارتباطات الیزه اعتراف کردند که هیچ نظرسنجی یا داده‌ای ندارند که نشان دهد نامزدها باید علناً خود را با مکرون هماهنگ کنند تا کرسی‌های خود را حفظ کنند. مکرون نه تنها سورپرایز ناخواسته‌ای را برای بسیاری از نزدیک‌ترین دستیارانش ایجاد کرده ، بلکه بیم آن می رود که برند او سمی باشد.

به گزارش بلومبرگ، رئیس‌جمهور چنان مشکل‌‌آفرین تلقی می‌شود که ده‌ها قانون‌گذار که در همان روزهای اولیه به او پیوستند ، حالا او را در هیچ کجا نمی‌خواهند.

حتی متحدان وفادار او- افراد سنگین وزن مانند برونو لومر وزیر دارایی، جرالد دارونین وزیر کشور و نخست وزیر گابریل آتال - فاصله خود را از او حفظ می‌‌کنند.

ریسک «جنگ داخلی» و تاکتیک‌های شکست‌خورده ماکرون

این که چگونه رهبر 46 ساله را وادار کنند کمتر جلب توجه کند، در حالی که رفتار او مدام غیرعادی‌تر می‌شود، چالش‌برانگیزتر شده است. همین هفته او در یک مصاحبه پادکستی تقریباً دو ساعته با ملت صحبت کرد و هشدار داد در صورت پیروزی جناح راست افراطی و یا جناح چپ ریسک یک «جنگ داخلی» وجود دارد. رقیب اصلی او، مارین لوپن، این اظهارات را «ترسناک» خواند.

مارین لوپن

آخرین نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد برتری حزب اتحاد ملی لوپن در حال پیشروی است از این استدلال حمایت می‌کند که تاکتیک‌های مکرون در حال شکست است.

دو هفته پس از اعلام عجولانه او برای انتخابات، اکثر نامزدهای طرفدار دولت تصویر مکرون را در پوسترها یا آگهی‌های تبلیغاتی خود درج نکرده‌اند.

ادوار فیلیپ که در کابینه اولیه مکرون به عنوان نخست وزیر خدمت می‌کرد، به شبکه BFMTV گفت: «بله، یک طرد شدگی درباره رئیس جمهور وجود دارد.»

این دردسر البته در طول زمانی طولانی شکل گرفت.

ماه عسل کوتاه

در حالی که رشد سریع مکرون از یک اخلالگر به رئیس جمهور در سال 2017 با استقبال گسترده مواجه شد ماه عسل کوتاه بود. سبک رهبری ساسله مراتبی او در نهایت حزب را تضعیف کرد و این به این معنی است که بسیاری از فرانسوی‌ها او را به خاطر هر چیزی که معتقدند در کشور اشتباه است سرزنش می‌کنند.

با توجه به اینکه مکرون مرکز گسترده سیاست فرانسه را اشغال کرده است، بسیاری از رای دهندگان اکنون آماده به نظر می‌رسند که به سمت حاشیه‌ها بروند.

به گفته یکی از نزدیکان او، طبیعی است که بسیاری از نامزدها از تصویر او استفاده نکنند و انتخابات مربوط به مجلس است نه ریاست جمهوری. این شخص احتمال شکست را تصدیق کرد اما افزود که فقط دیکتاتورها هستند که ریسک نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور قول داده است، بدون توجه به این که تا چه اندازه شکست بدی بخورد، تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2027 در سمت خود باقی بماند، اگرچه برخی از ناظران با توجه به اینکه او چقدر غیرقابل پیش‌بینی بوده است، شروع به زیر سوال بردن این فرض کرده‌اند.

رئیس بی مقدار

اگر مکرون ضعیف شود، احتمالاً در نهایت تنها مسئول امور خارجی و دفاع خواهد بود. نخست وزیر مسئول مسائل داخلی از جمله سیاست‌های پلیسی و مالی خواهد بود - و اگر لوپن اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، آن شخص دست راست او، جردن باردلا خواهد بود.

فرانسه روسیه

بازارها به دلیل این تحولات وحشت زده شده‌اند و هر دو سلف ماکرون - نیکلا سارکوزی جناح راست و فرانسوا اولاند سوسیالیست - او را به خاطر هرج و مرجی که به راه انداخته مورد انتقاد قرار داده‌‌اند. او همچنان بر این باور است که نه تنها تصمیم درستی گرفته که پس از شکست سخت حزبش در انتخابات پارلمان اروپا، رای گیری زودهنگام برگزار شود، بلکه انتخاب دیگری نیز وجود نداشته است.

مکرون معتقد است که دولت قرار بود در هر صورت در پاییز سقوط کند، به دلیل رای عدم اعتماد که به طور گسترده توسط اپوزیسیون اعلام شد در پاییز سقوط کند و اصرار دارد که انتخابات پارلمان مسائل را «روشن خواهد کرد.»

در حالی که این موضوع شوک‌آور بود، این اقدام از سال 2022، زمانی که مکرون برای دومین بار پیروز شد اما نتوانست اکثریت مطلق را در مجلس ملی به دست آورد، در محافل سیاسی پاریس مورد بحث قرار گرفت.

سقوط سریع شمشیر داموکلس

الئونور کارویت، قانونگذار ارشد حزب رنسانس مکرون در مصاحبه‌‌ای گفت: «همه ما می‌‌دانستیم شمشیر داموکلس بالای سرمان است. فقط انتظار نداشتیم به این سرعت سقوط کند.»

به گفته افراد آشنا با گفتگوهای خصوصی، وقتی شمشیر سقوط کرد، آتال و استفان سژورنه وزیر امور خارجه از جمله کسانی بودند که از مکرون خواستند در پشت صحنه باقی بماند.

آنها استدلال کردند که کمپین باید بسیار متفاوت از انتخابات اتحادیه اروپا و رای گیری قبلی مجلس قانونگذاری باشد که در آن مکرون تمام وزن سیاسی خود را پشت سر نامزدهای مرتبط با دولت انداخته بود.

مکرون متوجه شد اما توجهی نکرد.

الیزه به تماس با نامزدها برای ارائه حمایت سیاسی ادامه می‌دهد. یک قانونگذار طرفدار مکرون که خواست نامش فاش نشود، گفت که اخیراً فردی از کاخ با او تماس گرفته و پیشنهاد فرستادن یک وزیر ارشد را برای کمک به او در مبارزات انتخاباتی داده است.

قانونگذار از این پیشنهاد تشکر کرده اما مودبانه آن را رد کرد.