به گزارش اکوایران، اسرائیل در حال آماده شدن برای امتحان یک مدل آزمایشی برای اداره غزه پس از جنگ، با ایجاد یک سری «حباب‌ها» است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عاری از حماس باشند، اما بسیاری از افرادی که در مورد این طرح‌ها مطلع شده‌اند، نسبت به آن‌ها شکاک هستند.

به نوشته فایننشال‌‌تایمز، به گفته شش منبع آگاه از این ماجرا، این طرح آزمایشی برای «محدوده‌های بشردوستانه» - الگویی برای آنچه اسرائیل برای پس از جنگ تصور می‌کند- به زودی در محله‌های شمال غزه آتاترا، بیت حانون و بیت لاهیا راه‌اندازی خواهد شد.

اما حتی با وجود اینکه ارتش اسرائیل در آستانه آغاز کار این برنامه است، با توجه به مخالفت خشونت‌آمیز حماس، درگیری‌های داخلی در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر سر جزئیات و حمایت کم کشورهای عربی، شک و تردید گسترده‌ای در مورد عملی بودن آنها وجود دارد. یکی از افراد مطلع از این طرح، آن را یک پروژه «فانتزی» نامید.

بر اساس این طرح، ارتش اسرائیل کمک‌ها را از گذرگاه اریز غربی به فلسطینی‌های محلی ارسال می‌کند که این کمک‌ها را توزیع می‌کنند و به تدریج مسئولیت‌های خود را برای به دست گرفتن حکومت غیرنظامی در این منطقه گسترش می‌دهند. نیروهای اسرائیلی، حداقل در مرحله اولیه، امنیت را تضمین خواهند کرد.

جنگ غزه خان یونس

در صورت موفقیت، اسرائیل «حباب‌ها» را به سمت جنوب به سایر بخش‌های غزه گسترش می‌دهد تا به عنوان وسیله‌ای برای جایگزینی حکومت حماس پس از نزدیک به دو دهه فعالیت این گروه بر نوار غزه باشد. یکی از افراد آشنا به تفکرات اسرائیل گفت که این طرح همچنین راهی برای اعمال فشار بر حماس در مذاکرات بر سر توافق آتش بس برای آزادی اسرا تلقی می‌شود.

این جدیدترین نقشه اسرائیل پس از ماه‌ها فشار بین‌المللی بر کابینه نتانیاهو برای تدوین یک رژیم جایگزین معتبر برای غزه پس از جنگ است. اما دو نفر دیگر که از این طرح مطلع بودند گفتند که این صرفاً نسخه دیگری از تلاش‌های قبلی اسرائیل است که عملاً توسط حماس شکسته شده است.

یکی از مقامات ارشد سابق اسرائیل که با برنامه‌ریزی پس از جنگ آشنا بود، گفت: «ما قبلاً این کار را در سه بخش مختلف از مرکز و شمال غزه، از جمله با قبایل محلی، امتحان کردیم. همه آنها یا کتک خوردند یا توسط حماس کشته شدند.»

به گفته یک منبع امنیتی در غزه، درگیری‌های مرگبار هفته گذشته بین یک قبیله برجسته در مرکز غزه و پرسنل امنیتی حماس پس از اعدام رئیس خانواده ابوعمره توسط این گروه به اتهام «پذیرش» اقدامات اسرائیل آغاز شد.

حماس سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که به هیچ بازیگری اجازه نمی‌دهد در آینده نوار غزه «دخالت کند» و «هر دست اشغالگر اسرائیل را که بخواهد در سرنوشت و آینده مردم ما دستکاری کند، قطع خواهد کرد.»

فرد دومی که از برنامه‌های غزه پس از جنگ آگاه بود، افزود که تلاش‌های اسرائیل برای شناسایی فلسطینی‌های محلی که می‌توانند غزه را به جای حماس اداره کنند، از نوامبر بدون هیچ موفقیت چشمگیری ادامه داشته است. او گفت: «این طرح فقط آخرین تکرار نسخه‌های پیشین است. ایده در اذهان اسرائیل این است که کسی- کشورهای عربی، جامعه بین المللی- هزینه آن را بپردازد و مردم محلی در غزه آن را اداره کنند. اما هیچ کس این کار را نمی‌کند.»

یک مانع کلیدی، رد مداوم نتانیاهو از هرگونه نقش در غزه برای تشکیلات خودگردان فلسطین است که در بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی حاکمیت محدودی اعمال می‌کند و توسط حماس در سال 2007 با خشونت از غزه بیرون رانده شد.

نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر این موضع را تکرار کرد و گفت: «آماده ایجاد یک کشور فلسطینی در غزه نیستم. من حاضر نیستم آن را به تشکیلات خودگردان بسپارم.»

با این وجود، نتانیاهو و دستیاران ارشد او همچنان اصرار دارند که دولت‌های عربی نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های پس از جنگ، چه از طریق ارائه حمایت دیپلماتیک، تامین مالی و یا حتی حافظان صلح، ایفا کنند.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، خواستار «رهبری از بالا به پایین» از «گروهی از کشورهای عربی میانه رو، همراه با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل» شده است. او هفته گذشته در یک کنفرانس امنیتی گفت که آنها در ترکیب با «رهبری محلی فلسطین»، «حرکت به سمت ایجاد جایگزینی برای حماس» را رهبری خواهند کرد.

به گفته پنج نفر از آشنایان با این بحث، با این حال مقامات عرب ایفای چنین نقشی بدون تشکیلات خودگردان و پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین را رد کرده‌‌اند.

یکی از دیپلمات‌های عرب گفت: «کشورهای عربی از بازسازی غزه یا طرح‌های پس از جنگ حمایت نخواهند کرد، مگر اینکه اسرائیل گام‌های مشخصی در جهت ایجاد کشور فلسطینی بردارد.»

به گفته این مقام ارشد سابق، «حباب‌های بشردوستانه» تنها یک بخش تاکتیکی از یک طرح بسیار گسترده‌‌تر سه لایه پس از جنگ بود که توسط نهاد امنیتی و وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، حمایت می‌شد.

بر اساس این طرح کامل، یک ائتلاف بین‌المللی گسترده شامل کشورهای عربی میانه‌رو، «پوشش» دیپلماتیک و مالی کلی را برای غزه پس از جنگ فراهم می‌کند.

اسکله شناور جنگ غزه

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر رهبران محلی در داخل غزه، رژیم جدید را مدیریت خواهند کرد، یک لایه میانی از حکومت که بسیاری از دیپلمات‌های خارجی معتقدند باید یک دولت تکنوکرات باشد.

در عمل، «حباب‌های بشردوستانه» توسط نمایندگان ائتلاف بین‌المللی و عربی، مقامات محلی خودگردان، و پیمانکاران خصوصی و تجار اداره می‌شوند.

چندین نفر از آشنایان به بحث‌های غزه پس از جنگ گفتند همچنین برنامه‌هایی برای آموزش یک نیروی محلی فلسطینی از داخل غزه برای به دست گرفتن امنیت در «حباب‌های بشردوستانه» وجود دارد.

چنین نیرویی متشکل از پرسنل امنیتی سابق تشکیلات خودگردان است که به اردن یا کرانه باختری برای آموزش زیر نظر ژنرال مایکل فنزل، هماهنگ کننده امنیتی مستقر در بیت‌المقدس بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی سفر می‌کنند.

ماجد فرج، رئیس اطلاعاتی بانفوذ تشکیلات خودگردان، پیش از این بررسی نامزدهای داخل غزه را آغاز کرده است و به گفته دو نفر از منابع مطلع، چندین هزار مرد به عنوان نیروهای بالقوه استخدام شده‌‌‌اند.

این مقام ارشد سابق اسرائیل گفت، با این حال، این طرح با مقاومت در سطوح بالای کابینه نتانیاهو روبرو شده، که «حتی حاضر به آوردن اسم تشکیلات خودگردان فلسطین نیستند» و اکنون فقط در مورد سرپرست‌های اولیه «حباب‌ها» صحبت می‌کنند. این فرد افزود: «اگر سعی کنید فقط در سطح پایین‌تر آزمایش کنید، نتیجه نخواهد داد. هیچ کس بدون یک برنامه جامع بلندمدت برای این کار پول نمی‌گذارد. خریدار وجود ندارد.»