به گزارش اکوایران، برای نزدیک به نه ماه، جنگ اسرائیل علیه غزه، فلسطینی‌ها را مجبور کرده که از جایی به جای دیگر در جستجوی مکان امن در نوار محاصره شده فرار کنند. آخرین دستور تخلیه جمعی اسرائیل به 250000 آواره در خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه، دستور داد تا با انجام حملات مجدد در جنوب غزه، این شهر را ترک کنند.

این دستور در حالی صادر شد که درگیری‌های شدید فلسطینی‌‌ها را در رفح، در جنوب نوار غزه، و محله شجاعیه در شهر شمالی غزه به دام انداخته است.

به گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل ابتدا به فلسطینی‌ها گفت که «فوراً به منطقه بشردوستانه» بروند بدون اینکه مشخص کند کجا. حدود 13 ساعت بعد، پستی در ایکس به مردم گفته شد که به «منطقه بشردوستانه المواسی» بروید.

در حالی که اسرائیل المواسی، یک نوار ساحلی که تا شمال دیرالبلاح امتداد دارد را «منطقه بشردوستانه» می‌نامد، همچنین به مردم آنجا حمله کرده است. به گفته مقامات فلسطینی، در دو حمله اسرائیل به المواسی در 21 ژوئن حداقل 25 نفر و در حمله دیگری در 28 مه حدود 21 نفر کشته شدند.

جمعیت هلال احمر فلسطین (PRCS) در 29 ژوئن به دلیل نگرانی‌های امنیتی مجبور به تخلیه پایگاه خود در منطقه خان یونس در المواسی شد.

آیا بیمارستان اروپایی نیز تخلیه می‌‌شود؟

ارتش اسرائیل در ایکس مدعی شد دستور تخلیه در مورد بیمارستان اروپایی که در این منطقه قرار دارد صدق نمی‌کند. با این حال، هلال احمر فلسطین گزارش داد که بیماران به دلیل دستور به بیمارستان‌های مجاور منتقل می‌شوند، یعنی آمادگی برای حمله احتمالی زمینی.

جرمی هیکی، متخصص بیهوشی که در آنجا به صورت داوطلبانه حضور داشت، به الجزیره گفت به کارکنان بیمارستان اروپایی گفته شده که تخلیه شوند.

ویدئوهایی که واحد راستی‌آزمایی الجزیره تأیید کرد نشان می‌دهد که کل بخش‌های بیمارستان و مناطقی که آوارگان در آن پناه گرفته‌اند، تخلیه می‌شوند.

هیکی گفت که جابجایی اجباری همه آنها را در معرض خطر بزرگی قرار می‌‌‌‌‌دهد. او به الجزیره گفت: «انتقال آنها بسیار دشوار است زیرا دسترسی به حمل و نقل فوق العاده گران است و همچنین به دلیل ماهیت پایدار و طولانی مدت صدمات بسیاری از بیماران. جمع کردن آن‌ها تقریباً غیرممکن است و انتقال این بیماران از طریق آمبولانس نیز تقریباً غیرممکن است.»

عملیات نظامی اسرائیل در خان یونس پس از تخلیه چقدر زود انجام می‌شود؟

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) و پروژه تهدیدات بحرانی (CTP) در آخرین گزارش میدان نبرد خود گفتند، دستور تخلیه احتمالاً به این معناست که «نیروهای اسرائیلی ظرف 24 ساعت وارد منطقه خواهند شد.»

جنگ غزه

نیروهای اسرائیلی در 7 آوریل با ادعای پیروزی بر حماس از شهر خارج شده بودند، اما پس از آن نیروهای جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) اخیراً 20 موشک از مناطق شرقی شهر به سمت اسرائیل پرتاب کردند. در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود عملیات پاکسازی در آن منطقه انجام شود.

اقدامات اسرائیل در خان یونس در ماه آوریل، زمانی که آنها ادعا کردند «گردان‌‌های حماس را نابود کرده‌اند»، بسیاری از شهر را ویران کرده بود.

آیا خان یونس قبلا تخلیه شده است؟

به مردم خان یونس چندین بار در طول جنگ گفته شده است که منطقه را تخلیه کنند.

5 دسامبر 2023: نیروهای اسرائیلی خان یونس را محاصره کردند، هزاران فلسطینی به رفح گریختند.

14 فوریه 2024: اسرائیل دستور تخلیه بیمارستان ناصر خان یونس را صادر کرد، در حالی که تک تیراندازان اسرائیلی به هر کسی که در محوطه بیمارستان یا اطراف آن حرکت می‌کرد شلیک کردند.

8 آوریل 2024: نیروهای اسرائیلی برای تهاجم زمینی به رفح از خان یونس عقب‌نشینی کردند و شهر را ویران کردند.

6 مه 2024: اردوگاه‌های آوارگان در خان یونس پس از اینکه اسرائیل به 1.4 میلیون فلسطینی که در همسایگی آن در رفح به دنبال سرپناه بودند دستور داد تا از آنجا خارج شوند، افزایش یافت.

23 ژوئن 2024: تانک‌های اسرائیلی به «منطقه امن» المواسی بین رفح و خان یونس، چند روز پس از حمله اسرائیل که 25 نفر را در آنجا کشت و هزاران فلسطینی دیگر را مجبور به فرار به خان یونس کرد، نزدیک شدند.

فلسطینی‌‌ها با این دستور اخیر اسرائیل چگونه برخورد می‌کنند؟

به گفته هانی محمود از الجزیره در دیرالبلاح، کمبود سوخت در غزه به این معنی است که مردم مایل‌ها راه می‌روند یا از گاری‌های حیوانات در هنگام فرار استفاده می‌‌کنند. او گفت: «این جابجایی مداوم و اجباری آسیب خود را به جمعیتی می‌زند که در 9 ماه گذشته آسیب دیده و آواره شده‌اند.»

احمد البیرام به خبرگزاری رویترز گفت که پس از دستور اسرائیل، زمانی برای بردن هیچ یک از وسایلش وجود ندارد. «خدا می‌داند فردا کجا خواهیم رفت». البیرم گفت: «از منطقه شرقی آمدیم، سپس به بیمارستان اروپایی رفتیم، سپس به رفح رفتیم، سپس به بنی سهیله برگشتیم، سپس به بیمارستان ناصر برگشتیم و اکنون به اردوگاه سومود رفتیم». او گفت: «این بار ما چیزی با خود نبردیم. هیچ وسیله‌ای برای حمل و نقل وجود ندارد. من بچه‌ها را با خودم دارم و همه آنها پیاده راه می‌روند.»

چرا ارتش اسرائیل برای «مناطق امن» اعلام شده قبلی دستور تخلیه صادر می‌کند؟

به گفته لوسیانو زاکارا، استاد سیاست خلیج فارس در مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر، این اقدام اسرائیل نشان‌دهنده ناتوانی این رژیم در دستیابی به هدف خود برای «از بین بردن حماس» و قصد آن برای خسته کردن جمعیت فلسطینی در غزه است. 

زاکارا به الجزیره گفت: «این نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند در جنگ پیروز شوند زیرا می‌خواستند حماس را از نظر فیزیکی و سیاسی از بین ببرند، اما تا کنون این گروه هنوز آنجاست». او افزود: «این همچنین ثابت می‌کند که اسرائیل می‌خواهد با خسته کردن مردم در این جنگ پیروز شود. به این ترتیب برای فلسطینی‌هایی که نمی‌توانند بیش از یک ماه یا 15 روز در یک مکان بمانند، دردسر و آسیب بسیار بیشتری ایجاد می‌کند.»