به گزارش اکوایران، حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد که توافقنامه‌ای را در پکن با دیگر سازمان‌های فلسطینی از جمله رقیبش فتح برای همکاری برای «وحدت ملی» امضا کرده است و چین آن را به‌عنوان توافقی برای اداره غزه پس از پایان جنگ توصیف کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین که میزبان موسی ابومرزوق، مقام ارشد حماس، محمود العلو، فرستاده فتح و فرستادگان 12 گروه فلسطینی دیگر بود، گفت که آنها با تشکیل یک «دولت آشتی ملی موقت» برای اداره غزه پس از جنگ موافقت کرده‌اند.

به گزارش المانیتور، ابومرزوق پس از دیدار با وانگ و سایر فرستادگان گفت: «امروز ما توافق‌نامه‌ای را برای وحدت ملی امضا می‌کنیم و می‌گوییم که راه تکمیل این سفر وحدت ملی است. ما به وحدت ملی متعهد و خواستار آن هستیم.»

این اعلامیه بیش از 9 ماه پس از جنگی است که با حمله اکتبر حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد که منجر به کشته شدن 1197 نفر، اکثرا غیرنظامیان شد.

نیروهای حماس همچنین 251 نفر را به اسارت گرفتند که 116 نفر از آنها هنوز در غزه هستند، از جمله 44 نفر که به گفته ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت غزه، حملات تلافی جویانه اسرائیل در غزه بیش از 39000 نفر را که اکثراً غیرنظامی بودند، کشته است.

نبردهای بی‌امان غزه را در یک بحران انسانی شدید فرو برده است.

چین به دنبال ایفای نقش میانجی در درگیری است که به دلیل رقابت شدید بین حماس، حاکم بر نوار غزه، و فتح، که تا حدی بر کرانه باختری اشغالی کنترل می‌کند، پیچیده‌تر شده است.

اسرائیل متعهد شده است تا زمانی که حماس را نابود نکند، به جنگ ادامه خواهد داد، و قدرت‌های جهانی از جمله حامی اصلی اسرائیل، ایالات متحده، به دنبال تصور سناریوهایی برای اداره غزه پس از پایان جنگ هستند.

نه اسرائیل و نه ایالات متحده هیچ طرحی برای پس از جنگ که شامل حماس می‌شود، نمی‌پذیرند.

اگرچه مشخص نیست که آیا توافقی که روز سه‌شنبه در پکن اعلام شد می‌تواند قابل اجرا باشد یا خیر، این نشان می‌دهد که تنها قدرت جهانی که می‌تواند روابط نزدیکی بین رقبای فلسطینی را مهندسی کند، چین است.

با پایان یافتن نشست روز سه شنبه در پکن، وانگ گفت که گروه‌ها متعهد به «آشتی» هستند.

وانگ پس از امضای «اعلامیه پکن» در پایتخت چین گفت: «بارزترین نکته، توافق برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت حول حکومت غزه پس از جنگ است.»

وانگ گفت: «آشتی یک موضوع داخلی برای جناح‌های فلسطینی است، اما در عین حال، بدون حمایت جامعه بین‌المللی نمی‌توان به آن دست یافت.»

محمود العلو، یکی از مقامات فتح از چین به دلیل «حمایت بی‌پایان» از آرمان فلسطین تشکر کرد.

او گفت: «به چین، شما عشق ما را دارید، شما همه دوستی ما را از همه مردم فلسطین دارید.»

او اشاره‌‌ای نکرد که آیا توافقی با حماس و سایر جناح‌ها حاصل شده است یا خیر.

به گفته وانگ، در نشست روز سه شنبه نمایندگانی از مصر، الجزایر و روسیه نیز حضور داشتند. مصر که همسایه اسرائیل و غزه است، میانجی اصلی در مناقشه است.

الجزایر یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است و پیش‌‌نویس قطعنامه‌‌هایی درباره جنگ تهیه کرده است. و در حالی که قدرت‌های غربی به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین در صدد ایزوله کردن روسیه هستند، چین شراکت استراتژیک خود با مسکو را حفظ کرده است.

صلح و ثبات

وانگ گفت که چین مایل است «نقش سازنده‌ای در حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کند.» او همچنین خواستار «آتش‌بس جامع، پایدار و با ثبات» و همچنین تلاش برای ارتقای خودگردانی فلسطین و به رسمیت شناختن کامل کشور فلسطین در سازمان ملل شد.

حماس و فتح از زمانی که جنگجویان حماس فتح را از نوار غزه پس از درگیری‌های مرگبار، پس از پیروزی قاطع حماس در انتخابات سال 2006 بیرون انداختند، رقبای سرسختی بودند.

فتح، تشکیلات خودگردان فلسطین را که کنترل اداری جزئی در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل دارد، کنترل می‌کند.

چندین پیشنهاد آشتی شکست خورده است، اما پس از حمله اکتبر حماس و جنگ نه ماهه در غزه، با افزایش خشونت در کرانه باختری، جایی که فتح مستقر است، تماس‌ها افزایش یافته است.

چین در ماه آوریل میزبان فتح و حماس بود، اما نشست برنامه‌ریزی شده برای ژوئن به تعویق افتاد.

چین نسبت به رقیبش ایالات متحده، خود را به عنوان بازیگر بی‌طرف‌تر در مناقشه اسرائیل و فلسطین معرفی کرده است و از راه حل دو کشوری دفاع می کند و در عین حال روابط خوبی با اسرائیل دارد. و در سال‌های اخیر به دنبال ایفای نقش بیشتر در خاورمیانه بوده است و نزدیک شدن تاریخی سال گذشته بین عربستان سعودی و ایران را تسهیل کرد.