به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اولین سخنرانی عمومی خود پس از اعلام کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی گفت که از رقابت با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به دلیل نگرانی‌ها درباره آینده دموکراسی آمریکا کناره‌گیری کرده و توضیح داد که کنار می‌رود تا به نسل جدیدی اجازه دهد تا قدرت را در دست بگیرد.

به گزارش رویترز، در یک سخنرانی در دفتر بیضی شکل کاخ سفید، بایدن از روسای جمهور قبلی توماس جفرسون، جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن یاد کرد و ازعشق خود به منصبی که شش ماه دیگر ترک خواهد کرد گفت.

بایدن گفت: «من به این منصب احترام می‌گذارم. اما کشورم را بیشتر دوست دارم.»

بایدن، 81 ساله، پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره 27 ژوئن، هفته‌ها فشار دموکرات‌ها برای کناره‌گیری را رد کرد و در مقطعی گفت که فقط «خداوند متعال» می‌تواند او را متقاعد به رفتن کند.

او در این نطق تلویزیونی گفت: «من تصمیم گرفته‌ام؛ بهترین راه رو به جلو، انتقال مشعل به نسل جدید است. این بهترین راه برای متحد کردن ملت ما است.»

او از معاون رئیس جمهور کامالا هریس که پس از تائید او، تعداد کافی نمایندگان دموکرات را برای انتخاب شدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها به جای او به دست آورده است را تحسین کرد.

بایدن گفت: «او سرسخت و توانمند است. او شریکی باورنکردنی برای من و یک رهبر برای کشور ما است.»

رئیس‌جمهور سخنرانی 11 دقیقه‌ای خود را با اشاره به خطری که معتقد است آمریکایی‌ها در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات 5 نوامبر با آن روبه‌رو هستند، بدون ذکر نام ترامپ ادامه داد.

او گفت: «هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از نجات دموکراسی ما شود. این شامل جاه‌طلبی شخصی هم می‌‌شود.»

بایدن گفت: «مسئله بزرگ در مورد آمریکا این است که اینجا، پادشاهان و دیکتاتورها حکومت نمی‌کنند. مردم حکومت می‌کنند. تاریخ در دستان شماست. قدرت در دستان شماست. ایده آمریکا در دستان شماست.»

این اولین اظهارات عمومی بایدن از زمانی بود که زیر فشار دموکرات‌های دیگر تسلیم شد و روز یکشنبه از طریق رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که تصمیم گرفته است در پنجم نوامبر در انتخابات مجدد شرکت نکند.

در طول سخنرانی دور از دید دوربین‌ها، چند تن از اعضای خانواده نزدیک بایدن و مشاوران ارشد در کنار دیوار منحنی دفتر بیضی شکل نشسته بودند. هنگامی که بایدن سخنان خود را تکمیل کرد، آنها به شدت او را تشویق شدند.

اشلی بایدن در پایان سخنان خود دست مادرش، بانوی اول جیل بایدن را که در کنار او نشسته بود، گرفت.

بایدن اولین رئیس جمهور مستقر است که از سال 1968 که لیندون جانسون که به دلیل مدیریتش در جنگ ویتنام مورد انتقاد قرار گرفته بود، به طور ناگهانی در 31 مارس از کارزار انتخاباتی خارج شد، به دنبال انتخاب مجدد نیست.

بایدن همچنین به جیمز کی پولک، جیمز بوکانن، رادرفورد بی. هیز، کالوین کولیج و هری ترومن به عنوان روسای جمهوری که همگی تصمیم گرفتند برای دومین دوره انتخابی نامزد نشوند، می‌پیوندد.

ادای احترام دموکرات‌ها به بایدن

بایدن بلافاصله پس از اینکه عملکردش در مناظره علیه ترامپ سوالات نگران کننده‌‌ای را در مورد دقت ذهنی او ایجاد کرد، با درخواست کناره‌گیری مواجه شد.

با این حال، از زمانی که او کناره‌گیری کرد، دموکرات‌ها برای ادای احترام به شخصیت و سوابق او به‌عنوان رئیس‌جمهور، دور او جمع شدند.

بایدن گفت: «هیچ جای دیگر روی زمین، یک کودک با لکنت زبان، از طبقه متوسط در اسکرانتون، پنسیلوانیا، و کلیمونت، دلاور، نمی‌تواند یک روز به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده پشت میز دفتر بیضی بنشیند. اما من اینجا هستم.»

جمعی از کارمندان صبح زود وارد کاخ سفید شدند تا سخنرانی را با هم تماشا کنند. کارکنان پس از آن که برای شنیدن صحبت‌های بایدن پس از سخنرانی در باغ گل رز کاخ سفید گرد هم آمدند، او را تشویق کردند.

کاخ سفید با وجود افزایش اخیر لغزش‌های کلامی، داشتن هرگونه مشکل شناختی بایدن را رد کرده است.

بایدن گفت که در طول شش ماه باقیمانده از ریاست جمهوری بر روی کار خود به عنوان رئیس جمهور تمرکز خواهد کرد. او متعهد شد که به قوی‌تر و متحدتر شدن ناتو کمک کند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را از تصرف اوکراین بازدارد، در راستای توافق آتش‌بس در غزه تلاش کند و برای اصلاح دادگاه عالی تلاش کند. او قرار است روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار و درباره تلاش‌ها برای مذاکره برای آتش‌بس غزه گفتگو کند.

فعالیت سیاسی بایدن زمانی آغاز شد که در سال 1972 در سن 29 سالگی به عنوان سناتور انتخاب شد و ششمین جوان‌ترین سناتور ایالات متحده شد. او در تاریخ 20 ژانویه 2025 به عنوان مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا در حالی که 82 ساله شده، دوره ریاست خود را در کاخ سفید به پایان خواهد رساند.

بایدن گفت: «من از کار کردن برای مردم آمریکا نیرو می‌گیرم و خوشحال می‌شوم. اما وظیفه مقدس حفاظت از کشور متحد ما فراتر از شخص رئیس جمهور است. این به شما مربوط می‌شود، خانواده‌های شما، آینده شما. موضوع «ما مردم» هستیم.»