به گزارش اکوایران، یک مقام جاسوسی ارتش اوکراین گفت که روسیه در حملات دوربرد خود به اوکراین، شروع به استفاده از پهپادهای جدید و ارزان قیمت کرده است تا بتواند سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین را شناسایی کرده و از آن‌ها به عنوان طعمه استفاده کند.

این مقام به رویترز گفت، دو نوع جدید پهپاد که روسیه در پنج حمله پهپادی در دو تا سه هفته گذشته از جمله حمله شبانه روز پنجشنبه از آنها استفاده کرده است، از موادی مانند پلاستیک فوم و تخته سه لا تولید می‌شوند.

یکی از آن‌ها یک دوربین و یک سیم کارت تلفن همراه اوکراینی برای ارسال تصاویر به ارتش روسیه دارد.

آندری چرنیاک، سخنگوی سازمان جاسوسی ارتش اوکراین، گفت: «آن‌ها موقعیت گروه‌های متحرک ما و مسلسل‌هایی که می‌توانند آن‌ها را نابود کنند را شناسایی می‌کنند.»

این جزئیات شواهد دیگری است از این که روسیه به دنبال تطبیق تاکتیک‌های خود و آزمایش فناوری جدید برای دستیابی به برتری در حملات روزانه موشکی و پهپادی خود به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین است.

اوکراین، که از غرب برای ارائه تجهیزات دفاع هوایی بیشتر برای دفع حملات هوایی روسیه به تاسیسات برق خود درخواست کرده است، سخت تلاش می‌کند تا مکان‌های سامانه‌های دفاع هوایی خود را پنهان کند.

چرنیاک گفت: «پهپادهای جدید دارای دوربین روسی، مواد منفجره حمل نمی‌کنند، اما شباهت زیادی به پهپادهای انتحاری مورد استفاده مسکو دارند و با گروه‌هایی از آن‌ها پرواز می‌کنند.»

چرنیاک افزود: «دومین نوع جدید پهپاد فقط یک بار انفجاری کوچک دارد و به عنوان طعمه استفاده می‌شود.»

از آنجایی که این نوع پهپاد از روی زمین عملاً از یک پهپاد تهاجمی معمولی قابل تشخیص نیست، همچنان باید سرنگون شود و مکان قرارگیری سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین را آشکار کند.

او گفت که پهپادهای جدید با وجود برد بلندشان، احتمالاً هر کدام 10،000 دلار قیمت دارند که تولید آن‌ها را بسیار ارزان‌تر از موشک‌های پدافند هوایی می‌کند.

او گفت که پهپادها همچنین می توانند در ارتفاع 1000 متری پرواز کنند که خارج از برد مسلسل‌ها و تفنگ‌های خودکار است.

تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان یک میدان آزمایشی برای فناوری جنگ پهپادها عمل کرده است و هر دو طرف به طور گسترده از پهپادهای تهاجمی و شناسایی در میدان نبرد استفاده می کنند. کیف روی تولید پهپادهای داخلی تمرکز کرده است تا شکاف بین قابلیت‌های حمله خود و مسکو را کاهش دهد و حملات پهپادی دوربرد به اهداف روسیه از جمله پالایشگاه‌های نفت را ترتیب دهد.