به گزارش اکوایران، روسیه یک پرونده جنایی علیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گشوده و او را در لیست افراد تحت تعقیب قرار داده است، اعلامیه‌ای که اوکراین آن را شاهدی بر «سردرگمی» مسکو دانسته است.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که پایگاه داده وزارت کشور نشان می‌دهد که زلنسکی در لیست افراد تحت تعقیب قرار دارد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

وزارت خارجه اوکراین خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خود تحت حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی قرار دارد.

به نوشته رویترز، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر خلاف اعلامیه‌های بی‌ارزش روسیه، حکم دادگاه کیفری بین‌المللی برای دستگیری ولادیمیر پوتین، دیکتاتور روسیه به ظن جنایات جنگی کاملاً واقعی است و در 123 کشور لازم الاجراست.

در این بیانیه آمده است که بیانیه روسیه «شواهدی از استیصال دستگاه دولتی و تبلیغات روسیه است که نمی‌تواند راه دیگری برای جلب توجه پیدا کند».

روسیه از زمان آغاز درگیری با اوکراین در فوریه 2022، حکم بازداشت تعدادی از سیاستمداران اوکراینی و دیگر مقامات اروپایی را صادر کرده است.

پلیس روسیه در ماه فوریه نخست وزیر استونی، وزیر فرهنگ لیتوانی و اعضای پارلمان سابق لتونی را به دلیل تخریب بناهای تاریخی دوران شوروی تحت تعقیب قرار داد.

روسیه همچنین حکم بازداشتی برای دادستان دیوان کیفری بین‌المللی صادر کرد که سال گذشته پرونده جنایات جنگی پوتین را تهیه کرد.