به گزارش اکوایران، ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا و ادموندو گونزالس، نامزد ائتلاف او، در طول مبارزات انتخاباتی خود برای کنار زدن رئیس جمهور نیکلاس مادورو و پایان دادن به 25 سال تسلط حزب حاکم، جمعیت مشتاقی را رهبری می‌کنند.

اما ابهامات در مورد نحوه برگزاری انتخابات روز یکشنبه در برابر مادورو - که انتخاب مجدد او در سال 2018 از جمله توسط ایالات متحده زیر سوال رفته است– زیاد است.

گونزالس و ماچادو از رای دهندگان خواسته‌اند رای خود را زود هنگام به صندوق بیندازند و تا زمان بسته شدن درب محل های رای‌گیری، مقابل آن‌ها حضور داشته باشند. آن‌ها گفته‌اند که انتظار دارند ارتش از نتایج رای گیری حمایت کند.

ارتش ونزوئلا مدت‌هاست از مادورو و سلف او، هوگو چاوز فقید حمایت می‌کند. ژنرال ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع، گفته است که نیروهای مسلح به نتیجه انتخابات روز یکشنبه احترام خواهند گذاشت.

مادورو که از سال 2013 در قدرت است و به دنبال سومین دوره شش ساله ریاست جمهوری خود است، گفته است که این کشور شفاف‌ترین سیستم انتخاباتی جهان را دارد و همزمان  نسبت به به راه افتادن «حمام خون» در صورت شکستش در انتخابات هشدار داده است، اظهاراتی که توسط همتایان او در آمریکای لاتین مورد انتقاد قرار گرفته است.

دولت مادورو سکان کشور را در جریان یک فروپاشی اقتصادی، مهاجرت حدود یک سوم جمعیت و روابط دیپلماتیک شدیداً رو به وخامت، با تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگران، در دست داشته است، تحریم‌هایی که صنعت نفت را فلج کرده است.

اعضای تقریباً 8 میلیون نفری دیاسپورای ونزوئلا برای رای دادن با مشکل مواجه هستند و برخی ترجیح داده‌اند برای شرکت در انتخابات به خانه برگردند.

شرکت‌های اتوبوسرانی در امتداد مرز با کلمبیا، گفتند که در 10 روز گذشته شاهد افزایش 40 درصدی فروش بلیت بوده‌اند.

گونزالس 74 ساله به خاطر رفتار آرام و وعده‌هایش مبنی بر اینکه تغییر می‌تواند بسیاری از مهاجران را به خانه بیاورد مشهور است. گونزالس پس از ممنوعیت تصدی پست‌های دولتی توسط توسط رهبر اپوزوسیون، ردای ماچادو 56 ساله را به ارث برد.

به گفته تحلیلگران، هزینه‌های عمومی در طول مبارزات انتخاباتی فقط اندکی افزایش یافته است، که با هزینه‌های سخاوتمندانه دولتی در جریان انتخابات‌های گذشته در تضاد است.

هزاران نفر از جمله بسیاری از کارمندان بخش دولتی عصر پنجشنبه با صدها اتوبوس به گردهمایی پایانی مادورو در مرکز کاراکاس آمدند.

نوریس، معلم بازنشسته پوستری کهنه و دست ساز از چاوز در دست داشت که در آن جمله‌ای از رئیس جمهور فقید درج شده بود: «هیچکس نگفت که این کار آسانی خواهد بود».

او گفت: «مادورو مردی است که قدرت معنوی نشان داده و به پروژه چاوز وفادار بوده است. نقاط ضعفی وجود دارد اما او باید پیروز شود. این فرصتی است برای اصلاح بخشی از مسائل اقتصادی و اجتماعی و این پروژه‌ای است که شما نمی‌توانید در یک روز انجام دهید.»